utorak, 02.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 23.08.2017. u 22:00 Brane Kartalović

Kineski automobilski talas stigao do „Fijata“

Teško je očekivati da bi Serđo Markione mogao doneti odluku o prodaji celokupnog ponosa italijanske industrije. – Kakvu bi poziciju mogla da zauzme kragujevačka fabrika ako dođe do novog mešanja karata na svetskoj automobilskoj sceni
Седиште компаније Грејт вол моторс

Kragujevac – Kameno lice Silvije Verneti, direktorke kompanije „Fijat-Krajsler automobili Srbija“, nije odavalo ništa prilikom obraćanja premijerke Ane Brnabić novinarima koji su u Vladu Srbije došli kako bi saznali šta je epilog pregovora o uslovima prekida štrajka u kragujevačkoj fabrici. Neki mediji pišu da nezainteresovanost menadžerke Verneti za događaje u Kragujevcu ne treba da čudi – grupacija „Fijat-Krajsler“, navode, ima mnogo većih problema nego što je štrajk na brdovitom Balkanu.

(Foto Fijat)

 

​Koliko danas košta tradicija
Ko je koga špijunirao i šta je ko kome ukrao, bila su pitanja postavljena tokom sudskog spora koji su svojevremeno vodili „Fijat“ i „Grejt vol motor“. „Fijat“ je tvrdio da je kineski „peri“ zapravo kopija italijanske „pande“, a Kinezi obrnuto. Ostalo je nerešeno, svako je nastavio s proizvodnjom svog automobila.Pod brdom novca, koji su Kinezi, navodno, spremni da ulože u grupaciju „Fijat-Krajsler“, ovo neprijatno iskustvo će, verovatno, biti brzo zaboravljeno. Tim pre što nekadašnji glavni administrator „Fijata“ Karlo de Benedeti kaže da se italijansko-američki proizvođač „ne može sam izvući iz finansijskih neprilika“, napominjući kako je „jedina šansa ulazak nekog od kineskih konstruktora automobila“.Koliko se svet menja, i koliko Kina postaje moćan igrač na svetskoj automobilskoj sceni govori i to što je kompanija „Grejt vol motor“ osnovana 1984. godine. Porodica Anjeli je „Fabriku italijanskih automobila Torino“ pokrenula „samo“ stotinak godina ranije – 1899. Dakle, koliko danas košta tradicija?

Problemi su finansijske prirode: „Fijat-Krajsler“ doneo je odluku da u 2017. pošto-poto pospeši prodaju svojih automobila na tržištu SAD, pa je cene nekih svojih modela spustio i 5.000 dolara. Govori se i „internom kanibalizmu“ u italijansko-američkom gigantu, s obzirom da se neki modeli „preklapaju“ i izgledom i cenom, zbunjujući kupce. Na primer, robusniji „500H“ i naš „500L“ su prilično slični, pa američki kupci ne znaju šta tačno kupuju i zašto jedan auto košta 30.000, a drugi 25.000 dolara.

Ipak, štrajk u Kragujevcu nije bio tako nebitan. U svetlu onoga što tek treba da se desi, obustava rada i protesti visinom plate nezadovoljnih kragujevačkih radnika mogli su da spuste cenu i poremete najavljenu prodaju grupacije „Fijat-Krajsler“ koju neki strani mediji vide kao već gotovu stvar. Naime, čim je vest o mogućoj prodaji obznanjena, vrednost „Fijatovih“ akcija je skočila na Milanskoj berzi, a pozitivno je reagovala i Šangajska berza koja beleži rast kineske automobilske industrije.

Posle nekoliko neuspelih pregovora sa različitim kompanijama, mediji sada pišu da je za grupaciju „Fijat-Krajsler“ zainteresovan kineski automobilski džin „Grejt vol motor“. Teško je, međutim, očekivati da bi Serđo Markione, glavni strateg „Fijata“, mogao doneti odluku o prodaji celokupnog ponosa italijanske industrije. Verovatno je u pitanju aranžman o prodaji nekoliko važnih brendova, poput „krajslera“, „džipa“, „dodža“... Reč je, zapravo, o nekoj vrsti dokapitalizacije italijansko-američke grupacije, koja beleži više nego skromne rezultate u prodaji svojih modela, iako se još uvek vodi kao sedmi po snazi proizvođač automobila u svetu.

Ukoliko dođe do dogovora Markionea sa Kinezima, kakva bi pozicija u tom slučaju pripala kragujevačkoj fabrici?

„Fijatova“ fabrika u Kragujevcu jeste moderno opremljena, nisu joj mali ni kapaciteti koji se mere proizvodnjom 300.000 vozila na godišnjem nivou, ali proizvodnja od svega 85.000 u prošloj godini (isti je plan i za 2017) govori da u srcu Šumadije nešto ne štima. „Šumovi“ ne potiču samo od malih plata, već i od sve slabije prodaje „500L“, čija je proizvodnja počela 2012. i koga su se kupci odveć zasitili. Podataka o prodaji restilizovane verzije ovog modela još nema, ali je malo verovatno da će „našminkana“ verzija „osvojiti srca kupaca širom sveta“, što je sredinom godine, na svečanosti u Kragujevcu, poželeo naš predsednik Aleksandar Vučić.

Kinezi bi, dakako, mogli povećati proizvodnju u Kragujevcu, ali je problem u tome što su oni, prema pisanju svetskih medija, zainteresovani samo za „male“ i „velike“ automobile. U prvom redu, kad je reč o „Fijatu“, to su modeli „panda“ i „džip“. I Markioneu i Kinezima je jasno da se u proizvodnji „srednjih“ putničkih automobila ne mogu takmičiti sa Nemcima.

U tom smislu, kragujevačkoj fabrici se ne smeši lepa budućnost, tim pre što se „panda“ proizvodi u Poljskoj, srcu Evrope koju kineski automobilski cunami želi da „zapljusne“, iz više razloga. Uostalom, „Fijat“ u Evropi ima svoje velike pogone i u Italiji i u Turskoj, što je, opet, Kinezima interesantnije od Srbije.

Nama u prilog ide samo spoljnopolitički segment priče o najavljenoj prodaji dela grupacije „Fijat-Krajsler“. Sa Kinezima smo u dobrim odnosima, a možda bi oni mogli da ostvare i ono što je do sada bilo nemoguće – izvoz srpskih automobila u Rusiju i druge zemlje članice Evroazijske ekonomske unije. Možda je upravo zbog toga naša vlada insistirala da se štrajk u Kragujevcu što pre okonča i radnici vrate na posao.

Možda je naša država, kako je to „Politika“ pre par meseci pisala, uoči isteka desetogodišnjeg ugovora sa „Fijatom“ koji važi do 31. decembra 2018, počela da razmišlja o novom automobilskom proizvođaču u Kragujevcu. U tom kontekstu treba gledati i na formiranje Saveta za saradnju sa Rusijom i Kinom na čijem je čelu bivši predsednik Tomislav Nikolić, čije dobre lične kontakte sa zvaničnicima ove dve države nikako ne treba zanemariti.

Komеntari27
de875
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola Nesic
Najluđi detalj ovog teksta se krije na kraju. Uloga Tomislava Nikolića i Saveta za saradnju sa Rusijom i Kinom. Divim se uvek iznova srpskoj naivi i osećajem za epskim u realnom svetu. Ovde se priča o brojkama i tržištu, a onda se pojavi neko ko nema veze ni sa jednim niti drugim; TomislavNikolić i Savet koji upošljava kursiste. Neko je uložio stogodišnja iskustva, resurse, svetsko tržište i milione ljudi, da bi na kraju seo za kanabe neukog kragujevačkog političkog avanturiste, ili vojvode, da bi se rešilo pitanje proizvodnje automibla u Srbiji.
sora
Ubedjen sam da mnogo gresis druze. Svi smo zaboravili da je toma stvorio sns, i potpuno iznenadjenje za mene je bila izdaja na pred.izborima. To jedino nisam predvideo. Za strajk u kg sam bio ubedjen da kinezi muljaju nesto.
Milan
Sa Kinom nema šale !. Zmaj je postao previše moćan i ne preza više ni od koga. Nikakvi autoriteti više ne važe. U skoro svim oblastima industrije ruši bivše i osvaja nove rekorde. Više nije pitanje da li će prestići sve, pa i najmoćnije kompanije u svetu, već ko i kako će zauzdati nezasitu aždahu ?. Ko ima i malo smelosti uhvatiće tog zmaja za rep !. Ko to ne uspe nestaće pre ili kasnije !.
Dragan D.
@Bato molim vas da pre nego bilo sta napisete komsultujete barem GOOGLE! Ovo sto ste napisali je najveca smejurija jer najinovativniji Auto i Fabrika tj. Marka je AUDI i BMW... ono sto se tamo pravi je svetlosnim godinama daleko ispred LAND ROVERA I JAGUARA igrom slucaja za JAGUAR znam da koristi nafriziran RENAULTOV 3.0Dizel Motor a ono sto imaju Benzinaca dolazi iz FERRARIjeve Kuhinje !!! Auto sa najvise Reklamacija u prvih sest meseci exploatacije je upravo Range Rover/ LAND ROVER.....
Dragan D.
@Martins cisto da vas podsetim FIAT je vecinski vlasnik FERRARIja kao i MASERATIja.... tako da imaju vrlo dobre reference u tom "visokom" drustvu !!
Dragan D.
Igore samo da te podsetim da su AMERI izmislili mikrochip a dali znate gde je taj Chip usavrsen mislim da pogadjate u Japanu stim sto danas sve sto ima ime u svetu elekteonike svoje proizvode pravi od Kineskih konponenti... Takodje moram da konstatujem da vase poznavanje Tehnologije pocinje i zavrsava sa Zastavom ili u najboljem slucaju sa BMW E39 .... A znate li da je to proizvod 2 tehnoloske generacije ... trenutno se prodaju Automobili 6 tehnoloske generacije !!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja