četvrtak, 23.11.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:35

Kolekcionar Klod Mone

U muzeju Marmotan Mone u Parizu ekskluzivno su izložene slike, grafike i skulpture koje je veliki impresionista posedovao u svojoj ličnoj zbirci
Autor: Milica Dimitrijevićsreda, 13.09.2017. u 20:00
Едуар Мане, „Сликар Моне у студију” (1874, власништво Градске галерије у Штутгарту)

Osim što su bili dvojica velikih umetnika čije su poetike, svaka za sebe, obeležile jednu celu stvaralačku epohu, Edgar Dega i Klod Mone bili su i veliki kolekcionari. Jedinstven uvid u to čemu su se lično divili i šta je njihovom oku bilo prijemčivo za istoričare umetnosti jedan je od putokaza za potpunije razumevanje njihovog stvaralaštva, a za publiku posebna poslastica. 

Vrata intimnog Degaovog sveta otškrinuta su do sada nekoliko puta, u Nacionalnoj galeriji u Londonu (koja ima ozbiljan broj dela koja su se 1918, nakon njegove smrti, našla na aukciji) i u Metropoliten muzeju u Njujorku. Kad je reč o Moneu, takva mogućnost prvi put pruža se upravo sada, u Parizu – muzej Marmotan Mone, kuća poznata po tome što u svom posedu ima najveći broj njegovih slika, izlaže od danas pa do 14. januara 2018. godine 77 slika i skulptura iz njegove lične zbirke na postavci pod nazivom „Mone kolekcionar”.

Kako prenosi „Njujork tajms”, Mone je u svom domu imao brojne primerke japanske grafike i remek-dela kako svojih prethodnika, tako i savremenika. Delakroa, Koro, Mane, Moriso, Roden, Reonar, Sezan, Pisaro, Sinjak, samo su neka od imena. Među delima se nalaze i brojni portreti Monea i njegove supruge Kamij, prvi datira iz 1850. Kako su za francuske medije objasnili kustosi Marmotan muzeja, poduhvat u koji su se upustili nije bio nimalo lak. Mone je bio prilično tajnovit, nije govorio o svom privatnom životu, njegova umetnička kolekcija i njegova svakodnevica bili su skriveni daleko od očiju javnosti. Pre nego što je stekao bogatstvo, dela je dobijao od svojih prijatelja na poklon, kasnije je neke svoje slike imao običaj da trampi za tuđe, da bi u jednom momentu počeo da kupuje. Veliki slikar to je činio diskretno, na aukcijama ali preko posrednika, često je umesto njega ceo proces obavljao neko od njegovih prijatelja. 

Poznata su, piše „Fajnenšel tajms”, i dva izuzetka, kada se pojavio javno na nadmetanju: kako bi pomogao da dela preminulog Sislija postignu što bolju cenu zarad izdržavanja njegove dece i kada je za jedno od Sezanovih dela platio 6.750 franaka, što je bio rekord toga vremena kada je Sezan u pitanju. Dega je, kažu, vodio vrlo preciznu kartoteku onoga što je kupovao, što se za Monea ne može reći, dok je i sam popis njegove imovine, napravljen 1926, nakon njegove smrti, stradao u Drugom svetskom ratu. Imajući sve ovo u vidu, izlaganje onoga što se nalazilo na zidovima njegovog doma u Živerniju još je ekskluzivnije.

Ukazujući na to da je motivacija koja stoji iza čina kupovine drugačija kada je reč o umetniku u odnosu na nekoga ko ima dovoljnu količinu novca, a samo je ljubitelj umetnosti, En Dima, kustos Kraljevske umetničke akademije u Londonu, ističe da za stvaraoce kolekcionarstvo nije obična investicija.

– Najpre je reč o tome da su određene autore zaista iskreno cenili, često su im njihova dela bila primer ili inspiracija. Njihov izbor duboko je u vezi sa njihovim ličnim stvaralačkim procesom. Ulazak u domen njihovih kolekcija sličan je ulasku u njihovu dušu, i to upravo onaj njen deo koji se obično zanemaruje. Moneova kolekcije liči na njega samog, u ovom slučaju to je svedočanstvo o još jednoj njegovoj karakteristici. Sudeći prema izboru dela, bio je to čovek otvorenog uma – objašnjava Dima.

Deo onoga što je Mone posedovao biće ponuđeno 26. novembra ove godine na aukciji kuće „Kristi” u Hongkongu, najavljuje „Gardijan”. Reč je o njegovim i delima drugih umetnika, kao i o ličnim slikarevim predmetima – fotografijama, pismima, naočarima... Moneov sin Mišel deo porodične zaostavštine poklonio je upravo Marmotan muzeju i Francuskoj akademiji lepih umetnosti, nešto je rasprodao, dok je izvesna količina pripala njegovoj ćerki, Moneovoj unuci, koja je preminula 2008. Upravo taj deo zaostavštine biće predmet aukcije. Očekuje se da neke od Moneovih slika dostignu cenu između dva i tri milina dolara.

 


Komentari1
1f1ba
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dusan
...i Sezan i Mone, Van Gogh, Passaro i drugi stari majstori... bi se krstili kada bi čuli o kakvim ciframa se radi kada su njihove slike u pitanju, kao i kako istoričari umetnosti komentarišu njihova dela, to tek ne bi mogli da veruju!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja