subota, 24.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:28

Generalni štrajk u „Fijatu“

Štrajkuje 2.200 od ukupno 2.460 zaposlenih. – Radnici traže da im se bruto plata poveća sa 38.500 na 45.000 dinara
Autor: Brane Kartalovićutorak, 27.06.2017. u 20:10
У „Фијату“ стале све машине – у штрајку више од 90 одсто радника (Фото Танјуг)

Kragujevac –  U utorak, tačno u šest sati ujutru, u „Fijatu“ su stale sve mašine. Radnici, predvođeni Samostalnim sindikatom, stupili su u generalni štrajk i obustavili proizvodnju restilizovanog modela „500-L“. U štrajku je, kažu u sindikatu, više od 90 odsto radnika, njih oko 2.200 od ukupno 2.460 zaposlenih u kompaniji „Fijat-Krajsler automobili Srbija“. Ne štrajkuju službenici, takozvane „bele kragne“. Plaše se da će im u dosijeu biti upisane loše karakteristike.

Do potpune obustave proizvodnje u kompaniji, koja je naš najveći izvoznik, došlo je pošto je „Fijatovo“ poslovodstvo odbilo da ispuni radničke zahteve tokom pregovora koji su trajali šest meseci. Do dogovora sa sindikatom nije došlo ni posle dva štrajka upozorenja koja su održana prošlog petka i u ponedeljak, kada je proizvodnja obustavljana na sat vremena.

Nezainteresovanost vrha kompanije, da u obzir uzme potrebe radnika, koji od ukidanja jedne smene u ovo vreme prošle godine rade skoro duplo više, podgreva i spekulacije o mogućem (prevremenom) odlasku „Fijata“ iz Kragujevca. Ugovor koji je naša država sklopila sa Italijanima s jeseni 2008, ističe 31. decembra 2018. Tu mogućnost, s obzirom na posledice po grad i državu, niko zvanično ne želi da komentariše.

Šta traže „Fijatovi“ radnici? Prvo, da se napravi nova organizacija proizvodnog procesa. Fabriku je juna prošle godine, kada je ukinuta jedna (treća) smena, napustilo oko 750 radnika. Njihova zaduženja su pala na teret preostalih kolega koji sada, zbog povećanog obima posla, traže da im se povećaju plate: sa 38.500 na 45.000 dinara. Reč je o bruto iznosu. Predlog sindikata da se radnicima poveća plata za 60 evra, kako bi se približila republičkom proseku, menadžment kompanije je odbio. Što se administrativnih radnika tiče, oni primaju istu platu kao i 2012, kada je u fabrici pokrenuta serijska proizvodnja starog modela „500-L“.

Radnici traže i da im se isplate bonusi za ispunjen plan proizvodnje u 2016, kada je napravljeno oko 85.000 automobila. Plan za ovu godinu je isti, iako ima manje radnika.

U zahtevima sindikata našao se i onaj o regulisanju nadoknade za prevoz radnika do fabrike od 22 uveče do pet ujutru, kada nema gradskog prevoza koji je zaposlenima, inače, plaćen. Dešava se, kažu u sindikatu, da neki radnici, po potrebi, moraju da ostanu u fabrici i posle 22 sata, ili da dođu ujutru pre nego što prva smena počne sa radom.

Kompanija nije uvažila ni ove zahteve, pa je, prema rečima Zorana Markovića, predsednika Samostalnog sindikata u „Fijatu“, generalni štrajk „postao neminovnost“.

– Šest meseci smo ukazivale na nove, otežane okolnosti rada, koje su se promenile posle ukidanja jedne smene prošle godine, ali poslovodstvo i pregovarački tim, koji je formirala direktorka Silvija Verneti, nisu uvažili naše sugestije i predloge. Ni iz Ministarstva privrede do sada niko nije reagovao, a nije se oglasila ni Agencija za mirno rešavanje sporova – rekao je Marković na konferenciji za novinare, navodeći da je „sindikat bio strpljiv i konstruktivan“.

Na pitanje novinara da precizira kako se i koliko povećao obim posla nakon ukidanja jedne smene, Marković je, navodeći nekoliko primera, naglasio da se to najbolje može videti u pogonu montaže.

– Na jednoj poziciji tri radnika rade ono što su nekada radila četiri, a na drugoj, devet radnika sada radi 14 operacija. To je neizdrživo u jednom dužem periodu. Zato su radnici u proizvodnji stupili u štrajk. Ne štrajkuju službenici, jer se plaše da će im u dosijea biti upisane loše karakteristike sa kojima posle nigde neće moći da se zaposle. Strane kompanije, to je opšte poznato, ne vole bundžije – objasnio je ovaj sindikalni lider, naglašavajući da „Fijat” ne želi privremeno da angažuje nove radnike ni umesto 50 trudnica koje su otišle na bolovanje.

Da mnogo toga ne štima u kragujevačkoj fabrici govori i to što zbog malih plata „Fijat“ napuštaju najsposobniji inženjeri.

– Odlaze ljudi u „Simens“, a država je za obuku radnika i usavršavanje inženjera „Fijatu“ plaćala 1.000 evra po čoveku – otkrio je sindikalac Marković.

Konferenciji za novinare prisustvovao je i Jugoslav Ristić, predsednik Gradskog veća Saveza samostalnih sindikata, koji je poručio da je generalni štrajk u kragujevačkom „Fijatu“ samo početak borbe za radnička prava u Srbiji.

– Buđenje kragujevačkih radnika podstaći će i druge radnike u Srbiji. Stranim kompanijama konačno treba reći da ne želimo više da budemo jeftina radna snaga – naglasio je nekadašnji protivkandidat Ljubiše Orbovića u borbi za mesto predsednika Samostalnog sindikata.

Inače, u kragujevačkoj fabrici automobila, u kojoj naša država ima 33, a „Fijat“ 67 odsto kapitala, deluje pet sindikata, ali je reprezentativan samo Samostalni sindikat sa oko 1.200 članova. Prema rečima sindikalnih vođa, poljski i italijanski radnici u „Fijatovim“ fabrikama imaju dva do četiri puta veću platu od svojih kolega u Srbiji.

Nema politike

Protest kragujevačkih radnika zaposlenih u „Fijatu“ nema veze sa političkim prilikama u zemlji, izborom predsednika države i premijerke, naglasio je Zoran Marković. Kako je objasnio ovaj sindikalni lider, šestomesečni pregovori sa poslovodstvom kompanije okončani su nedavno, bez rezultata, a štrajk je legitimno i zakonsko pravo svih radnika.

Ukor inspekcije rada

Početak generalnog štrajka u fabrici automobila nije protekao bez trzavica. Poslovođe su od radnika tražile da se okupe izvan proizvodnog prostora, a sindikat je zahtevao da se zaposlenima omogući štrajk na radnom mestu, što je predviđeno našim zakonom. Inspekcija rada je, posle kontrole, rekla da je sindikat u pravu i poslovodstvu „Fijata“ sugerisala da se pridržava zakona zemlje u kojoj radi.

Kraj protesta u slovačkom  „Folksvagenu”

Fabrika „Folksvagen” u Bratislavi obnovila je proizvodnju, pošto su radnici pristali da okončaju štrajk nakon šest dana, kada im je rukovodstvo ponudilo povećanje prosečne plate na 1.954 evra, a radnicima koji tek počinju i jednokratnu isplatu – 500 evra, prenosi Beta.

Istorijski prvi štrajk u fabrici u kojoj je prosečna plata dvostruko veća nego što je prosek za Slovačku, započeo je zato što su radnici tražili da koncern „Folksvagen” u toj svojoj uspešnoj i profitabilnoj fabrici polako počne da približava plate nemačkim. 

Sindikati su tražili za radnike povećanje plata za 16 odsto, dok je fabrika nudila povišice od devet odsto, što su radnici odbili i od prošle srede su svoje smene presedeli ispred kapija fabrike a preko vikenda su ostali kod kuće.


Komentari11
01b00
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dakic Zeljko
BOlJE je da sada,kada se taj zastareli model"FICE" gasi,kao i u Smederevu dovedu KINEZE da ponude neki spas!Srbija je peta po zalihama litikuma na svetu,pa bi uz fabriku baterija od nasih sirovina,KINA mogla i da otvori veliku fabriku automobila na elekticni pogon,za Srbiju,ali i za izvoz !Ovo batrganje,sa zastarelim modelom i malim serijama tesko moze da se zaustavi.Ovaj predlog bi neko iz Vlade mogao i da razmotri i primeni,a Kina je vec sada prva ekonomska sila na planeti!
Сибин
Питање расподеле добити из пословања треба уредити тржишним пословањем. Запослене плаћати онако како се продају производи, роба и услуге у односу на цене у Европи или бар у окружењу, па тако и своје запослене плаћати - као у Европи или бар у окружењу. А што се штрајкова тиче синдикати да јединствено разматрају оправданост штрајка и да по заједничкој одлуци штрајкује цела Србија а не само FIAT у овом случају. Доста је само пола сата штрајка упозорења. Договорна економија је прошлост а толико хваљена тржишна економија ваљда подразумева и тржишно плаћање поред свих сировина, енергије и осталог што улази у производ и РАД. Дакле једино мерило: каква је продајна цена на тржишту Европе или окружења такве и зараде запослених.
АцаР
Срам вас било, нерадници једни! А ваш премијер, председник (или шта ли је већ) диринџи од јутра до сутра да би вам било боље! Динкић је сакрио уговоре о продаји "Заставе" да бисте мирно радили, а ви тако? Тежак вам је српски хлеб, па бежите у иностранство? Идите само, не требате нам, има овде ко ће да ради (бивши премијер и министар рада). А има ко ће и краве да музе...
Sasa Trajkovic
Боривоје Банковић@ Bojim se da pojedinci imaju problem percepcije NE je napisano velikim slovima a ne odvojeno jer je AKCENTOVANO sto daje kontekst tekstu, nije namera da bilo koga vredjam ili podrzavam bilo koga radnike ili profesore kao sto NE sporim pravo radnika za borbu i svoj socijalni status ali je komparacija potrebna zbog objektivnosti.
Nikola
Ovaj strajk je trebao odavno da bude, svakom laganju dodje kraj.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja