sreda, 14.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:22
ISHRANA

Spanać obavezno spremati sa mlekom

Oksalati, koje sadrži ovo lisnato povrće, doprinose stvaranju kamena u bubrezima, pa se ne preporučuje česta i obilna konzumacija spanaća
Autor: Jasna Vujičić, nutricionistasreda, 10.05.2017. u 21:05
Пре припреме за јело, свеже поврће потребно је увек добро опрати под јаким млазом воде (Фото Пиксабеј)

Spanać je povrće veoma visoke biološke vrednosti. Izrazito je bogat gvožđem, kalcijumom i karotinom u vitaminima Be1, Be2 i Ce. Međutim, sadrži nepoželjna jedinjenja: nitrate i oksalate. Iako je bogat gvožđem, u organizmu se veoma teško resorbuje jer je ono vezano za oksalnu kiselinu.

Zbog toga bi, u svakom slučaju, spanać trebalo spremati sa mlekom, da bi se oksalna kiselina vezala za kalcijum iz mleka. Poznata je činjenica da u stvaranju bubrežnog kamenca ulaze oksalati. Upravo to je razlog što ne bi trebalo preterivati u čestom i obilnom konzumiranju spanaća.

Za bolje stanje zuba
Tamnozeleno lisnato povrće sadrži mnogo kalcijuma, a pojedino i fosfora. Remineralizacija zuba (ojačavanje zubne gleđi) se postiže upravo unosom namirnica koje imaju dovoljne količine soli kalcijuma i fosfora. Bareni spanać sadrži 129 miligrama kalcijuma i 45 miligrama fosfora u 100 grama.

Ovih dana je upravo sezona prve godišnje berbe spanaća. To je ujedno povrće koje se lako nalazi na našim pijacama i u supermarketima. Kako se njegova nutritivna svojstva u svežem stanju mogu sačuvati tek nekoliko dana, radi dužeg čuvanja obično se zamrzava. U smrznutom obliku spanać je dostupan tokom cele godine.

U spanaću se osim značajne koncentracije gvožđa nalazi i značajan izvor kalcijuma, ali prisustvo oksalata takođe, baš kao i kod gvožđa, smanjuje resorpciju i kalcijuma. Zbog toga se kalcijum iz spanaća veoma teško resorbuje, samo pet posto, u odnosu, na primer, na brokoli kod kojeg je stepen resorpcije kalcijuma čak 50 posto.

Ispitivanja gubitka nitrata, vitamina Ce, magnezijuma i gvožđa u toku kulinarske obrade (kuvanje i pirjanje) pokazuje da dolazi do njihove razgradnje i to: nitrati (koji su nepoželjni, a kojima je spanać bogat) za 70–85 posto, vitamin Ce za 70–80 odsto, magnezijum 30–50 posto, dok do gubitka gvožđa nije ni došlo.

Jelo od spanaća se ne sme čuvati za naredni dan, nego se mora baciti ukoliko se ne pojede. Vodu u kojoj je kuvan spanać trebalo bi prosuti. Ona sadrži nitrate koji se pod dejstvom bakterija pretvaraju u nitrite.


Komentari1
935d6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Стефан
У мензи често спремају спанаћ, велика већина студената га често конзумира. Шта ћемо сада, није као да нам дају неки велики избор?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja