sreda, 28.06.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:00
FORMULE ŽIVLjENjA

Biti kul?

Autor: Zoran Milivojevićnedelja, 14.05.2017. u 08:00
(Илустрација Срђан Печеничић)

Poznato je da deca u svojim porodicama uče razne modele ponašanja, da između ostalog usvajaju način izražavanja osećanja. Kako većina porodica u nekom društvu ima slična pravila, možemo govoriti o kolektivnom ili kulturnom obrascu izražavanja osećanja datog društva. Takođe, možemo se zapitati kakve su razlike između različitih društava.

U Evropi postoji jasna razlika u načinu na koji izražavaju osećanja kulture sa juga i kulture sa severa. Dok južnjačke kulture obeležava jasno izražavanje osećanja, toplina u komunikaciji, temperamentnost i emotivna bliskost, severnjačke kulture obeležava suzdržavanje u pokazivanju emocija, hladnoća u komunikaciji, kontrolisanost i emocionalna distanca prema drugim ljudima.

Iako naš mentalitet pripada južnjačkom emotivnom obrascu u generaciji mladih se prepoznaje trend usvajanja severnjačkog obrasca. Mladi se trude da potiskuju i suzdržavaju svoje emocije, da ne pokazuju da ih nešto uzbuđuje, da ostanu hladni i distancirani. U žargonu se kaže da je takva osoba „kul”, što dolazi od engleske reči cool, hladan, a koja je dobila dodatno značenje i da je neko kao osoba u redu.

Ovaj trend usvajanja hladnijeg, severnjačkog obrasca kao navodno kulturno superiornijeg, verovatno je posledica kolektivnog poistovećivanja mladih sa likovima i modelima emotivnog ponašanja koji nam preko filmova i drugih medija dolaze iz severnijih kultura. Šta je u osnovi ovog civilizacijskog potiskivanja emocionalnosti na koje je davno upozorio nobelovac Konrad Lorenc, nazivajući ga „toplotno odumiranje osećajnosti”?

Glavna uloga izražavanja emocija u komunikaciji jeste naglašavanje važnosti onoga o čemu se komunicira. Poznato je da ljudi doživljavaju osećanja onda kada nešto ocenjuju kao važno, tako da izražavanjem osećanja drugima implicitno poručuju važnost. Kada neko nešto emotivno govori on drugima pokazuje da je njemu važno to o čemu govori. Kada roditelj nešto kaže detetu izražavajući emociju, bilo da je to ljubav, strah ili ljutnja, on mu dodatno poručuje koliko je važna ta poruka.

Tako ga uči da nesvesno „čita” tuđa osećanja i psihološke poruke, razvijajući mu socijalnu inteligenciju. Kada je komunikacija „oslobođena” emotivne komponente – kada su oni koji komuniciraju „kul” – tada u njoj nedostaje signal o subjektivnoj važnosti poruke i sve postaje ravno, tačnije, ravnodušno.

Ne smemo da zaboravimo da emotivnost nije suprotnost racionalnosti, jer emocije mogu biti i racionalne i iracionalne. Upravo kroz izražavanje svojih emocija i kroz načine na koje drugi odgovaraju na njih, osoba uči da razluči primereno od neprimerenog, tako da njena emocionalnost sazreva i postaje prefinjena. Onaj ko „zamrzne” svoja osećanja, nije u prilici da se razvija u emotivnom smislu, tako da neizražena osećanja ostaju primitivna i sirova.


Komentari9
05e54
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Petar V. Terzic
U multikulturnom drustvu kakvo je americko, drustveni obrazac za izrazavanje emocija i socijalne inteligencije je vrlo emancipovan, jer je preuzeo ono najbolje iz uticajnih svetskih kultura. Otuda se dosljaci u SAD moraju suociti sa "kulturnim sokom". Za dosljaka je takvo ponasanje, gde su kompleksno sagledane i uskladjene racionalne i emocionalne komponente-teze prihvatljivo, jer stranac dolazi sa navikama i predrasudama kojih se sporo oslobadja, pa je integracija u takom drustvu zaista slozen proces. Koje je transformacije pretrpeo moj odnos sa suprugom sa kojom sam pre toga bio u braku 25 god.,vidi se kako su na moje "strano" ponasanje reagovala moja deca koja su tamo studirala. "Tata, ne mozes vise majki da kazes- 'Zeno donesi mi kafu, daj mi ovo daj ono...' Moras i ti njoj da skuvas kafu", upozoravala me kcerka. "Tata,uvek koristi -"molim","izvolite","hvala"... ", govorio mi je sin. Sve sam brzo prihvatao, ali svaki put supruzi reci - "hvala gospodjo"- tesko, mada mi sada prija!
Petar V. Terzic
Evo kako je poznatog govornika Cicerona savetovao covek koji mu je pisao govor:"Cicerone, govor je kratak, svega tri strane. Prva strana sadrzi ubedljive argumente, govori polako i tiho.Na drugoj strani nedostaju neki argumenti, povisi ton.Na trecoj strani imas vrlo malo argumenata,zato koristi sve vrste gestikulacija-krivi lice i kolaci oci, mlataraj rukama i nogama, tresi se i vici!" Nova istrazivanja u komunikacijama daju metricke iskaze,pa su izdiferencirane tri merljive komponente: semantika 15%, intonacija 35% i gestikulacija 50%. Kompletnu komunikaciju karakterise ravnomerna zastupljenost ovih komponenti. Kada je na primer rec o nacinu izrazavanja osecanja u komunikaciji, roditelji i nastavnici moraju paznju obratiti na emocionalni razvoj dece i ucenika,kako bi formirali kompletne licnosti. Mladi znaju biti lenji i sluze se trikovima,pa potiskuju emocije ili tako "cuju" da im pouke i poruke "u jedno uho udju a kroz drugo izadju", sto dovodi do nezrelog i primitivnog ponasanja.
Бранко Лаковић
„Milojko" je napisao: "Totalno si promasio temu. Amerika je Amerika. Ne predstavlja sever, a daleko od toga da je anglosaksonska." Тип људи који се у коментару у новинама обраћају са „ти” читаоцу кога не познају и који учтиво користи „Ви”, добро је познат у овдашњој свакидашњици. То је важно јер је повезано са другим особинама личности и другим ситуацијама и (на пр. са понашањем у градском саобраћају). Ето нове теме за господина Миливојевића.
Павле
Поред тога што потискују емоције, треба рећи да код западне културе постоји још један феномен. Трајно ослабљене, а неке емоције су на путу да потпуно закржљају. Ако говоримо о степену срдачности, веома је важан квалитет и интензитет те емоције. Дакле није само потискивање у питању. Уосталом погледајте само однос родитеља према деци на западу и код нас. То није потскивање, већ недостатак емоције. Са друге стране, код нас су емоције често пренаглашене и конфузне, што је друга крајност. Ипак, ако имате емоције ви их можете каналисати, али је проблем када немате емоције. А што се тиче наслова „Бити кул“, то нашем менталитету уопште не одговара. Ми имамо врло различите речи које говоре о богатству психолошких термина: смирен, хладнокрван, прибран, трезвен итд.
Радован
Бити "cool" је настојање свих нас само у доби одрастања, док смо у пубертету и мало касније, док још нисмо одрасли и сазрели. Тачније, док не спознамо живот. Једном кад ”одрастемо”, схватимо да је само права искреност уистину цијењена од стране супротног пола, који нас у бити само и занима. Никаква околина, мишљење о нама и слично, нема никакве важности ако смо нашли партнера о ком смо маштали. Једном, кад смо у жељеној вези, сасвим смо задовољни да се изолујемо. Прави партнер ће разумјети наше слабости, јер их сви ми имамо. Не морамо бити "cool". Можемо да плачемо или да искрено изјавимо љубав, без претварања. То је живот. Бити је како бисмо рекли ми из БиХ, ”шупљака”. Размислите, омладино. Претварање може да вам искриви психу. Зашто да се претварате? Због кога? Јер неки, наизглед популарни лликови, диктирају тај темпо а у ствари имају проблеме с поуздањем и емоцијама? Вјерујете ми, прошао сам све то. Немојте да падате на те јефтине трикове. Бавите се спортом.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Spektar / Život i stil
Život i stil
Život i stil
Život i stil
Život i stil
Život i stil

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja