nedelja, 22.10.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:47
INTERVJU: Mihail Jurovski, dirigent

U mojoj kući su stoni hokej igrali Šostakovič i Hačaturijan

Šostakovič je bio velika planina, ali u našem krugu bio je deo nas. Imao sam sreću da kao dečak sviram s njim u četiri ruke
Autor: Mirjana Sretenovićčetvrtak, 18.05.2017. u 22:30
(Фото Марко Ђоковић)

Kada bi Dmitri Šostakovič pročitao neki tekst u novinama koji bi se bavio sumornom svakodnevicom, uvek bi imao isti komentar: „I ovo ćemo preživeti!” – kaže u razgovoru za „Politiku” Mihail Jurovski, dirigent iz Rusije, koji se smatra za jednog od najboljih interpretatora Šostakovičevih dela, kompozitora kojeg je i lično poznavao.

Jurovski, koji večeras predvodi orkestar Beogradske filharmonije u Kolarčevoj zadužbini u 20 časova, odrastao je u krugu svetski poznatih umetnika Sovjetskog Saveza. Sin je kompozitora Vladimira Jurovskog i unuk dirigenta Davida Bloka, a njegovi sinovi Vladimir i Dmitrij takođe su dirigenti.

– Moram da primetim da vaši muzičari nisu od onih koji samo sviraju note, već stvaraju muziku, što nije uvek slučaj – kaže Jurovski koji od 1989. živi u Nemačkoj, a u Kolarcu će sa orkestrom izvesti Mocartovu 40. i Šostakovičevu 5. simfoniju. – Šostakovič nije bio vunderkind kao Mocart, ali možemo ga nazvati Mocartom 20. veka. Mocart je bio prvi klasičarski kompozitor, a Šostakovič je zatvorio vrata klasicizmu – istoče Jurovski.   

Kakav je bio odnos ruskih vlasti prema Šostakoviču, koji je bio na distanci prema Komunističkoj partiji, a posle Staljinove smrti postao njen član?

Njegova muzika prepoznata je svuda u svetu. Pogrešno se misli da je bila komformistička sa Staljinom i njegovom bandom. U 15. simfoniji celom svetu je pokazao da je ostao u životu uprkos svim problemima, diktaturama i bandama. Poručio je: Moja duša je još uvek živa. Za vreme Staljina svi su bili u opasnosti, a nakon njegove smrti režim nije bio tako okrutan. Staljin je govorio: Jedna smrt je tragedija, a sto žrtava je statistika. Šostakovič je ponekad bio naivan. Govorio je: Ako bi u partiji bilo više boljih ljudi, partija bi bila bolja. On je bio njen član, ali je imao i distancu, video je mogućnost da komponuje šta želi. Autor je simfonije – „Lenjingradska”, koja je bila simbol Velikog otadžbinskog rata. Danas je ona muzički testament za 25 miliona sovjetskih građana koji su izgubili živote u Drugom svetskom ratu. 

Poznata je simfonija koja odaje počast masovnom stradanju Jevreja…

Komponovao je 13. simfoniju „Babi Jar” na poeme nedavno preminulog pesnika Jevgenija Jevtušenka, koja odaje počast Jevrejima poginulim u Drugom svetskom ratu, i gde svojim muzičkim jezikom poručuje antisemitima: I ja sam Jevrejin, a zbog toga sam i Rus. To je bilo kao bomba. Do poslednjeg momenta nismo znali da li će biti odobrena premijera. Pomogao je Judžin Ormandi, glavni dirigent filadelfijskog orkestra. Tokom probe slikana je partitura i poslata kopija preko američke ambasade u Filadelfiju. Američka premijera bila je dve nedelje kasnije i to je bio nokaut za sve ideološke kompozitore. Dugo nije bilo nijedne reči kritike o tome.

Pamtim i kada je bila premijera poslednjeg Šostakovičevog kvarteta u maloj sali Moskovskog konzervatorijuma, sa 650 mesta. Bio je 27. ili 28. decembar, temperatura skoro 30 u minusu. Na trgu gužva i milicija na konjima. Sećam se i sad tog mirisa. Delo je prenošeno preko razglasa i ljudi su na ulici, na minus 30 slušali Šostakoviča. Eto, šta je značio za to društvo.

Bio je kao velika planina, ali u našem krugu bio je deo nas. Nije nam se obraćao s visine. Privatno je bio skroman, zatvoren, možda zato što se plašio za porodicu. Imao sam sreću da kao dečak sviram s njim u četiri ruke.

Pamtite i druženja sa Ojstrahom, Hačaturijanom, Rostropovičem…

To je bio naš krug. Hačaturijan je bio vrlo temperamentan i emotivan. Imao je pudlu Lado (ime sastavljeno od nota la i do). Bila je i jedna komična epizoda iz susreta Šostakoviča i Hačaturijana za moj rođendan. Kao dečak nisam imao veliki izbor igračaka, ali dobio sam od roditelja fantastičan poklon, stoni hokej za dve osobe. Posle večeri oni su igrali hokej. Šostakovič je bio zagrejan za sport, bio je veliki fudbalski fan. Otišao je do toaleta, a Hačaturijan je za to vreme uzeo pločicu za hokej od Šostakovičevog igrača i dao svom igraču da postigne poen. Roditelji su mi pričali da je ta anegdota o njihovoj svađi i brzom pomirenju kružila posle celom Moskovom.

Pamtim i Rostropovičeva predavanja na konzervatorijumu. Ako napustite predavanje, nema šanse da se vratite, što je zaista bio problem izdržati jer su predavanja trajala po dva sata. Svirao je mnogo tokom predavanja, a Ojstrah nikad, samo je pričao o muzičkim frazama. Uopšte, nivo Moskovskog konzervatorijuma u tim šezdesetim godinama, bio je kao nigde u svetu. Zamislite u istom periodu predaju Ojstrah, Rostropovič, Kogan, Hačaturijan. I nije bilo demokratično kao sada, da se bira koji ispit ćete da polažete. Ako ne želite sve ispite, vrata su vam bila otvorene i „ćao, doviđenja”.

Šta se promenilo u klasičnoj muzici u odnosu na prethodna vremena?

U Rusiji su koncerti uvek rasprodati. Problem su operske kuće, jer nove generacije producenata, ne svi, ne prate kompoziciju, već daju svoja viđenja. Tako publika, kad ide da sluša egipatsku Aidu, ona ide da vidi slona, dok će Nabuko nositi kalašnjikov.

Nekada su autoriteti bili Karajan, Bernštajn... pa Abado, Mazel, a sada neka nova generacija menja note i muzika ne može da se prepozna. 


Komentari0
f4163
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja