petak, 06.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:12

Ko strahuje a ko se raduje zbog dolaska „Ikee”

Domaći proizvođači nameštaja sa zebnjom dočekuju 10. avgust, kada će radnja kod Bubanj potoka početi da radi
Autor: Ivana Albunovićnedelja, 09.07.2017. u 22:00
Ресторан у радњи - још један адут шведске компаније (Фото Пиксабеј)

Objava srpske verzije „Ikeinog” kataloga, sa cenama u dinarima, po broju žučnih komentara na društvenim mrežama zasenila je prošle nedelje čak i prvorazredne političke događaje.

Ako je suditi po prvim ocenama ljubitelja ovog švedskog brenda, cene u beogradskoj robnoj kući pratiće evropske.

Mnoge nije mrzelo da, još istog dana, uporede naše cene sa onim u kunama, forintama i evrima, pa su već isplivale računice koje idu u korist radnjama u Zagrebu i Budimpešti. Specijalizovani portal „Gradnja” izabrao je nasumično desetak proizvoda i uporedio cene u prodavnicama u okruženju. Računica je pokazala da pravila, zapravo, nema i da su se cene istih artikala razlikovale i do 30 odsto. U ovom, istina suženom, izboru mađarska „Ikea” (u odnosu na našu i Hrvatsku) u proseku je bila nešto jeftinija.

– Mnogi kupci pohrliće u „Ikeu” i da bi dobro ručali. Nažalost, cenovnik hrane i pića u restoranu još nije objavljen, ali verujemo da će ćufte biti povoljne kao i u njihovim ostalim robnim kućama – zaključuju šaljivo na ovom portalu.

Ko se raduje a ko strepi od dolaska giganta na tržište Srbije i šta to novo donosi ovaj planetarno popularni trgovac? Pojačana marketinška aktivnost i iznenadni „letnji” popusti, i do 50 odsto, govore da domaći proizvođači nameštaja sa zebnjom dočekuju 10. avgust, kada će radnja kod Bubanj potoka početi da radi. Ovom sektoru u poslednje vreme baš i ne cvetaju ruže. Još 2015. zabeležen je pad potražnje za nameštajem, a godišnji promet po stanovniku u Srbiji je skromnih 36 evra.

Ješa Erčić, sekretar Udruženja za šumarstvo, preradu drveta, industriju nameštaja i papira u Privrednoj komori Srbije (PKS), kaže da nema sumnje da će dolazak ove kompanije uzdrmati domaće proizvođače nameštaja.

– Pre svega tri naša velika proizvođača – „Matis” iz Ivanjice, „Formu ideale” iz Kragujevca i „Jelu” iz Jagodine – koji su se pozicionirali i u izvozu nameštaja od pločastih materijala. Oni će, bar u prvih šest meseci od otvaranja radnje, sigurno osetiti dolazak „Ikee” – smatra Erčić. Iskustva iz okruženja su, dodaje, različita – Bugari nisu imali naviku da kupuju nameštaj ovog proizvođača, dok je u Rumuniji i Hrvatskoj pojavljivanje švedskog trgovca oborilo prodaju domaćeg nameštaja za 45 do 50 odsto. On ukazuje da država sada mora da pronađe način kako da proizvođači iz Srbije što bezbolnije prebrode ovu situaciju na tržištu.

– Ove kompanije su ozbiljne, dobro pozicionirane i verujem da su se pripremile za pojavljivanje ovako velikog igrača na tržištu – kaže naš sagovornik, dodajući da u ovom trenutku samo „Standard furničr” iz Ćuprije, sa svojim čuvenim oklagijama, ima potpisan ugovor sa „Ikeom”, koja na svim tržištima pronalazi strateške partnere kako bi snizila svoje ulazne cene. Kaže da, koliko mu je poznato, niko drugi od proizvođača nameštaja zasad nije potpisao ugovor sa ovom kompanijom.

– Da li su uslovi koje „Ikea” nudi za njih nepovoljni ili procenjuju da će samostalno na tržištu uspeti da ostvare bolje rezultate, to ne znamo. Analizirajući cene iz kataloga vidimo da „Ikea” ima jedinstvenu poslovnu politiku za region i da se cene mogu razlikovati u zavisnosti od poreske politike zemlje u koju dolaze – objašnjava Erčić.

Iz ugla potrošača mnogo toga, za početak, dobro zvuči. Kućica za pse ispred ulaza u robnu kuću, posuda za vodu za ljubimce, izrada kuhinja po meri i direktna autobuska linija na svakih 20 minuta (Bežanijska kosa – Bubanj potok). Uz fleksibilnu politiku reklamacija (recimo, neupotrebljena i originalno upakovana roba može se vratiti u roku od godinu dana bez ikakvog obrazloženja) i još bolju politiku garancija (pet, deset, do 25 godina) – sve je na strani „Ikee”. Ali ako se pažljivije iščita poslovna politika kompanije, vidimo da nije sve tako ružičasto. Dostava i montaža, recimo, ne ulaze u cenu, što praktikuju i pojedini domaći trgovci. Transport krupnijih pošiljki kamionom košta 3.000 dinara za teritoriju Beograda, a 5.000 dinara za ostale krajeve Srbije. Ova usluga je skuplja ako se roba poručuje onlajn.


Komentari26
8fd7e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

zoran
juce bio u ikei u gracu.nista posebno.po meni nista bolji namestaj od nasih proizvidjaca.samo ime i nista vise.videcete i sami.pozdrav iz tudjine.
Milan
Mislio sam da će IKEA doći u Srbiju kada postanemo normalna, stabilna zemlja. Oni poranili. Sve u svemu izbor je tu , pa ko hoće, može da bira.
Andrea
IKEA namestaj je funkcionalan, nije glomazan i lepo izgleda. A sta treba da je za drugo dobro? Da sam milioneren onda bi verovatno drugaciji namestaj kupovala!
Vuk
Domaci proizvodjaci jesu bitni posto zaposljavaju par hiljada radnika, ali ipak ne moze da se meri internacionalizacija izgleda namestaja koja ne samo da ce imati doprinos na dzep potrosaca vec ce poboljsati i prihode of turizma. Zasto to kazem; ako pogledate namestaj u smestajnim jedinicama na airbnb-ju, portal koji izdaje vise soba u Srbiji nego sto je hotelski kapacitet, videcete da je namestaj sve samo djubre. Ikea je ta koja je kao najveca robna kuca na svetu najstandardniji brend namestaja u airbnb jedinicama koje se izdaju na svetu. Globalizacija je uzela maha I ne moze da se zaustavi. Ako nastavimo da farbamo zidove u zeleno i narandzasto kao Rumuni I Bugari I Forma Ideale nam bude vodeca firma na trzistu, necemo nikada uhvatiti prikljucak sa svetom. Dolazak Ikea-e je fenomenalan, cak i da su cene drasticno vece nego u regionu.
Petar Petrovic
Ikea u Americi je jeftin namestaj za studente ili vrlo mlade ljude. Kvalitetan namestaj je mnogo skuplji I bolje napravljen. To znaci od punog drveta a ne sper ploce ili iverice, sa elementima koji su iskrivljeni kuvanjem drveta a ne secenjem lepljenjem I srafljenjem. Furnir je cesto zamenjen punim drvetom po dubini. Tkanine su prvoklasne. Na taj nacin se za velike pare prodaje kvalitetno drvo I visoko umece radnika a profit se ne pravi na maloj razlici izmedju jeftinih materijala I jos jevtinijeg polukvalifikovanog rada I tek malo vece cene od cene proizvodnje. Nase firme bi lako mogle da odgovore sa orijentacijom na malo kvalitetniji namestaj sa malo vise punog drveta a manje plocastih sirovina. Da ne govorimo sto se takav namestaj da bolje izvesti.
Momir
Ocigledno nisi prosao ni kroz jednu IKEAu u Americi. I o americkim studentima lupas, znas jos manje. U americkim IKEA radnjama 60% kupaca su srednji sloj, cesto mlade porodice sa decom, po pravilu iz predgradja. Ostalih 30 % su noviji imigranti - stranci iz svih krajeva sveta. Americki studenti kupuju svoj namestaj preko lokalnih (univerzitetskih) oglasa po sistemu: 100 dolara za sobu, od starijih studenata koji prodaju stari namestaj budzasto jer ne zele da ga bace, a kuci ne mogu da ga nose. Prosecan americki student (bez obzira na materijalno stanje) ni u ludilu nece otici u radnju i kupiti nov namestaj, jer: 1. to nije 'cool', 2. te pare umesto namestaja treba da odu na putovanje, pivo, devojku ... Osnovni razlog zasto prosecni amerikanac kupuje u IKEAi je: 1. Amerikanci su vakcinisani protiv dizajna. Sav njihov namestaj, bez obzira na kvalitet, izgleda kao da je napravljen u Kirgistanu. 2. Amerikanci nikada nisu videli nista nalik IKEAi. Dolaze u njihove radnje zbog 'dozivljaja'!
Preporučujem 26

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja