sreda, 26.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:43
70. KAN

Sirijski pali anđeo i hladna ruska žena

O filmovima Andreja Zvjaginceva, Kornela Mundruca i Toda Hajnesa i Almodovarovom slovu o poniznosti pred velikim ekranom
Autor: Dubravka Lakićpetak, 19.05.2017. u 22:00
Из филмова „Невољени”...
...и „ Јупитеров месец” (Фото Кански фестивал)

Kan – Ovo naše postmoderno doba postindustrijskog društva preplavljenog konstantnim protokom informacija dobijenih od pojedinaca malo zainteresovanih za druge ljude, kao i to kako ovih dana živimo svako za sebe bez svesti o zajedništvu, tematski je ključ filma „Nevoljeni” ruskog scenariste i reditelja Andreja Zvjaginceva.

Ovaj film, koji po stilu i atmosferi najviše podseća na Zvajgincevu „Elenu”, ostavio je veoma snažan utisak. Kao teška porodična drama o razvodu obeleženom frustracijama, optužbama, ojađenostima.

O razvodu Ženje i Borisa, nestrpljivih da se što pre upuste u novi život, svako sa svojim novim partnerom, ne vodeći računa i odričući se ljubavi i brige o svom sinu jedincu – dvanaestogodišnjem Aljoši, čiji će nestanak iz stana primetiti tek posle dan i po...

Iako najveći deo žanrovski vodi kao film potrage za nestalim detetom, Zvjagincevov „Nevoljeni” nije film o Aljoši. Duboki fokus autora je na likovima majke i oca – pripadnika srednje klase, urbanih tipova lišenih samosvesti i sumnje, ali i bilo kakvih emocija spram onog drugog ili spram sopstvenog deteta, toliko neželjenog da to boli. Ne pamtim kada sam na filmskom platnu gledala toliko hladan, od drugih distanciran i ljubavi lišen ženski lik i to lik majke, kao što je to lik Ženje u „Nevoljenom”.

Ona će sa toliko senzualne strasti prepuštati svoje telo ljubavniku, ali će sa druge strane sa isto toliko strasti pokazivati iracionalnu mržnju prema detetu kojeg nikada nije želela, sve usput stalno gledajući u svoj smartfon od kojeg se ni dok spava ne odvaja. Ulogu ovakve mlade žene izvanredno je odigrala Marijana Spivak (ćerka glumice Ekatarine Vasilijeve), a ništa manje snažan, u ulozi samoljubivog i nezainteresovanog oca, nije ni njen partner u filmu, izvrsni ruski glumac Aleksej Rozin. Ovo je već treći film Zvjaginceva na Kanskom festivalu i još jedan koji je otkupljen za prikazivanje u Srbiji.

 Srpski gledaoci biće u prilici da vide i nove filmove Kornela Mundruca i Toda Hajnesa jer je i njih otkupio distributer „Megakom film”. Mađarski reditelj Kornel Mundruco se sa filmom „Jupiterov mesec” konačno domogao i glavnog takmičarskog programa („Beli bog” je bio jedan od pobedničkih filmova „Izvesnog pogleda”) i postigao da se o njemu u Kanu stalno priča, jer je reč o tematski snažnom i vizuelno magičnom alegorijskom filmu o sirijskim izbeglicama u Mađarskoj. Ili, još tačnije, o izbegličkoj krizi i krizi hrišćanske Evrope, kontinenta koji nosi ime jednog od Jupiterovih satelita koji je Galileo Galilej otkrio 1610. godine.

 Glavni junak filma je mladi Sirijac, hrišćanin koji se zove Arijan, baš kao arijevac potomak Noinog sina. On je upucan tokom ilegalnog prelaska granice između Srbije i Mađarske (fascinantne i potresne uvodne scene) i od šoka od smrtnih povreda otkriva da ima moć levitacije što će podmitljivog doktora Šterna iz izbegličkog kampa, inače nevernika, nagnati na pomisao da je reč o pravom anđelu kojeg nikada niko do sada video nije.   

 Mudruco se poigrava sa otvorenom temom, razmatrajući je u kontekstu istorije ukorenjene u Evropi krize, posebno u Mađarskoj i njenog zvaničnog stava prema izbeglicama sa Bliskog istoka. I žanrovski se poigrava, vodeći film i u fantastiku, ali i žanr klasičnog trilera i policijskih potera, stalno provocirajući perspektivu gledalaca i otvarajući pitanja vere, čuda i odnosa prema strancima. Prema čoveku u nevolji pred kojim je hrišćanska Evropa pokazala i svoje nemoralno lice...

 I dok se i Zvjagincev i Mundruco na angažovani način bave stvarnošću, američki reditelj Tod Hajnes tera svoje američke fantazije i bajke kao da stvarnost oko njega ne postoji. Film „Zadivljeni” (Wonderstruck), u kojem igra i Džulijen Mur, bazira na romanu, tačnije, mešavini romana i grafičke novele Brajana Selznika „Izum Igoa Kabrea”, ujedno većim delom čineći i omaž američkom nemom filmu. To mu se učinilo prigodnim jer je, za razliku od romana, radnju filma smestio u Njudžersi 1927. godine.  

Producent „Zadivljenih” je internet-trgovački gigant „Amazon”, baš kao što je prošle godine producirao i film Vudija Alena.

Novi Hajnesov film nije ostavio poseban utisak na kritičare, ali to ne znači da na njega neće reagovati predsednik žirija Almodovar. On se, kako se to i moglo očekivati, već negativno izrazio u odnosu na činjenicu da je Tjeri Fremo u takmičarski program ravnopravno uvrstio i dva „Netfliksova“ filma koja će distribuciju imati isključivo na internetu.

Iako, kako je u Kanu rekao, „izrazito poštuje nove tehnologije i nema protiv digitalnih platformi”, Almodovar je jasno izrazio stav da „ne može ni da zamisli da se `Zlatna palma` dodeli filmu koji ne može da se gleda na velikom ekranu pred kojim gledaoci uvek osećaju veliku poniznost”. Rečeno, a na kraju ćemo videti da li će tako biti i učinjeno.  


Komentari0
8a0a7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja