subota, 06.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 13.07.2017. u 21:41 Brane Kartalović

„Fijat” već pakuje kofere

Predsednik Štrajkačkog odbora Zoran Marković iznenađen što dvonedeljni protest radnika u Kragujevcu nije uvršćen u dnevni red Vlade Srbije koja je zasedala u četvrtak
Још нема договора о наставку производње „фијата 500-Л” (Фото ФАС)

Kragujevac – Sve je izvesnije da će „Fijat” otići iz Srbije. Predsednik Štrajkačkog odbora Zoran Marković u četvrtak u Vladi Srbije, kako kaže, nije dobio nikakve instrukcije u vezi sa štrajkom radnika u kragujevačkoj fabrici automobili koji je počeo 27. juna.

U Beograd je, napominje Marković, otišao kako bi dobio nova 24 sata „fore” da štrajkačima još jednom predoči posledice koje bi Kragujevac i Srbiju mogle zadesiti ako se kompanija „Fijat Krajsler automobili Srbija“ povuče iz naše zemlje.

Umesto toga, u Ministarstvu privrede je, navodi, naišao na „nezainteresovane državne sekretare”, što ga je, kaže, iznenadilo, s obzirom na to da su se premijerka Ana Brnabić i predsednik Aleksandar Vučić snažno založili da se problem u kragujevačkom „Fijatu” što pre reši.

U razgovoru za „Politiku”, posle sastanka u vladi, Marković je ponovio da nastavak štrajka znači „tihi odlazak” kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” iz naše zemlje. Prema nezvaničnim informacijama iz fabrike u Kragujevcu, poslovodstvo „Fijata” već priprema teren za preseljenje mašina u Poljsku.

U Tihiju kraj Krakova „Fijat” ima duplo veću fabriku od kragujevačke, kapaciteta 600.000 automobila, dok naša fabrika ni izbliza nije dostigla projektovani kapacitet od 300.000 automobila na godišnjem nivou. I ove, kao i prethodne godine, u Kragujevcu bi trebalo da bude proizvedeno oko 85.000 „velikih fića”, čija je restilizovana verzija počela da se pravi pre oko dva meseca.

Svečanost upriličenu povodom početka serijske proizvodnje redizajnirane verzije „500-L” uveličao je i predsednik Srbije. Vučić je tada, na konferenciji za novinare, odgovarajući na pitanje novinara „Politike“, rekao kako se „nada i očekuje” da će vlada sklopiti novi aranžman sa „Fijatom” pre 31. decembra 2018, kada ističe ugovor potpisan septembra 2008.

– Iznenadila me je nezainteresovanost državnih sekretara u Ministarstvu privrede. Obavešten sam da „Fijat” u četvrtak uopšte nije bio na dnevnom redu vladine sednice. Nisam dobio nikakve instrukcije, a na prethodnom sastanku je rečeno da štrajk mora biti obustavljen, jer „Fijat” u suprotnom neće sesti za pregovarački sto. Nikakav odgovor nisam dobio ni u vezi sa inicijativom Samostalnog sindikata da se radnici na demokratskom referendumu pojedinačno izjasne o nastavku ili prekidu protesta – rekao nam je Marković, koji se u četvrtak oko 17 sati obratio okupljenim radnicima druge smene.

Druga smena je u sredu već odlučila da nema prekida štrajka dok se „Fijat” ne izjasni o ranije predočenim zahtevima, a u četvrtak je i prva smena, čiji se radnici okupljaju u podne, potvrdila rešenost da se protest nastavi. U sredu se dve trećine od ukupno 2.000 štrajkača izjasnilo za nastavak štrajka koji je paralisao i sva četiri „Fijatova” kooperanta u Kragujevcu u kojima je zaposleno oko 1.500 radnika.

– Štrajk se, nema sumnje, nastavlja, a kako će na to reagovati država ne mogu da kažem – odgovorio je Marković.

U četvrtak ujutru iz Štrajkačkog odbora je isključen Zoran Stanić, predsednik sindikata „Nezavisnost”“ u „Fijatu”, koji je zastupao stav da protest ne treba prekidati sve dok se poslovodstvo kompanije ne izjasni o radničkim zahtevima: povećanju bruto plate sa sadašnjih 38.500 na 50.000 dinara, reorganizaciji procesa proizvodnje, isplati bonusa za 2016. i nadoknadi za prevoz zaposlenih do fabrike od 22 sata uveče do pet ujutru, kada u Kragujevcu ne funkcioniše gradski prevoz.

– Sva odgovornost je na Samostalnom sindikatu, a mi ćemo poštovati odluku Štrajkačkog odbora iako više ne učestvujemo u njegovom radu. Ukoliko se donese odluka o prekidu štrajka, mi ćemo radnicima, našim članovima, sugerisati da je prihvate i vrate se na posao, kako ne bi dobili otkaz – izjavio je Stanić.

Prema instrukcijama vlade koje su sindikati dobili u sredu, štrajk je trebalo obustaviti u petak, za kada je, kako je rečeno, bio zakazan početak pregovora sa poslovodstvom „Fijata”. Bilo je planirano da se pregovara tokom vikenda, a da se radnici u nedelju u 19 sati izjasne da li su zadovoljni onim što je dogovoreno. Ta opcija, po svemu sudeći, više nije aktuelna, a, kako stvari stoje, u Kragujevac neće stići ni pismo izvršnog direktora grupacije „Fijat Krajsler” Alfreda Alatavila koje je, navodno, trebalo da potpiše generalni direktor kompanije Serđo Markione.

Nastavak razgovora u petak u Ministarstvu privrede

Predstavnici Ministarstva privrede i radnika kragujevačke fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija” (FCA) juče su u Beogradu razgovarali o zahtevima za prekid štrajka i odlučeno je da se razgovori nastave i danas, saznaje Beta u Vladi Srbije.

Vlada Srbije u četvrtak je trebalo da usvoji zaključak kojim garantuje radnicima FCA da neće snositi posledice zbog štrajka, ali to je odloženo.

Neuspeh razgovora u Ministarstvu privrede, ne treba gledati kao kraj jer će danas biti nastavljeni razgovori u cilju pronalaženje drugog rešenja, navode u vladi.

Komentari62
09105
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

milan lala
Koje jeftino spinovanje " Fiat vec pakuje kofere " a gde ce to da odu ? u Poljsku ?ma nije nego , tamo gde ce im troskovi bit skoro 3 puta veci, gde nema subvencija od strane drzave i grada . Dosta vise prodavanja magle , podrska radnicima u Kragujevcu.
Pera M.
Fiat se naljutio sto nece narod dzaba da radi. Ih molim te...
Rade
Pitanje je koliki je uticaj u ovu priču rad stranih službi u podrivanju srpskih radnika i ne obraćanju predstavnika fijata da rese povećanje plata radnika.
Pele
neće FIAT nikuda sve dok postoji i malo mleka koje može da se izmuze. Kada presuši krava, onda dobijamo šut kartu.
Боривоје Банковић
А онда ће испразнити рачуне, распродати магацине и продати мањинском власнику, држави Србији, свој удео за један евро. Са дуговима и ненаплативим потраживањима. Као што се пре неку годину завршила једна друга успешна приватизација.
Душан вуковић
колике плате имају радници у Пољској?
Коста Божић
Па ето да вас обавјестим из прве руке: Према подацима угледног пољског листа „Газета виброча“, број миграната који је изашао из Пољске у периоду од 2004. до јуна 2006. после ул. у ЕУ био је преко два милиона Пољака. Они су иза себе оставили око 50.000 деце које су родитељи напустили што је незапамћено у новијој пољској историји. Након ступања ове земље у ЕУ, тачније 31. децембра 2006. године, спољ. дуг је износио 121 милијарду долара. Шест година касније (у децембр 2012) спољни дуг Пољске је достигао 310* милиј. долара, а трговински дефицит, због укидања царина,порсатао је на 14 мијарди $ док су пре приступања ЕУ имали суфицит од 100 мил. УСА $. У извештају Светске банке из 2006. године се констатује да у Пољској постоји мањак радника што ће утицати на развој привреде. Пољска ће у периоду од 2006. до 2025. године довести до кумулатив. пада БДП од 45% и зато је Пољској потребано да развија русофобију као се Пољаци не би замјавали својим катастрофалним губицима!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja