nedelja, 22.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:39
SVETSKI DAN PORODICE

Srbija zemlja jedinaca

Mladi sve kasnije ulaze u brak i prvo dete rađaju u četrdesetoj. – Najveća motivacija za roditeljstvo su sigurni prihodi i krov nad glavom
Autor: Katarina Đorđevićnedelja, 14.05.2017. u 21:15
Обележавање дана породице у Београду (Фото Фонет / Филип Стевановић)

Najveći broj porodica u Srbiji gaji samo jedno dete, svedoče rezultati poslednjeg popisa stanovništva koji upozoravaju da je svaka druga porodica u našoj zemlji odlučila da svetu ostavi – jednog naslednika.

Naime od 1.476.105 porodica – 764.546 njih ima samo jedno dete, 591.114 roditelja gaji dvoje dece, svega 99.638 porodica ima troje mališana, a broj porodica sa četvoro, petoro i šestoro dece ne prelazi jedan procenat.

Nažalost, gotovo svaka treća porodica u Srbiji nema dete a najveći broj bračnih partnera koji u svom stanu nemaju dečju sobu živi u ruralnim sredinama. Kada se ti podaci ukrste s brojem samohranih očeva i majki i brojem vanbračnih zajednica (116.914), dolazimo do zaključka da klasična porodica koju čine mama, tata i dete polako odlazi u istoriju. Ovo su samo neki od podataka kojima se može portretisati savremena srpska porodica uoči 15. maja, Svetskog dana porodice, a stručnjaci koji analiziraju promene nastale u „osnovnoj ćeliji društva” ističu da se broj dece drastično smanjuje, broj razvoda raste i na taj način se povećava broj očeva i majki koji nose teret samohranog roditeljstva.

– Mladi ljudi sve kasnije ulaze u brak i prvo dete najčešće rađaju u četvrtoj deceniji života, čime se smanjuje biološka šansa za dolazak drugog deteta. Pre samo tri ili četiri decenije, bračni parovi su na početku tridesetih već imali dvoje dece. Pogled u istorijsku čitanku govori nam da je u 19. veku velika porodica sinonim za petoro i više dece, a prosečna porodica brojala je između troje i četvoro dece. Osim toga, danas se svaki četvrti brak u Srbiji završi razvodom, a nekada se smatralo da je porodica sigurna luka od svih životnih oluja i brodoloma – ističe Nebojša Savić, bračni savetnik iz udruženja „Brak i porodica”, koje je ove godine iniciralo obeležavanje prve Nedelje braka u Srbiji  po ugledu na Međunarodnu nedelju braka koja se već dvadeset godina obeležava u velikom broju zemalja sveta.

Iako se smatra da u našem društvu postoji kult braka i porodice, statistika ne podržava ovo romantičarsko uverenje. Podaci, naime, govore da svaka četvrta žena nikada nije obukla venčanicu i da svaki treći muškarac u našoj zemlji ne nosi burmu. U prevodu na jezik statistike: 1.719.959 osoba nikada nije stalo na ludi kamen, a sudbonosno „Da” izgovorilo je samo 3.396.240 osoba. Brojke takođe pokazuju da svaka četvrta žena rađa dete van braka, a zanimljivost izvedena iz najnovijeg popisa stanovništva glasi da u vanbračnoj zajednici u Srbiji živi 3,83 odsto osoba starijih od 15 godina – odnosno 236.063 osoba.

Nažalost, veliki broj mladih osoba od kojih se očekuje da stvaraju porodice i „popravljaju” natalitetnu statistiku nema posao niti bilo kakvu sigurnost u pogledu budućnosti, što za posledicu ima odlaganje roditeljstva. A na pitanje šta motiviše mlade osobe da postanu roditelji, dr Dragan Stanojević, sociolog i jedan od autora studije „Postajanje roditeljem u Srbiji” Instituta za sociološka istraživanja, kaže da je to posedovanje vlastitog stana. Visokorangiran uslov je i stalni posao bez obzira na visinu plate i vlastiti prihod. Znatno manje mlade osobe navode završavanje škole ili fakulteta i pomoć roditelja, a na institucionalnu pomoć društva kroz ustanove za čuvanje dece, a posebno na finansijsku pomoć države, daleko manje računaju. Dakle, sigurni prihodi i krov nad glavom su najveća motivacija za roditeljstvo.

Međutim, studija koja je urađena na reprezentativnom uzorku od 1.627 mladih uzrasta od 19 do 35 godina, među kojima se nalazi i 435 roditelja, pokazala je da su mladi očevi i majke veoma zavisni od svojih roditelja – više od polovine mladih roditelja živi sa svojim roditeljima ili u stanu koji su nasledili od njih. Svakom desetom mladom bračnom paru stan su kupili roditelji, a svaki deseti mladi roditeljski par je samostalno kupio svoje porodično gnezdo.

„Svakog dvadesetog mladog roditelja i dalje izdržavaju roditelji, a lične prihode ima tek svaki drugi novopečeni roditelj. Međutim, tu se uočavaju velike rodne razlike – dok trojica od četvorice mladih očeva radi, manje od polovine majki ima posao. Nažalost, roditeljstvo za žene neretko podrazumeva privremeno ili trajno povlačenje s tržišta rada jer svaka deveta mlada žena prestaje da radi kada postane majka i postaje domaćica”, ističe dr Dragan Stanojević, docent na Odeljenju za sociologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu i jedan od autora studije.


Komentari4
f12c6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mitar Mitrovic
Pa rađalo bi se više dece, kako šta!
MilosNS
Danas je dete, po meni kako razmisljaju novopeceni parovi "pre svega luksuz, a zatim obaveza", pa cak i da se bore sa egzistencijom i izborom partnera. Zivo me interesuje sta bi bilo kad bi neko resio te finansijsko-poslovne i emotivne probleme.
Petar
''Borba malog Petra i njegove brace'', to je vas clanak. U njemu lezi i odgovor.
Лазар
Гаји? Мислите одгаја.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja