ponedeljak, 01.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 19.06.2017. u 22:25 M. Simić-Miladinović

Mali maturanti „izgubljeni” u evidenciji

Matursko pitanje za prosvetnu vlast: koliko ima osmaka među prijavljenih 70.369 kandidata, ako je prvog dana na ispit izašlo 69.726 učenika, drugog 68.360, trećeg 68.347, a sva tri dana testiranju je pristupilo 69.306 đaka?
(Фото Д. Жарковић)

Koliko je osmaka koji su ove godine izašli na završni ispit i stekli osnovno obrazovanje u uobičajenim osmoletkama ostaje – enigma.

Nadležni nisu uspeli da ih prebroje.

– Ukupno se za polaganje prijavilo oko 70.369 kandidata, ali tu su uračunati osmaci, deca sa smetnjama u razvoju, zatim učenici iz Republike Srpske koji žele da upišu ovdašnje srednje škole i odrasli koji polažu po starom i novom programu. Iz svih tih kategorija ukupno na završni ispit izašlo je 69.306 kandidata, i to je definitivna brojka. Većina ostatka prijavljenih u ovom roku polagaće u avgustu i tek tada ćemo znati koliko tačno osmaka nije izašlo na završni ispit u junu – saopštili su juče nadležni, ophrvani pitanjima o osmacima na maloj maturi „izgubljenim” u evidenciji.

Zbrku oko broja učenika iznedrili su zvanični podaci Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja o tome koliko je đaka pristupilo polaganju male mature. Saopštili su da je prvog dana trodnevne provere znanja na ispit iz maternjeg jezika izašlo 69.726 učenika. Dan kasnije, matematiku je polagalo 68.360 đaka. Istog dana jedino je „Politika” tražila da upućeni u ministarstvu pojasne razloge za 1.366 osmaka manje u ispitnim salama, primetivši da je odustajanja uvek bilo ali ne u ovoj meri.

Nadležni su napominjali da nije bilo propusta u sprovođenju završnog ispita i da su procedure ispoštovane. Na našu sugestiju da bi se, ukoliko su njihove brojke tačne, moglo protumačiti da je oko 1.400 đaka „pobeglo” sa obavezne mature i da to znači da neće dobiti svedočanstvo o stečenom osnovnom obrazovanju niti će moći da upišu srednju školu, iz ministarstva je stigao odgovor: „Tačan i proveren podatak o izlaznosti imaćemo kada se objave preliminarni rezultati završnog ispita”.

Prvi privremeni rezultati male mature objavljeni su pre dva dana. Juče je ministarstvo saopštilo da je 69.306 konačan broj kandidata koji su u ovom roku pristupili polaganju završnog ispita. Ta brojka je veća nego što je bilo đaka na trećem delu ispita, kombinovanom testu iz pet predmeta, koji je polagalo ukupno 68.347 učenika, opet prema zvaničnim podacima. Sada matursko pitanje za prosvetnu vlast na testu iz matematike za avgustovski rok glasi: koliko ima osmaka među prijavljenih 70.369 kandidata, ako je prvog dana na ispit izašlo 69.726 učenika, drugog 68.360, trećeg 68.347, a sva tri dana testiranju je pristupilo 69.306 đaka?  

Do tada će, verovatno, razjasniti još nepoznatih činilaca ove ujdurme. Da li se školskim komisijama potkrala greška u prebrojavanju učenika, da li je uz nepredviđene okolnosti mogući razlog, za povećan broj učenika na testu iz maternjeg jezika, više učenika koji prethodne godine nisu položili taj test na završnom ispitu, pa su izašli sada? Da li su školske komisije prebrojavale broj podeljenih testova, ali samo onih koji su odštampani za većinu generacije koja je osnovno obrazovanje stekla po redovnom programu, iako je njihova obaveza bila da sva tri dana završnog ispita nadležnima dostave podatak o broju učenika?

Na ova pitanja juče smo dobili uverenje nadležnih da će nam danas odgovoriti Jasmina Đelić, načelnik Odeljenja za koordinaciju rada školskih uprava.

Na početku zapleta oko broja đaka na maturi ona je, prošle nedelje, za naš list naglasila da treba imati u vidu da su osnovne škole izvor informacija o izlaznosti na ispit i da je moguća greška u prikazivanju podataka. Napomenula je i da u toku trodnevnog ispita nepredviđene okolnosti mogu sprečiti učenike da izađu na test. Đelićeva smatra i da je razlika u ukupnom broju učenika koji su polagali maternji jezik i matematiku (a bilo ih je oko 1.400 manje na matematici) najverovatnije posledica uvećavanja broja učenika sa smetnjama u razvoju koji koriste pravo na prilagođavanje završnog ispita. Kazala je i da ovi učenici nisu obuhvaćeni ukupnim brojem osmaka koji rešavaju isti test iz određenog predmeta.

Ipak, ostalo je nejasno zbog čega se broj đaka koji na prilagođen način pristupaju polaganju završnog ispita ne bi računao u ukupan broj učenika na maloj maturi koji se svakodnevno dostavlja nadležnima? Ovde nije pitanje o načinu polaganja, niti o rezultatima, nego o izlaznosti a za sve male maturante važi da na ispit jedino moraju da izađu da bi položili.

Komеntari1
f7ed4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

nina
Skole imaju evidenciju,te podatke nije tesko dobiti.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja