utorak, 17.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:22

Prijemni ispiti za traumiranje dece i roditelja

Autor: Slobodan Prodanovićpetak, 23.06.2017. u 08:00
Пријемни испити – стрес за свршене основце и њихове родитеље (Фото Д. Јевремовић)

Crno dete, na šta to ličiš? Pogledaj se kako izgledaš, krvave oči, podočnjaci, kost i koža! Danima ništa ne jedeš, ne spavaš, ne smeješ se... Šta se to dešava s tobom, imaš li neki problem? Meni možeš da kažeš sve... – Nemam mama, sve je u redu...

Koliko je samo roditelja svršenih osnovaca vodilo ovakav razgovor ovih dana sa svojim detetom. I nije bilo sve u redu... A zbog čega?

Bolesna ambicija i kompleksi pojedinih roditelja; neiskustvo, nezrelost, strah i trema kod dece, i još jednom dece; teška ili barem nepotrebna, suvišna pitanja, iz gradiva petog ili šestog razreda, koja ni polovina nas odraslih ne zna da reši... Neki od nas su prethodnih dana, a bogami i meseci, svojoj deci napravili pakao od života, i to izjavama – Budeš li sad zakazao, ne vraćaj mi se kući, ili – dok si pod mojim krovom biće onako kako ja kažem, ili – nemoj slučajno da me obrukaš tamo, ili... Trošeni je silan novac za spremanje gradiva, cele plate su išle na profesore, pravio se pritisak, bilo je to pitanje života i smrti. A preko puta nas dete, i još jednom dete. Dete koje još uvek ne zna da se suoči sa tremom, sa blokadom, sa pravim stresom. Dete koje ne zna kako da se suoči sa vrtoglavicom, sa glasnim lupanjem srca, sa otežanim disanjem, i to sve u samo dva sata. Dete koje je moralo da zna sve srpske srednjovekovne rudnike, šta je gornji i donji rakus, ili piktogram, gde na crtežu nedostaje komplementarnost boja i oblika, koja je tačna masa i obim fudbalske lopte (mislim da to ni Leo Mesi ne bi znao), gde je zastupljena suptropska klima, kakva peraja ima pelikanoidna jegulja, ko se rukovao 1942. godine, da li slon ima dlake, koja su dva osećanja ili raspoloženja obuzela pripovedača (majko mila!), koja je metafora poslužila pesniku kao inspiracija – je li drvo ili cvetak?!? Pa mi smo, bre, sa našim Jožom i svinjskom glavom i sankanjem u koritu još i fenomenalno prošli! To se barem lako pamtilo.

A to isto dete nema pojma, recimo, kakvo je školstvo u nekoj susednoj ili bilo kojoj drugoj evropskoj državi. Ne zna koliko je njihovo gradivo, koliko i šta uče u osnovnoj školi, koja pomagala imaju, da li još uvek koriste kredu, ili flomaster, ili kompjuter, ne daj bože! To se njih ne tiče. Bitni su srednjovekovni rudnici! Iskreno, za svojih četrdeset i kusur, još nisam sreo čoveka ili čak čuo za takvog kome je za njegov posao koji radi potreban taj podatak. Čak ni u kvizu nećete naći tako nešto.

I još jednom pitanje – zbog čega prijemni? Pa jednostavno zbog toga što država ne sme da kaže, ni deci ni roditeljima, da nam je ceo školski sistem u blatu već decenijama, da su nastavnici nezadovoljni i nemotivisani da rade, da se gradivo i tehnike predavanja nisu menjali i usavršavali ko zna otkad, da ocene nikako nisu merilo znanja i da se najčešće dobijaju po principu koliko su roditelji dece imućni i da li su u stanju da plaćaju detetu privatne časove u privatnoj školi nastavnika koji je na prvom času u petom razredu podelio deci brojeve telefona te iste privatne škole!

Zato – NE prijemnom! Promenite ceo sistem iz korena, jer džaba sve kad će ta ista deca koja i uspeju da ga polože, da nabubaju sve te nepotrebne stvari, da se upišu u srednju školu koju žele, a potom i fakultet, gle čuda, i ukoliko sve to završe, pobeći glavom bez obzira iz ove nesrećne zemlje i potražiti sreću negde daleko odavde.


Komentari4
83b69
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Боривоје Банковић
Година је била 1976. Узео сам сведочанство основне школе, отишао на Зелени Венац по лекарско уверење, сутрадан однео све то у гимназију. Отац ме је питао знам ли шта намеравам да упишем, ја сам у одговорио да сам већ предао документа у гимназију. После неколико дана сам погледао ранг листу и уписао се кад је званични почео упис. Наравно да је било узбудљиво, напето и помало стресно, али оваква драма као данас није било ни изблиза. НИКО није имао припреме, професоре, додатне часове и сва лудила којима излажу данашњу децу. Матуру сам полагао на крају гимназије, факултет сам уписао без пријемног испита.
Ilic Momcilo
Tesko je ovde biti pametan ali postoji jedna cinjenica a to je vracanje u istoriju i vreme koje vise ne vazi.Mi stariji znamo,da je osnovna skola trajala 4 razreda,a sve ostalo se zvalo gimnazija,pa otuda i termini mala matura,maturski rad(za taj uzrast). Izvinjavam se ako sam negde pogresio.Nisam siguran da pamtim dobro price mojih roditelja.U moje vreme,maturski rad je bio,prijemni ispit u srednju skolu,koji je bio pravljen prema potrebnom znanju za tu skolu.Skolu smo birali po zelji,a ne po rezultatima ove davno izgubljene i ostavljene male mature.To je samo dokaz da se strucnost koja ce biti potrebna privredi spustila na najnize moguce grane. Tvrdim da je za male osnovce,najveci problem razumeti terminologiju i ono staro,"sta je pisac hteo time da kaze".!To nerazumevanje siguran sam nije iz neznanja vec zbog razlicitih psiholoskih mogucnosti u tom uzrasu.Cesta je pojava,da je od 2 djaka, slabiji djak u II razredu,daleko bolji u IV.
Бориша Радић
Завршни испит основаца је бесмислен и непотребан. Ваљда му је основна сврха, по замисли творца, да буде коректор нереалном оцењивању у поје-диним школама, што се није постигло. Министарство просвете треба да размишља о начинима да активира "успаване" наставнике и ученике у току читавог школовања, а за то би, један од могућих био спровођење објективног теститања из свих предмета на полугодишту и крају године. Тиме би се установили реални резултати рада наставника и ученика. За наставнике би ти резултати, у неколико година, могли да буду основа за категоризацију у платним разредима, а, свакако, и опомена при закључи-вању оцена. За ученике, тестирање би било додатни мотив. И тако даље....
Свстислав
Помињу се само Рашки, Пчињски и Јабланички округ. Шта је са осталим окрузима? Код њих је све у реду? Слажем се са аутором. А наставнике подсећам на речи професорке са Филолошког факултета "ВИ СТЕ ПРОФЕСОРИ". Сачувајте достојанство своје професије.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja