petak, 03.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:21
ISHRANA

Balansirana ishrana ključ za mršavljenje

Svaka dobra dijeta mora da ima pet obroka: doručak, ručak i večeru i dve užine, u razmacima od tri do četiri sata
Autor: Jasna Vujičić, nutricionistačetvrtak, 04.05.2017. u 12:01
Није битно које ће се количине хране унети већ како ће она и у колико оброка бити распоређена (Фото А. Васиљевић)

U borbi sa viškom kilograma pravilna ishrana je ključ, a dijeta samo sredstvo u postizanju određenog cilja. Ishranom organizam dobija sve ono što mu je potrebno za pravilan psihički i fizički razvoj. Sa druge strane, nedovoljnim unosa hranljivih materija može da dođe do raznih vrsta poremećaja i oboljenja. Problemi takođe mogu da se jave i ako se hranimo na neadekvatan način ili se hrana u organizam unosi u velikim količinama.

Idealna proporcija je da se u organizam unose onoliko hrane koliko se dnevno potroši. Na energetsku potrošnju čoveka utiče više faktora: pol, godine starosti, vreme i uslovi pod kojima se obavlja rad, vrsta rada i trenutno zdravstveno stanje. Zato se nijedna dijeta ne može prepisivati generalno, niti postoji univerzalni recept primenljiv za sve – za trajno i zdravo mršavljenje.

Opasno je gubiti više od osam kilograma mesečno
Svaki gubitak telesne težine kod odraslih osoba veći od pet do osam kilograma mesečno je štetan. Deca u fazi rasta i razvoja ne smeju ni slučajno da smršaju više od tri do pet kilograma mesečno, inače može da dođe do usporenog rasta i problema na koštano-mišićnom sistemu, a kod odraslih do problema u funkcionisanju unutrašnjih organa. Nažalost, mnogo je onih koji ne shvataju pogubnost opštih dijeta iz časopisa i sa interneta, a praktikuju ih bez razmišljanja da time mogu ugroziti svoje zdravlje.

Lična dijeta je uvek bolji izbor nego uopštena dijeta. Individualna dijeta se ne prepisuje bez prethodno dobro prikupljenih podataka o stanju osobe. Nutricionista mora detaljno da proceni ukupno zdravstveno stanje pacijenta, da uzme u obzir koje namirnice voli ili ne voli, šta sme da jede i kako da priprema obroke. Jedino tako može da se očekuje da dijeta deluje i, što je još važnije, da utiče da pacijent promeni rđave navike u ishrani.

Da bi se zadovoljila energetska potrošnja organizma nije samo bitno koje će se količine hrane uneti već kako će ona i u koliko obroka biti raspoređena. Svaka dobra dijeta mora da ima pet obroka: doručak treba da bude do osam sati, prva užina do 11, ručak oko 15 sati, druga užina oko 17 i večera ne kasnije od 21. Užina bi trebalo da bude voće ili neki mlečni proizvod.

Dijeta sa ovakvim obrocima, koji su u razmaku od tri do četiri sata, organizmu obezbeđuje sve što je potrebno za normalno funkcionisanje, uz zdravo mršavljenje, ako je propisana za osobu koja želi da smrša. Dijeta za osobe sa određenim bolestima ima dodatnu težinu jer nutricionista mora da uzme u obzir hronično ili akutno stanje kao varijablu koja ima svoje zakonitosti i uticaje.

Naravno, svaka osoba je individua i pojedine namirnice nekome odgovaraju više neke manje. Zato je potrebno da se pre započinjanja novog načina ishrane osobe nutricionista detaljno upozna sa svim parametrima pacijenta od njegove težine, visine, indeksa mase, preko porodične i lične anamneze, rezultata laboratorijske analize, do navika da li se pacijent bavi rekreacijom, gde i kako se hrani.


Komentari1
a5a99
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mihajlo
Hvala lepo, veoma korisno!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja