Kompanija „Gugl” skenirala je ličnu elektronsku poštu korisnika da bi im ciljano plasirala reklame, ali to više neće činiti. Odluka je doneta da bi se bolje ujednačili proizvodi koji se nude privatnim korisnicima i firmama. Naime, paket „Guglove” elektronske pošte za firme nije besplatan i poslovnim korisnicima nikada nisu ni skenirali mejlove da bi im na osnovu pomenutih reči plasirali reklame. „Običnim” vlasnicima naloga jesu, ali to više neće raditi, obećali su.
„Doneli smo odluku da kasnije ove godine i u besplatnom servisu ’džimejl’ postupamo isto kao sa onim za poslovne korisnike. Iako njima nikada nismo skenirali prepisku, mnoge potencijalne klijente je odbijao pogrešan utisak da mi to ipak radimo. Sada će stvari biti manje dvosmislene”, objasnila je u svom blogu Dajan Grin, viši potpredsednik za „Gugl klaud”.
Promena politike pokazuje koliko su kompaniji dragoceni poslovni korisnici, komentarišu stručnjaci. Više od tri miliona firmi plaća njegovu uslugu „G Suite”.
Pre malo više od tri godine „Gugl” je počeo da „čita” sve mejlove i to je jasno naveo u izmenjenim uslovima korišćenja formulacijom da „automatizovani sistemi analiziraju sadržaj prepiske” radi boljeg prilagođavanja oglasa i blokiranja virusa. Suočen sa kritikama da nije dovoljno transparentan, „Gugl” je posle dopunio uslove korišćenja jasnim navodima da skenira sve mejlove korisnika. Analiza se obavlja na poslatim, primljenim i sačuvanim mejlovima svih naloga.
Reklame se na svim platformama „Gugla” plasiraju na osnovu korisnikove prepiske i celog profila na „Guglu”, koji obuhvataju rezultate pretrage, korišćenje mapa i pregleda na „Jutjubu”. Po tome se prikazuju oglasi procenjeni kao relevantni kako bi se povećala šansa da ih korisnici „kliknu”, a Gugl i njegovi klijenti ostvare što više prihoda.
Pre više od tri godine „Gugl” je počeo da „čita” sve mejlove i to je jasno naveo u izmenjenim uslovima korišćenja formulacijom da „automatizovani sistemi analiziraju sadržaj prepiske” radi boljeg prilagođavanja oglasa i blokiranja virusa
Stručnjaci za marketing uveravaju oglašivače da prekid ove prakse neće mnogo smanjiti efikasnost ciljanog oglašavanja. Možda ipak neće moći da blagovremeno ponude reklamu, jer skeniranje pošte omogućavalo je, na primer, da kada neko piše mejl osiguravajućoj kući, konkurentske firme vrlo brzo izbace svoje oglase sa primamljivom ponudom.
Američki tehnološki džin ipak ima dovoljno podataka o tome šta korisnici pretražuju, koje sajtove posećuju i slično, a skeniranje pošte uticalo je samo na nijanse u profilisanju. Na drugoj strani, to je upravo ono što brine borce za zaštitu privatnosti. Još u vreme kada su ovu kompaniju žestoko kritikovali zbog početka skeniranja mejlova, mnogi su isticali da to nije najgore što „Gugl” radi i da su problematičniji neki drugi aspekti njegovog delovanja.
„Stvarno je opasno to što ’Gugl’ obrađuje informacije u odeljenju analitike, i što na osnovu pojedinačnih naloga može da vrši profilisanje. Ta količina informacija koju imaju o nama treba da nas zabrinjava zbog toga što je privlačna vladinim službama, a i zbog povremenih curenja podataka”, prokomentarisao je za „Gardijan” Džim Kilok, izvršni direktor američke grupe „Otvorena prava”.