četvrtak, 09.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 20.08.2017. u 22:00 Dejan Aleksić / Jelica Antelj

Peronska karta u Beogradu 180, a u Nišu 300 dinara

Usluga koju plaćaju svi, bez obzira na to da li putuju ili samo prate putnike, plaća se navodno zbog bezbednosti, jer su peroni mesta povećanog rizika
(Фотодокументација „Политике”)

Peronska karta na Beogradskoj autobuskoj stanici košta 180 dinara i moraju da je plate svi, bez obzira da li putuju, prate nekog do autobusa ili ulaze na minut da predaju pošiljku vozaču. Od pretprošle godine ova usluga poskupela je za 20 dinara, a prolazak do perona, kako kažu putnici, papreno košta, budući da ova „karta” ne podrazumeva recimo besplatan toalet ili prtljag.

Zanimljivo je da najprometnija autobuska stanica u Srbiji nije rekorder po ceni peronske karte – ova usluga na stanici u Nišu košta čak 300 dinara, što je četvrtina autobuske karte do Beograda.

U Užicu se naplaćuje 100, Šapcu 70, Subotici 60, a Valjevu 40 dinara. 

Redakcija Potrošača je nekoliko dana čekala odgovore BAS-a na pitanja od čega zavisi cena peronske karte, šta putnici dobijaju za ovu uslugu, ali do zaključenja ovog broja nisu stigli. 

Peronska i za prigradske linije
Nedavno su zbog rušenja „Lastine” stanice u Beogradu svi polasci ovog prevoznika prebačeni na BAS, pa i prigradski. Zbog toga su oni koji nemaju mesečni personalizovani „bus plus” za gradski prevoz morali da plaćaju i peronsku kartu. Mnogi putnici su zato prigradske autobuse počeli da čekaju kod Palate pravde, Sajma, Autokomande, dok su oni koji idu do Barajeva, osim 179 za vremensku kartu, morali da daju još toliko za peronsku. BAS je za putnike iz prigradskih naselja sa nepersonalizovanim kartama u međuvremenu uveo i mesečnu peronsku od 800 dinara.

To i nije iznenađenje ako se zna da su u BAS-u i ranije o ovoj temi nerado govorili, a i kada su davali objašnjenja, ona nisu bila preterano ubedljiva. Pravdali su se da u cenu peronske ulazi žeton za ulazak na perone i rezervacija mesta, ali i da se na ovaj način brinu o bezbednosti putnika (kako na perone ne bi ulazili oni koji ne moraju). Objašnjavali su i da su peroni mesto povećanog rizika, krađe, šverca, pa i mogućih terorističkih napada. Jedan od pokušaja da se opravda visoka cena peronske karte bilo je i objašnjenje da ta stanica pripada prvoj kategoriji, to jest da radi bez prestanka i da ima poštu, banku, obezbeđenje, trafike, restorane, toalete. 

Prethodnih godina u BAS-u su se pravdali da se zarađen novac od peronskih karata ulaže u sređivanje stanice, čišćenje, davanje informacija, pa i korišćenje nadstrešnica. 

– Ko je ijednom koristio uslugu stanice jasno mu je da tek ovo poslednje objašnjenje pada u vodu. Osim što se toalet dodatno plaća, dok čekaju prevoz putnici za te pare nemaju besplatno vodu ili kafu, a ni mesta za sedenje. Većina putnika je primorana da sedi na prtljagu ili da stoji jer na 40 perona ima tridesetak klupica na koje može da sedne stotinak putnika. A putnika je, makar na ovoj beogradskoj stanici, u svakom trenutku znatno više, objašnjava jedan putnik koji je, kako kaže, više puta negodovao zbog plaćanja ove karte.

On kaže da je dodatni problem to što ulazak na peron mora da plati i osoba koja putnika prati. Ranije su na ovoj stanici postojale ograde sa šipkama, a sada neprozirne staklene barijere, pa je, ako žele čak i da pomognu da se prtljag donese, kupovina peronske karte neminovna. 

Samo sa najveće autobuske stanice u Srbiji (BAS) svaki dan ima između 500 i 700 polazaka, dok je prosečna popunjenost oko 30 putnika. Mnogi od njih su zbog skupe usluge pronašli način da izbegnu plaćanje i glavnu stanicu. 

Putnici koji idu ka istoku i jugu zemlje autobuse čekaju nedaleko od Mostarske petlje ili kod Sajma, oni koji idu ka Sremu i Mačvi čekaju kod „Sava centra” i kod Studentskog grada. Iako to nisu registrovana stajališta, korist imaju i putnici i prevoznici. Karta je znatno jeftinija, a autobus je popunjeniji.

Još od prošlog leta putnike koji polaze sa stanice u Nišu dočekalo je neprijatno iznenađenje kada je istaknut novi cenovnik po kome 300 dinara staničnu uslugu plaćaju oni koji ne putuju, već, na primer, nekog prate, a 160 dinara oni koji putuju autobusom koji nije „Niš ekspresov” (za polaske tog prevoznika se peronska plaćala po kilometraži). Promućurniji su se tada dosetili i počeli da kupuju karte za „Niš ekspresove” polaske koji su jeftiniji od 300 dinara i tako ulazili na peron kako bi nekog ispratili.

Naša telefonska anketa koju smo juče sproveli po autobuskim stanicama u Srbiji pokazala je da se u Nišu i dalje ništa nije promenilo. Kako kažu operateri, karta od Niša do Beograda košta 1150 dinara. U nju je uračunata stanična usluga od 85 dinara, ali oni koji bi samo da „prošetaju” po stanici moraju da plate 300 dinara. U Šapcu je ta usluga četiri puta jeftinija, staje 70 dinara, a plaćaju je i oni putnici koji žele da uđu na peron kako bi kupili kartu u autobusu. Na pitanje da li je karta jeftinija u autobusu, putnici kažu da su sigurni da u autobusu mogu da dobiju i popuste, recimo za studente, a na stanicama ne uvek.

Komentari14
5dd9e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nikola
To su neviđene bitange. Nema peronske karte u Minhenu, Parizu ali ima kod nas jer nismo spremni da se odupremo prevarantima. Ogradu treba srušiti jer ponižava putnike kao da su ovce. I još nešto, ovo uglavnom plaća sirotinja iz unutrasnjosti
Aki
Ja bih samo potvrđivao ono što je napisano u tekstu i komentarima , ali uopšteno to je miran način za protest i pravdu. Dakle , nemože niko preko đepa putnika da se bogati na nepošten način. Zna se da AS naplaćuje prevoznicima ulazak autobusa na perone kao da je autobus pun putnika, pa se pitam čemu peronska karta kada nema nikakve usluge koja opravdava taj postupak, čak mislim da ispekcije rada su morale reagovati , jer nemože neko prodavati vazduh i zarađivati . Pitam se šta je to rezrvacija ako ja kupujem kartu na šalteru za odnosni polazak, dakle prekipilo je BS mora da stvara profit malo drugačije na realan rad -način.I ŽS su počele da naplačuju rezrvacije i kada kartu kupujete na šalterima posebno za međunarodne vozove. Ako je karta neekonomska i tada nemože , jer država nesme to da kompenzuje..Zapravo ako kupujem kartu, kupujem i sedište neču valjda da letim. Bez političkih predika mene kao korisnika zanima zašto me neko potkrada ,a zakon ne reaguje, jer pojedinačno je 0.
Mirko Rajkovic
Napisao bih nesto sarkasticno ali necu iz obzira prema siromasnijim ljudima. Vlastima bih ipak porucio, smanjujte razlike u drustvu ako cemo da gradimo iole normalnu zemlju, trenutno imamo najvece razlike u Evropi.
Jelica Antelj
Na dan kada smo pisali tekst,a to je bio petak,na autobuskoj stanici u Nisu nam je receno da peronska karta kosta 300 dinara.Ako je sada jeftinija znaci da smo mozda i ovim tekstom uticali na nadlezne da se urazume. Redakcija Potrosaca se raduje ako je tako.
Dussan
U Nisu je peronska karta 160din,juce sam je kupio.Istine radi...
Rajko
Dussan. Neka je i 100 dinara, opet je to harač. Šta si ti platio? Jel možeš da nam objasniš? Zašto se "to" nigde ne plaća u razvijenom svetu, ali se kod nas plaća?!? Jednostavno, ovo treba pod hitno ukinuti, ograde sa autobuskih stanica srušiti. Ako to prevozniku ne odgovara, ne mora da "drži" stanicu. Upravljanje stanicama treba da se poveri opštinama, kao u svim gradovima evrope. Tada nema nikakvih peronizacija, higijenu održava komunalno preduzeće grada i wc-a a informacije daje zaposleni radnik koga plaća opština i kraj priče !!! Ovo je u stvari "teški" kriminal, koji godišnje obrne milione dinara!! Pozivam premijaerki Anu Brnabić da se ovim pod hitno pozabavi, a poslaću joj i sam dopis i ovaj članak iz novina. Ako već idemo u EU, dajte i ono što ide u prilog građana da se primeni odmah. Novinarima Dejanu i Jelici, svaka čast za ovu temu i hvala. Treba se i prispitati model gradnje novog BAS-a bez ograda, bez peronizacija!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja