utorak, 31.03.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:08

Premijerka moli radnike „Fijata” da prekinu štrajk

Autor: Anica Teleskovićponedeljak, 10.07.2017. u 16:08
Премијерка Србије Ана Брнабић (Фото Танјуг/Д. Кујунџић)

Pre nego što Mikel de Palma, predstavnik najvećeg metalskog sindikata u Italiji stigao u Kragujevac, premijerka Ana Brnabić pozvala je radnike „Fijata”, sindikate i štrajkački odbor da prekinu štrajk kako bi seli za pregovarački sto. Razlog za to je vrlo jednostavan – poslovna politika kompanije „Fijat” širom sveta je da ne razgovara sa sindikatima dok štrajkuju.

„Molim ih da se odazovu na moj apel, da sednemo nazad za pregovarački sto i ponovo počnemo pregovore sa ’Fijatom’ oko kolektivnih ugovora za naredne tri godine, što će njima obezbediti poslove u naredne tri godine i što će obezbediti stabilnost njihovih porodica, kooperanata, Kragujevca i Srbije”, rekla je predsednica vlade.

Radnici su već mnogo izgubili tokom štrajka i više nema ni minuta za gubljenje, dodale je.

„Mnogo smo izgubili, radnici su izgubili plate za vreme koje su u štrajku, ’Fijat’ je izgubio proizvodnju, kooperanti su izgubili svoj deo posla i svoje plate. Srbija svaki dan gubi na BDP-u zbog štrajka i gubimo na izvozu”, istakla je Brnabićeva.

Brnabićeva je poručila radnicima da im kao predsednica Vlade Srbije garantuje da će se u roku od sat vremena od kad prekinu štrajk, sesti za pregovarački sto, i to na najvišem nivou, u vladi, uz njeno i prisustvo ministra privrede Gorana Kneževića i poslovodstva „Fijata”.

„Da razgovaramo kao tri odgovorne strane – poslodavac, vlada kao manjinski partner i štrajkači odbor. Da razgovaramo o tome šta ćemo raditi u naredne tri godine”, rekla je Brnabićeva.

Brnabićeva je naznačila da je kompanija u potpunosti ispunila kolektivni ugovor koji je na snazi, te dodala da su uprkos tim ugovorima, radnici u štrajku, a to, kako je istakla, znači da se kolektivni ugovor u Srbiji ne poštuje.

„Nama će sutra biti teško da dovedemo bilo kog novog investitora kada nema sigurnosti da će radinici kolektivni ugovor, koji se ispregovara i potpiše sa sindikatima, poštovati, već da će svaki ugovor moći da se prekine štrajkom zato što se traže bolji uslovi”, rekla je Brnabićeva.

Ona je dodala da je važno da se kolektivni ugovor koji traje do decembra ispoštuje, a da se već večeras ili sutra ujutru sedne za sto, kako bi se ispregovarao kolektivni ugovor za naredne tri godine.

Stručna javnost, sa druge strane, ne prestaje da preispituje poslovanje ove italijanske kompanije u Srbiji. Nakon što su objavljeni podaci iz finansijskog izveštaja za 2016. godinu, koji su pokazali da su „Fijatovi” rashodi za zarade (2,7 milijardi dinara) manji od ukupnih subvencija, dotacija ili premija (3,7 milijardi) koje ova kompanija dobije iz budžeta još jedan podatak privukao je pažnju javnosti.

Prilikom analize finansijskog izveštaja „Fijata” ekonomisti Dragovanu Milićeviću je jedna rashodna stavka upala u oči. Reč je o troškovima materijala koji čine čak 84 odsto ukupnih rashoda i prošle godine su iznosili 103 milijarde dinara.

Izrazito visoko učešće troškova materijala posledica je nabavke delova sa jedne strane po većoj ceni i njihovo fakturisanje, odnosno prikazivanje uvoza po manjoj ceni, objašnjava Milićević.

Da razlika u ceni postoji vidi se i kada se uporede statistički podaci o uvozu i izvozu. Pa se tako vrednost robe (delovi i sklopovi za za industrijsku montažu putničkih vozila) koja je iz Italije i Poljske uvezena u Srbiju ne poklapa sa italijanskim i poljskim izvozom u našu zemlju, gde „Fijat” ima svoje fabrike.

Prema takozvanoj metodi „ogledalo”, uvoz Srbije iz Italije i izvoz Italije u Srbiju morao bi da se poklopi.

– Pri tome se odstupanje do 15 odsto smatra normalnim i toleriše se. Više od 50 odsto se smatra velikim odstupanjem. U slučaju uvoza delova i sklopova za industrijsku montažu putničkih vozila iz Italije to odstupanje ide i do 100 odsto. Tako je, prema zvaničnoj statistici naše države, iz Italije uvezeno delova i sklopova za automobilsku industriju u vrednosti od 300 miliona evra. Sa druge strane, iz Italije u Srbiji je izvezeno tih istih delova u vrednosti od 164 miliona evra – primetio je Milićević.

Slična situacija je i kada se uporedi uvoz Srbije iz Poljske i izvoz Poljske iz Srbije. Tako je u Srbiju uvezeno delova i sklopova za automobilsku industriju u vrednosti od 200 miliona evra, a iz Poljske u Srbiju izvezeno te iste robe u vrednosti od 73 miliona evra, što je odstupanje od oko 200 odsto.

– Ne treba posebno naglašavati da je za toliko uvećan rashod poslovanja i naravno enormno učešće troškova materijala u poslovnim rashodima „Fijata” – kaže Milićević.

Ovde je reč o fenomenu transfernih cena i iznošenju dobiti preko takvog načina fakturisanja, zaključuje naš sagovornik.


Komentari34
9e3b1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa Jovanovic
"...пословна политика компаније „Фијат” широм света је да не разговара са синдикатима док штрајкују..." i dobro kako onda resavaju te probleme!? S kime onda razgovaraju? Ili interepretacija novinara nije bas potpuno tacna?
DAKIC ZELJKO
Zasto i decu politicara ne ponudimo kao jeftinu radnu snagu,nego zavrsavaju skupe,privatne skole?"FABRIKE radnicima,a zemlja seljacima",kako to gordo zvuci u odnosu na strane investitore,nasu jeftinu radnu snagu i rasprodaju nasih oranica strancima!ILI MOZDA gresim!
Uros T.
Posotovana Anica Teleskovic sve je napisala u tekstu, sazeto i jasno. Cudo je da drzava Srbija i premijer ne posalju neku poresku inspekciju u Fijat, pa u tekstu je izneta ozbiljna indicija da manjinski vlasnik ostaje bez dobrog dela dobiti (136 miliona evra razlike u podacima o uvozu iz Italije) i ne samo to nego potpuno neekonomski finansira vecinskog vlasnika kroz dotacije, isve to od para poreskih obveznika i otetih penzija. Strajk je po meni minoran i lako resiv problem, bar sto se ekonomske strane tice.
alex
radnike treba obavestiti da zive u kapitalizmu. nije fabrika u kg tj doskora dolini gladi... fa bi oni imali 500 evra platu. nego je fiat dosao da ustedi za 300 evra platom i ne propadne. za 500 evra krsgujevac treba da dovede jos jednog proizvodjaca. da se napravi tzv hib auto industrije. fiat to sigurno nece. ali to je posao politicara. radnici aetite se za koga sre glasali i njima se obratite sta se desava i da trazite izvestaj sta su pod njihovom palicom u zadnjih 5 godina uradili da dovedu jos proizvodjaca auta ili delova u kragujevac i srbiju. i tako podignu tehmoloski nivo i standard plata.
svetlana
Samo vi radnici nastavite sa svojim zahtevima, to je vaše pravo, a ovo što vas vlast moli, nemojte molim vas štrajkovati jer pravitie problem državi, a oni isti su vam i napravili da se osećate ovako kako se osećate u Fiatu. Kada radnici Lufthanse odu u generalni šrajk, niko im od državnih funkcionera ne kaže, nemojte molim vas štrajkovati, jer je Luftahsa privatna kompanija, isto kao što je i Fiat.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja