sreda, 15.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 29.08.2017. u 22:00 Jelica Antelj

Dekodiranje telefona nije obaveza operatera

Posle isteka ugovora, po zakonu, operater nije dužan da korisniku preda kod za telefon, zbog čega mnogi korisnici ovu uslugu u servisima plaćaju od 10 do 50 evra
(Фото Пиксабеј)

Kao dugogodišnji korisnik usluga jednog operatera mobilne telefonije, naš čitalac koji je preneo svoje iskustvo, imao je dva broja i dva telefona koja je, kaže menjao svake dve godine. Račune je redovno plaćao, a kada je stigla ponuda konkurencije koja je bila povoljnija – odlučio je da promeni operatera. 

– Zahtev za preseljenje dva broja podneo sam novom operateru 15. avgusta. Već sutradan pozvali su me iz kancelarije operatera kog napuštam i ponudili bolje uslove kako bih ipak ostao njihov korisnik. Iako sam zatražio da mi tu ponudu pošalju pismeno, nisu to učinili jer, tvrde, nije praksa, zbog čega smo završili saradnju. Sugerisali su mi da sačekam SMS pre isključenja sa mreže i da sledim uputstva koja ću dobiti, objašnjava naš čitalac koji je pisao redakciji „Potrošača”.

Bez ikakve najave, bez SMS-a, pre nedelju dana isključen je sa mreže. Otišao je  u njihovu poslovnicu sa zahtevom da mu otključaju telefon koji je istekom ugovora otkupio od operatera. Saopšteno mu je da u bazi podataka nemaju kod za taj mobilni telefon i da će tražiti od proizvođača, ali da to može i potrajati, ali da će mu ga poslati porukom kada stigne.

– Pitao sam da li to znači da ja u telefon ne mogu da stavim karticu drugog operatera u čijoj sam mreži, ali su mi rekli da ne mogu ništa više da urade. Obratio sam se novom operateru i tražio savet, a oni su mi rekli da je obaveza mog bivšeg operatera da mi otključa telefon i da tek tada mogu da ubacim njihovu karticu. Dok to ne uradim, ja sam u njihovoj mreži i teče mi tarifa koju sam ugovorio iako ne mogu da koristim usluge – objašnjava čitalac.  

On pita „Potrošač”, da li nam operateri onda prodaju telefone koji su upotrebljivi samo dok smo kod njih u mreži, a kada odluče da nešto promene, onda mogu i da ucenjuju korisnike. Inače, svu odgovornost u ovom slučaju prebacuju na proizvođača, a rok u kome bi trebalo da dostave kod, navodno, ne zavisi od njih već od proizvođača i nije određen.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije za „Potrošač” kažu da ovo nije regulisano zakonom, a verovatno ni ugovorom koji korisnici potpisuju sa operaterima, pa se može reći da operater nije dužan da otključa telefon.

– U većini evropskih zemalja operateri to čine posle isteka ugovora u trajanju od dve godine, a kod nas je to u praksi drugačije. Po volji operatera, budući da je reč o dobroj poslovnoj praksi i isključivoj želji da li će na ovaj način izaći u susret korisniku – kažu u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.

Suština je u tome da prilikom potpisivanja ugovora korisnici najčešće telefone, koje dobijaju uz određene pakete, kupuju po nižim cenama, jer su korisnici, zbog čega se to smatra benefitom koji su dobili od svog operatera. Kako kažu u NOPS-u jedino u slučaju da je korisnik bez ugovora kupio telefon od operatera, on je dužan da mu uz uređaj omogući i da kod za otključavanje telefona.

Za potrošača, kako je to naveo i naš čitalac, postoje dva rešenja – da kupi nov telefon ili da postojeći uređaj odnese kod servisera i plati uslugu otključavanja. 

U servisu mobilnih telefona „Doktor mobil“ rekli su juče za „Politiku” da ova usluga košta od 10 do 50 evra u zavisnosti od modela i da to svi servisi rade. Kako kažu, da li će operater to besplatno da uradi za svog bivšeg korisnika, zavisi od njegove dobre volje, ali bi svakako trebalo da to bude praksa kada se završi ugovorni period od dve godine kada uređaj prelazi u vlasništvo korisnika.

Komentari15
58f3f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

marko
Ако су ови из такозваног НОПС-а ово стварно изјавили онда треба сви да буду по дхитно смењени као и да се новчано казне због обмањивања јавности. Такође сам имао такав проблем са оператером и ствар је решена тако што сам био принуђен да их пријавим код РАТЕЛ-а пошто су они надлеѕни за спорове са оператерима, а такав савет сам добио из канцеларије заштитника грађана, дакле озбиљне правне институције. И ствар је завршена тако што су ми у хитном року декодирали телефон, вероватно платили неку казну итд. Дакле, кад завршите уговор и отплатите телефон он постаје ваша имовина којом нико нема права да располаѕе осим вас, и ово је суштина. Све остале приче пословна пракса, није обавеза, итд, су обичне глупости наспрам елементарне чињенице о власништву.
Pavle
NOPS tvrdi - Суштина је у томе да приликом потписивања уговора корисници најчешће телефоне, које добијају уз одређене пакете, купују по нижим ценама, јер су корисници, због чега се то сматра бенефитом који су добили од свог оператера. Како кажу у НОПС-у једино у случају да је корисник без уговора купио телефон од оператера, он је дужан да му уз уређај омогући и да код за откључавање телефона. Ovo je nebuloza, oni ne znaju sta pricaju. Operater ne prodaje telefone po nizim vec trzisnim cenama, ali na rate, sto je sada moguce i nizu prodavnica tehnicke robe. Da ne znaju sta pricaju govori i cinjenica da se mobilni bez ugovora kod operatera i ne moze kupiti. Oni nisu prodavnica. Nude samo ugovor i telefone. Oni su obavezni da nam daju kod i otkljucaju telefon kada ga mi otkupimo, kad nam istekne ugovor. Cudi me da novinarka nije zvala operatere da ih pita zasto nam to rade.
Зоран Маторац
А зашто оператери по већој цени наплаћују латинична слова са дијакритицима и приморавају кориснике да пишу "ошишаном латиницом"?
Danilo
Zorane, SMS sa latinicnim slovima se ne naplacuje skuplje, nego je stvar u tome da latinicna slova sa kukicama spadaju u takozvane special characters. Kada se koriste special characters, onda SMS poruka moze da primi samo 70 znakova, za razliku od obicnog SMS-a koji prima 160 znakova. Tako da kada se napise poruka sa recimo 140 znakova sa specijalnim slovima, onda se ta poruka tarifira kao 2 SMS poruke (70+70). I zbog toga se cini da je SMS sa nasim latinicnim pismom skuplji. To nije slucaj samo u Srbiji, vec svuda u svetu. Iz nekog razloga to vec preko 10 godina nisu promenili. Nadam se da sam pomogao u objasnjenju.
Nikola
Zato sto su i oni primorani da placaju vece tarife prenosa podataka nestandardnih znakova, sto je posledica nacina kodiranja znakova u elektronskim sistemima, sci.
Prikaži još odgovora
Djordje
Информација коју сте дали, није тачна. Оператери су у обавези да након истека уговора, корисницима дају код за декодирање телефона и то сам сваки пут добијао од оператера чије услуге користим. Истеком претплатничког уговора, корисници постају власници мобилних телефона и као такви не смеју да имају никакву сметњу у њиховом коришћењу. Уколико постоји проблем, закон је на страни корисника.
Дејан
@DŠ Operatori gube potencijalne preplatnike koj ne žele kodirane telefone i ne prave dogovore.
Kod nas u RH moraju otključati uređaj odmah nakon potpisivanja ugovora. Operatori ništa ne gube čak i da korisnik upotrebljava drugu mrežu jer su sigurni da će naplatiti svoja 24 mjeseca.
Prikaži još odgovora
ljubodrag
A zašto uopšte kodiraju telefon? Ako je tržišna privreda, onda građanin treba da ima punu slobodu izbora, a ne da nakon isteka ugovorne obaveze mora da plati otkup za odlazak kod drugog operatora. Ovo je zadatak za državu, jer je ovo nefer tržišno ponašanje.
Momcilo
@mito Ovde je rec o slucajevima kada korisnik/klijent ispostuje ugovor i isplati telefon u ratama, istekom ugovora. Tada je on vlasnik telefona, kupio ga je od operatera i platio mu ga i operater mora da ima obavezu da omogući kupcu da stavi u funkciju telefon koji mu je operater prodao. Kljuc drzi prodavac/operater samo dok telefon nije prodat/otkupljen.
Боривоје Банковић
@ Mito: Па је по вашем мишљењу корисник отишао у другу мрежу са телефоном који још увек припада оператеру? Тежи случај. Корисник је приликом преласка код другог оператера био дужан да изврши своје финансијске обавезе из уговора, а оператер је био дужан да му омогући неометано коришћење уређаја који је платио. Према томе, када исплати све рате за уређај и плати све претплате до краја уговора, уређај припада кориснику и оператер нема права да му ускраћује услугу. Овакав спор се глатко решава на суду у корист претплатника.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja