Kragujevac – Prva smena radnika „Fijatove” fabrike automobila u Kragujevcu odbacila je sugestije pristigle iz Vlade Srbije da se štrajk obustavi i započnu pregovori. Druga „Fijatova” smena se o ovoj varijanti rešavanja problema izjašnjavala kasno po podne. „Fijat” je, inače, pozivajući se na naš zakon o štrajku, zabranio zajednički protest svih radnika koji se, zbog toga, u fabrici okupljaju pre i posle podne.
Prema rečima predsednika Štrajkačkog odbora Zorana Markovića, sindikati u Kragujevcu su prihvatili predlog premijerke Ane Brnabić da se „pregovara na najvišem nivou”, ali protest ne žele da obustave dok se poslodavac, prethodno, ne izjasni o njihovim zahtevima.
– Dalji razvoj događaja zavisi isključivo od štrajkača. Namerno ne kažem radnika „Fijata”, jer ima i onih koji ne štrajkuju. Radnici prve smene su odlučili da nema obustave protesta dok se „Fijat” ne izjasni o našim zahtevima. Sasvim je izvesno da će isto postupiti i radnici druge smene. „Fijat” prvo mora da kaže šta nudi, da nam to dostavi zvanično, tek posle toga mogu da počnu pregovori – objašnjava Marković iz Samostalnog sindikata.
Istovetan stav po pitanju prekida štrajka i započinjana pregovora imaju i u sindikatu „Nezavisnost”.
– U nedelju po podne, kada smo držali sindikalnu skupštinu, bilo je različitih predloga, ali smo se dogovorili da nema obustave štrajka sve dok se poslodavac ne izjasni o našim zahtevima. Prvo „Fijat” mora da kaže šta misli, a mi ćemo se konsultovati sa radnicima koji će odlučiti da li je to dovoljna ponuda se protest prekine – kaže Nenad Matić, poverenik „Nezavisnosti” za Šumadiju.
Tako, zahtevi sindikata i radnika u štrajku ostaju isti: bruto plata 50.000 dinara, umesto dosadašnje od 38.500, nova organizacija proizvodnje i rasterećivanje radnika, isplata bonusa za efikasnost ostvarenu 2016, kao i isplata nadoknade za prevoz do fabrike od 22 sata uveče do pet ujutru kada u Kragujevcu ne funkcioniše gradski prevoz.
–„Fijat” se ponaša kao vlada neke velike i moćne zemlje koja ne pregovora sa teroristima. Ali mi smo obični, namučeni ljudi, koji ne možemo više da radimo duplo za istu platu. Pristali smo da radimo za 300 evra mesečno, ali to je bilo prihvatljivo dok su u fabrici radile tri smene. Otkako je jedna smena ukinuta, mi radimo i posao onih koji su otpušteni, a primamo istu platu. To je nepodnošljivo – kaže radnik koji nam se predstavio kao Milenko Ćurčić, plašeći se da bi mogao trpeti posledice ako izjavu da pod svojim pravim imenom.
S početka serijske proizvodnje modela „500-L“, svi „Fijatovi” radnici morali su da potpišu kodeks ponašanja koji izričito zabranjuje komunikaciju sa novinarima. Zato radnički kragujevačke fabrike automobila odbijaju da razgovaraju sa „sedmom silom”.
U fabrici štrajkuje nešto više od 2.000 od ukupno 2.500 zaposlenih. Štrajkuju radnici angažovani u proizvodnji, administracija, takozvane „bele kragne” nisu stupile u protest jer se, kako navode u sindikatima, plaše da će im u dosijea biti upisane loše karakteristike zbog kojih neće moći da se zaposle kod drugih stranih poslodavaca.
Zbog zastoja u proizvodnji restilizovane verzije modela „500-L“, u Kragujevcu su rad prekinuli i svi „Fijatovi”“ kooperanti u kojima je angažovano oko 1. 500 radnika.