ponedeljak, 12.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:36

Stari savski most pada u vodu

Umesto da bude rekonstruisan kao što je mesecima najavljivano, ova saobraćajnica preko Save biće porušena, a nova može ali i ne mora da zadrži prepoznatljivu lučnu konstrukciju
Autor: Dejan Aleksić i Daliborka Mučibabićsreda, 17.05.2017. u 22:00
Јавност већ негодује због најаве уклањања симбола Београда (Фото Д. Јевремовић)

Stari Savski most u Beogradu biće srušen. Sa njim u vodu padaju i sve one ideje koje smo prethodnih meseci slušali – da će nova konstrukcija biti podignuta na postojećim stubovima i da će u panorami Beograda biti sačuvan prepoznatljiv metalni luk. Njegovo očuvanje bilo je uslov gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, navedeno je u dokumentaciji kada je u februaru raspisan arhitektonski konkurs za rekonstrukciju Starog savskog mosta. Tada je bilo jasno na osnovu pažljivog čitanja dokumentacije da se od učesnika traži da ponude potpuno novu konstrukciju, ali niko od zvaničnika nije javno rekao da to znači da će se most rušiti. To je sada uvelo zabunu u javnosti, koja negoduje zbog uklanjanja višedecenijskog simbola prestonice.

Argumenti koje Milutin Folić, gradski urbanista i predsednik žirija, navodi u prilog rušenju su da most mora da ima veći razmak između stubova zato što je Sava međunarodni rečni koridor. Stubovi su, kaže, fundirani na drvenim šipovima i most je dotrajao.

Za razliku od ranije izjave da će se luk sačuvati, juče je za naš list rekao da je to samo preporuka Zavoda.

– Lepo bi bilo da ostane, ali kako će most izgledati zavisi od učesnika konkursa. On mora da ima pešačku i biciklističku stazu, po dve trake za automobile u oba smera i po traku za šinski saobraćaj. Njegova izgradnja rasteretiće Brankov most i „Gazelu”, odnosno tranzitni saobraćaj u centru grada biće smanjen za 11 odsto kada se u njegovom produžetku izgradi tunel od Ekonomskog fakulteta do Bulevara despota Stefana – objašnjava Folić.

Kakav će biti novi most saznaćemo 15. juna, kada moraju da budu obelodanjeni rezultati konkursa koji se predajom radova danas završava.

Argumenti gradskih čelnika neodrživi su za Ljubu Kostića, građevinskog inženjera, koji je, između ostalog, učestvovao u izgradnji dva mosta na Drini – Pavlovića ćuprije i Mosta slobode u Foči, koji je srušio NATO. Za Kostića Stari savski most nije problematičan za plovidbu brodova jer oni i sada prolaze ispod njega.

– To mi sve liči na ono kada su gradske vlasti pošto-poto htele da naprave skupi i neekonomični most sa jednim stubom na Adi. Tada su nadležni tvrdili da bi stubovi u reci ometali plovidbu, a ubrzo ih je demantovao most Zemun – Borča sa osam stubova u reci. Savski nije jedini sa stubovima, njih ima i Ostružnički i onaj u Obrenovcu. Znači, taj argument ne može da prođe – ukazuje Kostić napominjući da osnov nemaju ni navodi da su drveni šipovi dotrajali.

– Venecija je na drvenim šipovima, pa je l’ ona dotrajala? Nije. Hrastovi stubovi, odnosno drveni šipovi koji su dugo u vodi, zaštićeni su i mogu večno da traju. Postoji i tehnologija za ojačavanje stubova. Nije to nikakva mudrost – kaže Kostić.

On tvrdi da je prednost to što je Stari savski most čelični jer je, za razliku od betonskih, zahvalniji za proširenje. Brankov most, napominje, čine dve nezavisne konstrukcije i to bi moglo da bude primenjeno i na Starom savskom. Dodavanje traka na principu visećeg mosta praksa je i u Londonu. Kostić smatra da Stari savski, zbog istorijskog značaja, treba sačuvati. Za Branislava Jovina, urbanistu, on nema veliku vrednost, ali bi mogao, kaže, da postane pešački most. Jovin tvrdi da novi most sa većim kapacitetom na toj poziciji neće rasteretiti saobraćaj sve dok prestonica ne dobije metro.

– Treba podići most 50 metara uzvodno u nastavku Nemanjine ulice. Za njega već postoje projekti, a njegovu izgradnju je stopiralo bombardovanje. On je projektovan tako da ima po tri trake po smeru, a unutar konstrukcije prolaze šine za metro – ističe Jovin.

On i Kostić saglasni su u tome da gradske vlasti treba da prestanu da se nadmeću u skupim graditeljskim poduhvatima, već da racionalnije troše novac iz budžeta.

– Visoke Dečane pravili smo kada smo bili na vrhuncu ekonomske i vojne moći. Ali, u vreme krize, Karađorđe je gradio crkve brvnare. Naši preci su znali da se prilagode vremenu, ali mi nismo tome dorasli. Rekonstrukcijama treba da pokažemo da umemo da čuvamo novac. političari ne vole da otvaraju takozvane krpljene mostove, kao što ni dama ne želi da šeta u staroj haljini – zaključuje Kostić.

Mali: Most na dva nivoa sa lukom

Zabuna oko toga da li će luk biti sačuvan nastala je i zbog toga što je minule jeseni gradonačelnik Siniša Mali više puta naglašavao da će on biti isečen i podignut na spratni deo novog mosta, do koga će se dolaziti stepenicama. Kako je mesecima uveravao Mali, na gornjem delu mosta biće posađeno zelenilo i urađeni raznovrsni sadržaji za pešake po uzoru na Most prirode u Teheranu.

Nemci ga podigli, Zarić sačuvao

Stari savski most postavili su Nemci posle rušenja Mosta kralja Aleksandra Prvog (na njegovim stubovima danas je Brankov), koji je stradao u aprilskom bombardovanju 1941. godine. Projektovala ga je i 1942. izgradila nemačka firma „C. H. Jucho” iz Dortmunda. Prvobitno je trebalo da premosti Tisu kod Žablja, ali su Nemci promenili plan.

Zelena lučna saobraćajnica sa osam stubova, koja je danas simbol Beograda, u toku okupacije nosila je naziv „Princ Eugen”, a posle rata prozvan je Nemački most. Od nacističkog miniranja 1944. spasao ga je učitelj Miladin Zarić. Na mostu dužine oko 400 metara šine su postavljene osamdesetih godina 20. veka. Poslednja rekonstrukcija bila je 2008. godine. Pre tri godine Udruženje „Imamo plan” predložilo je Skupštini grada da most ponese ime Miladina Zarića zbog njegovog herojskog čina. Početkom godine nadležna komisija nije prihvatila niti odbila predlog tog udruženja.


Komentari54
ed8ea
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Славиша Самарџић
I. Andric o mostovima: "Od svega što čovek u životnom nagonu podiže i gradi, ništa nije u mojim očima bolje i vrednije od mostova. Oni su važniji od kuća, svetiji, opštiji od hramova. Svačiji i prema svakom jednaki, korisni, podignuti uvek smisleno, na mestu na kome se ukršta najveći broj ljudskih potreba, istrajniji su od drugih građevina i ne služe ničem što je tajno i zlo." Imam utisak da "svetinju", kao sto je ovaj most, ne mogu da prepoznaju mnogi kojima je stalo da se samo vrsi obrt nekog kapitala - ne razmisljajuci o tradiciji i starim vrednostima. Ne zaboravite, svet nije nastao od nas savremenika... svet postoji od vakjada i tradiciju treba cuvati. Zasto nesto sto je prezivelo razaranja da bude uklonjeno?? Glavni problem Beograda je "Gazela" koja je preopterecena vec decenijama i usko je grlo grada. Sto se ne razmislja da se napravi novi most? Ili najbolje, sto su mnogi pominjali - metro... O ideji metroa se prica 5 decenija ili vise, a pouzdano je dobro resenje!
Petar .Stanimirovic
A šta kažete za beogradski "Ponte Vekio ",ili,možda "Ponte Rialto ".Naravno pešački,sa puno,puno detalja,atrakcija,zanimljivosti i života od prodaje i kupovine.Kuda žurite ? Kuda jurite ?Tamo je kao i ovde.A ovde je lepče nego tamo.Zato što smo mi ovde.Treba da nam bude teško rušiti,ne lako zidati.Moguće je graditi,ali je moguće i nadgraditi.
Boris Banović
Demokratski je pružiti priliku svakom da iznese stav po nekom pitanju, ali to vodi laicizmu ! Struka mora dati suprostavljene stavove o nekom pitanju pa i o pitanju očuvanja autentičnig mosta ! Most , u vreme kada je građen nije bio na trasi jedne od najvažnijih veza Novog Beograda( nije ni postojao kada je most građen) i najstarijeg dela Beograda, a sada uz izgradnju priobalja jednog od najfrekventnijeg mosta ! Poštujem nostalgičare, ali Beogradu i Beograđanima treba na ovom mestu most velike frekventnosti različitih vrsta saobraćaja , pešačkog, biciklističkog, šinskog i kolskog !
Mitar Mitrovic
@deda trifun... upravo ste potvrdili sve što sam napisao a i dodali šta nisam! Napisao sam da ja na Vama da pišete a drugi da kritikuju, nisam tražio niti to mogu i hoću da se bilo šta cenzuriše, a opet ste kao što inače radite drugima, implicirali da su "moji" oni prethodni na kraju komentara. Opet ste generički tvrdili da sve međunarodne institucije bla bla bla potvrđuju napredak itd itd itd. Partijske parole neće promeniti činjenično stanje, projekat je mutniji od Dunava, nema realnih dokaza da utiče na standard, bdp ili šta već navodite, nisam nigde čuo da mmf i drugi to navode... Imam iskustva na ovakvim projektima, za to sam se školovao i ipak ovde nastupam kao stručnjak i nestranačka ličnost i ipak mi daje malo kredibiliteta po ovom pitanju. Tražite dokaze za moje tvrdnje kažete, pa onda mi vi dajte dokaze za suprotno. Samo nemojte opet da pominjete mmf, Svetsku banku... potrudite se i drugi slušaju. I "vaši" i "naši"!
Nesa
Kamo srece da smo pustili Nemce da ga dignu u vazduh....salim se naravno. Ne stvarno , nek sruse ili ga premeste , ako je to uopste moguce. Ovakav most ne sluzi ni cemu a niko normalan nece da ga prelazi peske.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja