sreda, 24.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:52

Zubin Mehta na koncertu pod vedrim nebom

Autor: Mirjana Sretenovićsubota, 24.06.2017. u 22:00
(Фото Анђелко Васиљевић)

Došao sam da dam još jedan blagoslov za projekat izgradnje nove zgrade Beogradske filharmonije, o kojem sam razgovarao s Ivanom Tasovcem pre mnogo godina, kada su bili neki drugi ministri kulture i predsednici na čelu zemlje.

Veoma sam zadovoljan što će ljudi u Srbiji dobiti taj predivni dar i drago mi je što je predsednik Vučić sto odsto na našoj strani i pomaže da se izgradi taj poklon za budućnost.

Ovo je juče po dolasku u Beograd rekao dirigent Zubin Mehta, koji će večeras dirigovati na velikom besplatnom koncertu Beogradske filharmonije na otvorenom, s početkom u 20 časova, između Ušća i Palate „Srbija”.

– Moj prijatelj Ivan Tasovac objasnio mi je da je publika izabrala program i moram reći da su to najveći hitovi klasične muzike. Drago mi je što ću prisustvovati prvorazrednom kulturnom događaju za koji se godinama unazad zalažem. Publika će uživati u svakoj od kompozicija. Ja ću dirigovati Finale Pete simfonije, jer ne postoji delo s više naboja i trijumfa, a za ovaj projekat to je dobar izbor – rekao je Mehta (1936, Bombaj), koji je bio muzički direktor filharmonija u Njujorku i Los Anđelesu, a izabran je i za doživotnog direktora Izraelske filharmonije.

Maestro je rekao i da će nova dvorana u Beogradu predstavljati srpski Karnegi hol, podsetivši da je sentimentalno vezan za naš orkestar s kojim je nastupao davne 1958. godine.

– To ne želim i neću da zaboravim. Nisam mogao da dolazim na svaka četiri meseca, ali kad god imam malo vremena pozovem Tasovca, a on mi kaže: „A, ne, nemamo vremena za vas!”– našalio se poznati dirigent, i dodao:

– Doputovao sam iz Granade, a radim novu produkciju i u Berlinu. Ne marim što previše radim jer mi muzika predstavlja zadovoljstvo. Svaki put ponovo mislim o delu koje dirigujem, a pred sobom iznova imam druge muzičare. I muzičari inspirišu dirigenta kao što i on treba da zna kako da nadahne njih. Za ovih 50 godina akumuliralo se mnogo divnih iskustava – kaže Mehta.

Direktor Beogradske filharmonije Ivan Tasovac primetio je da je Mehtin dolazak „još jedna potvrda pravog prijateljstva prema Srbiji, Beogradu i našoj filharmoniji”.

– Srbija je prekjuče bila politički epicentar regiona, a Beograd će večeras biti najvažnija destinacija kulture. Večeras na lokaciji buduće nove zgrade Beogradske filharmonije, najvećim koncertom klasične muzike pod vedrim nebom, zajedno s našom publikom otvaramo novu stranicu istorije našeg orkestra i kulture Srbije. Naš dirigent Gabrijel Felc će dirigovati na koncertu čiji je program izabrala sama publika, a maestro Mehta će na kraju koncerta izvesti Finale Pete Betovenove simfonije. Za publiku koju očekujemo iz cele Srbije imam kratku poruku: „Dobro došli, radujemo vam se i sve vas koji budete došli doživljavamo kao deo našeg orkestra”. Maestro, presrećni smo što ste u Beogradu, već pomalo tužni što odlazite i jedino što nas teši je što ćemo se u martu sledeće godine ponovo videti u Beogradu – rekao je Ivan Tasovac.

Glasanjem za kompozicije na sajtu Beogradske filharmonije publika je sama birala repertoar koncerta. Urednice programa u Filharmoniji Asja Radonjić i Danica Maksimović ponudile su izbor od 25 dela koja obuhvataju nekoliko istorijskih perioda, od klasicizma do savremene muzike. Komentarišući izabrani repertoar, Asja Radonjić kaže:

– Šta može biti bolje za početak jednog spektakularnog koncerta na otvorenom od najpoznatije opere svih vremena „Karmen” Žorža Bizea i uvertire koju će izvesti naš orkestar. Nije ni čudo što baš ona obeležava kraj svake trke Formule 1, uz ispijanje i polivanje šampanjcem. Posetioci su glasali i za „Valcer cveća” Čajkovskog, planetarno popularnu numeru iz baleta „Krcko Oraščić”. Reč je o jednom od omiljenih dela, o čemu svedoči podatak da 40 odsto ukupne zarade svih američkih baletskih trupa dolazi upravo od produkcija ovog dela.

