subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 11.07.2017. u 22:00 Brane Kartalović / Anica Telesković

„Fijat” bez kazne za kršenje Zakona o štrajku

Po važećem propisu poslodavac ne snosi nikakve posledice ako sa radnicima ne počne pregovore
(Фото Б. Карталовић)

Država i važeći Zakon o štrajku radnicima „Fijata”, koji već deset dana protestuju zahtevajući veće zarade, ne mogu da pomognu da poslodavac sa njima započne pregovore. Poslovna politika ove italijanske kompanije je da sa zaposlenima ne pregovara dok štrajkuju. Važeći Zakon o štrajku u članu 6 predviđa obavezu sporazumnog rešavanja spora. Poslodavac jeste dužan da sa radnicima započne pregovore, ali naš zakon ne propisuje nikakve kaznene odredbe ako on to ne učini.

– Radnicima kragujevačkog „Fijata” u praksi se dogodila situacija koja se u radnom pravu naziva lock out. Oni su sada pravno gledano, u slepoj ulici – kaže Mario Reljanović, profesor na Univerzitetu Union. – Praktično, štrajkači su trenutno u istoj poziciji kao neko koga je gazda izbacio iz stana i zaključao vrata sa unutrašnje strane. Naš Zakon o štrajku je još iz 1996. godine i uopšte ne reguliše izlaz iz takvih situacija. Širom sveta, poslodavci kao meru pritiska na zaposlene u štrajku mogu da obustave svaku komunikaciju s njima, ili da obustave rad, ako nisu svi radnici u štrajku. U nekim zemljama zakonom je definisano šta se dešava u tim situacijama, dok naše aktuelno zakonodavstvo na to nema odgovor. Poslodavac koji ne učestvuje u pregovorima neće odgovarati ni krivično ni prekršajno – ističe Reljanović.

Nije neuobičajeno da pravna praksa takve slučajeve ne reguliše, jer poslodavac obično nema ekonomski interes da proizvodnja stoji, pa zato ulazi sa radnicima u pregovore čak i kada ga zakon na to ne obavezuje, dodaje naš sagovornik.

– Očigledno je da „Fijat” ovde malo gubi. To je već pitanje odnosa sa suosnivačem kompanije – Vladom  Srbije, koja u konkretnom slučaju drži stranu poslodavcu. Neuobičajeno je da država ucenjuje radnike i da premijerka Ana Brnabić početak pregovora uslovljava prekidom štrajka – kaže Reljanović i ističe da ponašanje „Fijata” nije sporno sa stanovišta zakona, ali je sporno sa stanovišta morala.

Zanimljivo je i da Ljubisav Orbović, predsednik Saveza samostalnih sindikata Srbije (SSSS) smatra da je prekid štrajka „viši interes”. On istina kaže da „Fijat” u Srbiji krši i zakon i kolektivni ugovor, ali smatra da je uloga vlade, kao suosnivača firme, da štrajkače vrati na posao.

– Naša zakonska regulativa je takva da su obe strane dužne da uđu u pregovore, a druga je da u kolektivnom ugovoru stoji da je u roku od pet dana od početka štrajka „Fijat” dužan da uđe u pregovore. Očito da „Fijat” krši zakon i ono što je potpisano – rekao je Orbović za RTS.

Drugim rečima, Orbović ovom izjavom ne želi da se zameri ni državi, ni štrajkačima.

Da radnici imaju pravo da protestuju, da se bore za poboljšanje uslova rada i bolje plate, smatra i nacionalni koordinator italijanskih sindikata za automobilsku industriju Mikele de Palma. On je u ponedeljak došao u Kragujevac da pruži podršku radnicima „Fijata“ koji su u generalnom štrajku od 27. juna, kada je i obustavljena proizvodnja restilizovane verzije modela „500-L“, nazvanog „veliki fića“.

Posle dve nedelje štrajka, kompanija „Fijat-Krajsler automobili Srbija“ ostala je bez zarade koju bi joj donela prodaja više od 4.000 automobila koji nisu napravljeni zbog protesta (nezvanična cena jednog automobila je oko 18.500 evra). No, izgleda da je naša država na mnogo većem gubitku, budući da i premijerka Ana Brnabić i predsednik Aleksandar Vučić, pozivajući se na pad bruto društvenog proizvoda, apeluju na sindikate i radnike da prekinu štrajk i odmah sednu za pregovarački sto. Ovi, međutim, kažu da će to učiniti tek kada se „Fijat“ izjasni o njihovim zahtevima i predoči svoju „minimalnu ponudu“. „Fijat“, opet, ne počinje pregovore dok traje štrajk. Ko će, onda, i kako da razveže ovaj Gordijev čvor?

Situaciju dodatno komplikuje to što je pregovore o kolektivnom ugovoru 2008. vodio Samostalni sindikat, a aktuelni štrajk u „Fijatu“ je pokrenuo sindikat „Nezavisnost“. Da ne bi izgubili svoje pozicije i članstvo koje je počelo da prelazi u „Nezavisnost“, lideri SSSS-a su preuzeli „štafetnu palicu“ i sada oni predvode radnike. Uprkos tome što je Ljubisav Orbović javno izjavio da je prekid štrajka viši interes, na lokalu su predstavnici ova dva sindikata, koji se po mnogo čemu ne slažu, saglasni oko taktike štrajka u „Fijatu“ – nema „zamrzavanja“ protesta dok poslodavac ne kaže šta misli o njihovim zajedničkim zahtevima.

Zoran Marković, lider Samostalnog sindikata u „Fijatu“ i predsednik Štrajkačkog odbora, kaže u razgovoru za „Politiku“ da ih posle apela premijerke i predsednika da obustave protest „niko nije zvao, niti je ko dolazio u fabriku“. „Blag pritisak“ – kako kaže – „vrši samo neposredno poslovodstvo“. Objašnjava da radnici obezbeđenja od svakog radnika traže da se izjasni da li štrajkuje ili radi. Inače, u štrajku je nešto više od 2.000 proizvodnih radnika, od ukupno 2.500 zaposlenih.

Ne štrajkuju, kaže Marković, činovnici koji se plaše da će im u dosije biti upisane loše karakteristike, zbog čega posle neće hteti da ih zaposli nijedan drugi strani poslodavac.

 

Skinuti „Fijatov“ znak na ulazu u grad

Samostalni sindikat u Kragujevcu juče je medijima prosledio dopis u kome stoji da bi „Fijatov“ znak na ulazu u grad trebalo ukloniti, ukoliko, kako je navedeno, poslovodstvo kompanije ne stupi u pregovore sa radnicima. Umesto „Fijatovog“ znaka, na ulazu u Kragujevac sa Koridora 10 treba postaviti starog „fiću“, smatra ova sindikalna organizacija, zalažući se za poštovanje istorije i tradicije naše automobilske industrije. Inače, „Zastava“ je „fiću“ počela da pravi 1955, baš po „Fijatovoj“ licenci, a do 1985. proizvedeno je skoro milion „fića“.

Komentari14
6324f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mirsad
Za sve je kriva država i njeno rukovodstvo, počevši od onih koji su potpisali ugovor sa ovom kompanijom pa do ovih koji su sada na vlasti a ne mrdaju malim prstom da zaštite radnike od izrabljivanja odnosno građane naše zemlje. To vam samo pokazuje koliko im je stalo do svih nas. Država je vlasnik 1/3 fabrike i baš je briga! Videćete da je ovaj posao sa proizvodnjom automobila bio jedan od naših najvećih finansijskih promašaja u 21. veku.
Vićentije Jovelić
Vinko, penzioner Ova tema, postala je već vruća. Ovih dana gledam i uživam u fotograijama ra-dnika "Fijata". Lepota i divota od radničke klase, lepo obućeni, lepo uhranjeni a vidi se dasu sportski tipovi. Pitam se, ko im je sve to obezbedio, ja neznam ali mislim, da je to ova država Srbija i "Fijat". Neću da ulazim u njihove plate, pa čak i njihove zahteve, pa čak u zakonske zavrzlame a i svetska rešenja. Ućiću samo u jednu temu i pitaću radnike štrajkače. Dali oni znaju kud uh ovo vodi? Ili još bolje. Dali oni znaju ko ih vodi? Ja koliko znam da oni koji ih vode vode ih samo u sveru svoje dobiti. Dragi radnici preispitajte Vi to Vaše rukovodstvo. Možda je ono negde našlo bolji "Profit". Ništa nisam rekao samo sumljam da jesu. Moj skroman savet radnicima strajkacima je "PEKINITE ŠTRAJK, ZASU-ČITE RUKAVE I POČNITE DA RADITE", ZNAJTE DA ČETE OVIM ČINOM ZADATI VAŠEM "prijatelju", dobar odgovor. Aviomehaničar, elektrotehničar, ing.statistike, Dipl.ing. org. pilot, pukovnik Vićentije
Sasa Trajkovic
I sta sad eksperti, ko je pisao zakon i sta su radili ti preplaceni poslanici u skupstini kada su ga izglasavali? Umesto da nam zakone pisu profesori sa univerziteta ili clanovi SANU zakone nam pisu politicari sa kupljenim diplomama. Da li ce i za ovu svinjariju neko da odgovara u ovoj zemlji NE odgovornih?
svetlana
Ovo je samo početak sa Kragujevčanima koji rade za Italijana i Fiat, kroz malo krenuće i radnici iz Smedereva koji rade za Kineza u železari Smederevo, a tek oni što su pravi robovi u Srbiji u 21. veku iz Leskovca, koji rade za Koreanca u Juri. E to je ta naša Srbija a neko reče Slavica Djukić Dejanović i u ovoj vladi ima mesto ministra bez portfelja za populacionu politiku.
Cvetko Stanisavljevic
Samo blokirakte grad,kao sto je to pre par godina uradio Autosaobracaj.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja