utorak, 15.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:26
In memoriam – Žana Moro, francuska glumica (1928–2017)

Talenat, ugled i diskretna privlačnost

Autor: Dubravka Lakićponedeljak, 31.07.2017. u 17:40
Жана Моро (Фото Ројтерс)

U svom pariskom stanu, u 89. godini pronađena je mrtva Žana Moro. Preminula je tiho jedna od najvećih zvezda francuske kinematografije, jedna od retkih svetskih glumica od koje su reditelji tokom čitave njene karijere, a trajala je ona nešto više od šest decenija, zahtevali osobenost, inteligenciju i samostalnost.

A upravo to im je Žana Moro iz filma u film i pružala, pridodajući uz sve to i svoj nesumnjivi ugled i svoju diskretnu privlačnost. Privlačnost žene svesne toga da njena lepota ne proizilazi iz fizičke spoljašnosti već iz njene unutrašnje snage i raskošnog talenta.

Ćerka barmena i plesačice u „Kazino de Pari” (Casino de Paris) rođena je 1928. godine, diplomirala je na pariskom konzervatorijumu 1948, odmah postala članica čuvenog „Komedi fransez” (Comedie Francaise), da bi već 1952. prešla u Teatar nasional populer (Theatre National Populaire) i tu ostvarila svoje najveće pozorišne uspehe. Paralelno sa pozorišnom počela je i njena filmska karijera. U početku ne toliko uspešna, bile su joj namenjene uglavnom epizodne uloge koje nisu odgovarale ni njenom temperamentu niti glumačkim potencijalima. Međutim, već 1954. godine Žana Moro je zablistala u glavnoj filmskoj ulozi – u filmu „Kraljica Margo” Ž. Drevila, da bi je nešto kasnije zapazio i legendarni Luj Mal dodelivši joj ulogu introvertne i senzibilne žene upletene u ubistvo u filmu „Lift za gubilište” (1957).

Već u sledećem Malovom filmu „Ljubavnici” Žana Moro će, odigravši lik savremene žene koja raskida sa konvencijama građanske sredine i to hladnokrvnošću do tada nepoznatom na filmskom platnu, stvoriti svoj trajni i dugovečni glumački „imidž” – prototip junakinje modernog doba. Žene cinične, inteligentne, umorne od svakodnevice, senzualne i diskretno erotične. I upravo će takva Žana Moro otvoriti vrata i uspešne međunarodne karijere. I kao glumica, pevačica, scenaristkinja pa i rediteljka.

Žana Moro je svojim veštim karakterizacijama gradila likove emancipovanih žena, neposrednih i sposobnih za suprotstavljanje vladajućem svetu muškaraca

Ikona francuskog filma 60-ih taj svoj glumački „imidž” raskošno će razraditi i u filmovima „Moderato kantabile” Pitera Bruka (nagrada u Kanu 1960), „Noć” Mikelanđela Antonionija (1961) i nadasve u filmu „Žil i Džim” Fransoa Trifoa u kojem je Žana dotakla zvezde odigravši lik autodestruktivne, emancipovane mondenke koja deli ljubav na dva muškarca.

I u narednim svojim ulogama Žana Moro svojim veštim karakterizacijama gradi likove emancipovanih žena, neposrednih i sposobnih za suprotstavljanje vladajućem svetu muškaraca. Tu dodatnu dimenziju svojim likovima najbolje je iskazala u filmovima Luisa Bunjuela „Dnevnik jedne sobarice”, Fransoa Trifoa „Nevesta je bila u crnini”, ali i u filmu Orsona Velsa „Besmrtna priča” u kojem ima čak i poetsku ulogu žene zaljubljene u znatno mlađeg muškarca...

Od sedamdesetih godina prošlog veka Žana Moro je bila sve češće u sporednim ulogama, tada je počela i da režira i za njom su ostali i filmski projekti „Svetlost” i „Adolescentkinja” rađeni na takozvanu žensku tematiku.

Legendarna glumica je bila predsednica žirija festivala u Kanu koji je Emiru Kusturici za film „Andergraund” dodelio njegovu drugu „Zlatnu palmu” (1995). I ona sama osvojila je tokom plodne karijere pregršt nagrada, uključujući i „Palmu” za najbolju glavnu žensku ulogu u filmu „Sedam dana, sedam noći”.

U međuvremenu se sa grupom francuskih intelektualaca zalagala za sankcije Srbiji, postala je veliki prijatelj Sarajeva i bila jedna od francuskih javnih ličnosti koje su podržavale i pomagale osnivanje Kulturnog centra „Andre Marlo” u tom gradu za koji je govorila da je „grad čudesne lepote, ali i grad bola i nežnosti”.

Žana Moro je formalno bila udata dva puta: za Žan-Luja Rišara (1949–1964) i za američkog reditelja Vilijama Fridkina (1977–1979), a za njen život vezane su i brojne ljubavne afere među kojima je i ona sa rediteljem Tonijem Ričardsonom koji je 1967. ostavio svoju suprugu Vanesu Redgrejv zbog nje, ali se nikada nisu venčali. Uprkos svemu Žana Moro je bila i ostala „najveća glumica na svetu” kakvom ju je smatrao Orson Vels.


Komentari5
428b1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sava
Hvala ti za neizmerno zadovoljstvo duha koje si pružala svojom pojavom na filmskom platnu. Opraštanje ti bol i razočaranje koje si donela uplitanjem svoje savesti u izmanipulisanoj francuskoj javnosti "ratnih" 90-tih godina
Dušan Silni
Tu peticiju su kolovodili neki B. A. Levi (ah, da: pa taj nas je nedavno ponovo pohodio!), neki Finkilkraut, kako li se zvao, i još nekolicina ljudi koji su u svom primarnom zanatu praktično niko i ništa. (Ova dvojica se vode kao filozofi, ponegde i kao humanisti). Još tada sam se čudio kako veliki umetnici mogu da se potpišu velikim imenom ispod inicijativa takvih nikogovića a da dobro ne promisle šta čine. Ali dobro, nadajmo se da je gospođa Moro to učinila u najboljoj nameri a ne zbog finansijskih teškoća. Pamtimo je kao vrhunsku glumicu i lepu i elegantnu pojavu u nekim od najboljih filmova ikada snimljenih.
Preporučujem 9
Radmila Mišić
Imala sam priliku da čitam u "Mari Kler" njen intervju posle potpisivanja peticije za spas Bošnjaka. Gospođa je neposredno pre toga proglasila lični bankrot (imala je npr. 700 pari cipela, kao Imelda Markos) ali joj je svrstavanje na pravu stranu pomoglo da se psihički (i verovatno finansijski) oporavi.
Preporučujem 6
Vlada
Sada ce u Dzanetu moci celu vecnost da glumi za svoje ljubimce ...
natalija
Hvala ti za brojne neponovljive uloge koje su doprinosile odrastanju čitavih generacija građana. Slavna glumica "autorskih" (umetničkih) filmova koji su spajali umetnost sa socijalizacijom ljudi u građanskom društvu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Spektar /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja