Hanbok – tradicionalna korejska nošnja – otelovljuje filozofiju po kojoj žive stanovnici ove daleke zemlje, čija je srž prihvatanje prirode i život u saglasju sa njom. Upravo se ovim odevnim predmetom, utkanim u savremene tokove, bavi He Sun Li, umetnica čije je radove prošle godine mogla da vidi pariska publika u Luvru, u Muzeju dekorativne umetnosti, dok će pred našom biti u subotu, 20. maja, ekskluzivno tokom Noći muzeja, u UK Parobrod na postavci „Tajno nasleđe”.
Kako He Sun Li objašnjava, sve u vezi sa hanbokom je prirodno – i materijali i boja na njima, a svaka se odevna kombinacija pravi po izboru i meri osobe koja je nosi, što je čini neponovljivom. Iako je u Republici Koreji modna industrija preuzela primat nad tradicionalnijim vidovima dizajniranja odeće, naša gošća iz ove daleke zemlje, koja je ujedno i partner ovogodišnje Noći muzeja, kaže da se njeni stanovnici ipak vraćaju hanboku u specijalnim prilikama, kao što je to, recimo, venčanje. Tada ovaj inspirativni komad odeće dobija priliku da blesne. Na pitanje kako je upravo hanbok postao njena umetničko-dizajnerska inspiracija He Sun Li kaže:
– Na stvaranje me nagoni priroda a naša je nošnja samo oblik u kojem se izražavam. Vetar koji obara travu, na kojem leluja lišće, koji struji kroz moje telo, rosa koja svetluca na suncu, kapljice kiše u kojima se reflektuju sunčevi zraci, mesec koji se pomalja iza oblaka, obrisi meseca pred svitanje ali i konture koje se pojavljuju u sumrak iznad zgrada, boja kore drveta koja se menja sa godišnjim dobima… Odatle crpim sve. Osim toga, sam način na koji se klima u Koreji menja sa promenom sezona, a reč je o nenametljivim razlikama, trasira način na koji ću pristupiti svakom hanboku, u zavisnosti od datuma kada je predviđeno da ga osoba nosi. Mirna elegancija, uz suptilne detalje, taman upadljive koliko je neophodno, ne više od toga.
Budući da je tema ovogodišnje Noći muzeja formulisana pod naslovom „Velike i male revolucije”, sama srž izložbe prati je tako što kroz ovaj komad odeće pripoveda priču o načinu na koji Korejci pristupaju prelomnim vremenima – snažno i dostojanstveno.
– Hanbok prati moje sunarodnike kroz milenijume tokom kojih se dešavalo prilično borbi, tuge ali i radosti. Naš revolucionarni duh se razlikuje od zapadnjačkog, reč je o tihoj upornosti. Tokom japanskog kolonijalnog perioda oni koji su nas držali pokorenim pokušavali su da naš identitet uguše tako što bi hanbok zamenili zapadnjačkom odećom. Ali, mi na to nikada nismo pristali, uspeli smo da ga očuvamo uprkos pritiscima, ćuteći i ne odustajući – objašnjava naša sagovornica.
Za razliku od Francuske, u kojoj je bila biše puta i u kojoj je sasvim slučajno došlo do izložbe čiji je odjek bio ozbiljan, u Srbiju dolazi prvi put. Kao dizajnerka volela bi da se upozna sa čarima naše narodne nošnje.
– Moji prijatelji iz ambasade u Beogradu već su me obavestili da se u vašoj zemlji može videti izuzetan vez, da je umeće onih koji se time ovde bave izuzetno. O tome u Koreji uopšte ne postoje informacije i spremam se da taj vaš mali svet otkrijem. Osim toga, osećam da ću biti fascinirana srpskom arhitekturom, srpskom posvećenošću porodici i raznovrsnošću hrane, o čemu su mu pričali svi koji su sa Srbima imali priliku da se upoznaju. A možda neko, pošto izađe sa izložbe, poželi da obuče hanbok u nekoj posebnoj situaciji – poručuje He Sun Li.
Izložba „Tajno nasleđe” posle Noći muzeja moći će da se pogleda u Parobrodu, u okviru Dana korejske kulture koji se održavaju na više lokacija u Beogradu i Novom Sadu od 23. do 31. maja.