Večeras Beogradska filharmonija svira i minijaturu „U pećini gorskog kralja” Edvarda Griga, a muzikolog Danica Maksimović podseća da je ovo jedna od numera napisanih za komad „Per Gint”, norveškog pisca Henrika Ibzena.

– Delo prati putovanje glavnog junaka od norveških planina do afričke pustinje, pa je ovo delo puno misterije, fantazije i atmosfere norveške narodne tradicije. Publika je izabrala i „Bolero” Morisa Ravela, baletsku muziku koja donosi jednu od najsenzualnijih i najprijemčivijih tema u klasičnoj muzici. Ista tema se hipnotički ponavlja čak 18 puta, u različitim orkestarskim instrumentima.

Slušaćemo i „Danse macabre” Sen-Sansa, odnosno „Igru mrtvih”, nastalu na osnovu srednjovekovne francuske legende – navodi Danica Maksimović, i dodaje:

– Biće tu i „Imperijalni marš” koji je napisao jedan od najpoznatijih kompozitora filmske muzike svih vremena, Džon Vilijams, za čuvenu filmsku sagu „Ratovi zvezda”. Muzičari će izvesti i valcer iz džez svite Šostakoviča, a svi ljubitelji kultnog filma Stenlija Kjubrika „Širom zatvorenih očiju”, s Tomom Kruzom i Nikol Kidman u glavnim ulogama, dobro su upamtili ovu temu.

Na programu je i uvertira iz Rosinijevog „Vilijama Tela” koja uvodi u priču o legendarnom švajcarskom junaku i dočarava život u švajcarskim Alpima. Od domaćih kompozicija slušaćemo „Grlicu”, čuvenu igru iz baleta „Ohridska legenda” Stevana Hristića, osnivača Beogradske filharmonije. Danas ovo delo nosi titulu jednog od najpopularnijih komada srpske muzike, koji se najčešće izvodi i kao bis na svim gostovanjima Beogradske filharmonije u inostranstvu.

Kapije za posetioce večeras će biti otvorene od 17 časova i postavljene iz pravca Ulice ušće i u Bulevaru Nikole Tesle. Obe ulice biće zatvorene za saobraćaj.


Komentari4
43351
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sanja, bibliotekarka
Je li to Tasovac rehabilitovan,iako su mu rezultati u kulturi nula, za razliku od Vukosavljevica koji daleko vise radi ali nije po volji Vucica.
Sasa Trajkovic
Meta -Mehta je dokazani prijatelj Srbije a ovaj dogadjaj samo pokazuje koliko je kultura siroka i bez granica, verujem da ce na tom muzickom spektaklu samo NEBO biti granica umetnosti.
Orfej Simić
I posle tolikih godina i dobronmernih saveta i ispravki, ista grešaka- kaže se META, ne MeHta!!!!
zoran stokic
Mehta: " Kada sam pročitao program koji je publika izabrala, video sam da su to najveći hitovi klasične muzike". Da, li? Obostranom udvaranju nikad kraja. Glasanje samo odražava to da je ovde "sve politika": pored toliko bisera klasične muzike gle kakva "slučanosti" tzv samoproklamovanih patriJota izabrali: 1) Markez, 2) Šostakovič... I "gluv" čovek bi kada mu se puste da sasluša Markesov "Danson br.2" ili (na primer) Bokerinijev Fandango G448" naravno izabrao Bokerinijev Fandango....a tek Hendlovu Sarabandu iz svite za klarsen No.4 (da i ne spominjemo). Uzgred Mocart, Betoven, Šubert,..., su smatrali Hendla "najvećim kompozitorim svih vremena"! Ali naši patriJoitski glasači (kao i muzički radnici: Tasovc i &) se bolje razumeju u klasičnu muziku od Mocarta i Betovena...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja