Telekomunikaciona kompanija „Telenor” prodala je svoju banku bugarskom investicionom fondu „River stiks kapital”. Investicioni fond kupiće 85 odsto udela u Telenor banci, dok će „Telenor” zadržati 15 odsto vlasništva.
Telenor banka počela je da radi u jesen 2014. godine, nakon što je godinu dana ranije „Telenor” preuzeo licencu belgijske KBC banke. Tada je banka mobilnog operatera najavljena kao prva mobilna onlajn banka u regionu, a u nju je uloženo oko 40 miliona evra. Stopama konkurenta krenuo je i državni „Telekom”, odnosno MTS, koji je kupio Dunav banku, takođe državnu banku od „Dunav osiguranja”. Međutim, ova banka je još daleko od toga da pruža usluge građanima kao konkurent.
Telenor banka predstavljena je kao banka namenjena isključivo građanima koji po kratkoj proceduri mogu da dobiju kredit. Istina, po nešto većim kamatama. Banka sada ima više od 300.000 tekućih računa. Interesantno je da su u početku, da bi privukli klijente, nudili čak pet odsto kamate godišnje za dinare na tekućem računu, što je bilo znatno više nego što su sve ostale banke nudile na štednju.
Iako je najavljena kao čudo moderne tehnologije i zadovoljavanja savremenih potreba, banka je od samog početka poslovala s gubitkom. Deo toga može se pripisati početnim ulaganjima, ali prodaja banke jasno ukazuje da se gubici ne mogu samo tome pripisati.
Nenad Gujaničić iz „Vajz brokera” kaže da prodaja Telenor banke nije iznenađenje, jer se već nekoliko meseci na finansijskom tržištu spekulisalo da traže kupca, kao i da su najozbiljniji kupci investicioni fondovi.
– Ono što predstavlja iznenađenje jeste odluka „Telenora” da odustane od ovog inovativnog projekta na domaćem bankarskom tržištu, koji je ambiciozno najavljivan i u koji je dosta uloženo. Teško je sa strane oceniti koji su razlozi za donošenje odluke o napuštanju bankarskog tržišta, četiri godine nakon ulaska, odnosno kupovine licence. Moguće da su se promenili strateški ciljevi telekomunikacione grupacije ili su uvideli da će teško izaći na „zelenu granu” u inače teškim uslovima poslovanja na domaćem bankarskom tržištu. Novi većinski vlasnik imaće težak zadatak da banku podigne na profitabilan nivo, iako imaju dobru osnovu za dalji razvoj biznisa. Pre svega jer iza sebe neće imati telekomunikacionu kompaniju sa više od tri miliona pretplatnika, kaže Gujaničić.