petak, 22.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:24

Mi smo prvorazredni istorijski izvor

Filmom o bombardovanju Srbije 1999. želim da kažem da smo kao kolektivitet još živi i da imamo pravo na nadu i večnost. - Naša generacija mora da ima stav o bombardovanju, psihološki, estetski, ideološki, politički...
Autor: Gordana Popovićpetak, 15.09.2017. u 21:48
Горан Радовановић (Фото Александрија Ајдуковић)

U „Enklavi“ sam se bavio položajem Srba na Kosovu, a u „Autoportretu“ je tema bombardovanje Srbije. To su arhetipske i kolektivne teme savremenog srpskog društva! I bolne teme koje će još više boleti u budućnosti, ako danas ne govorimo o njima. Umetnost je tu magično lekovita!

Ovim rečima reditelj  Goran Radovanović, čija su dva projekta dobila sredstva na konkursu Filmskog centra Srbije (FCS), objašnjava svoju vezanost za ovakve teme. Osim „Autoportreta“ (u kategoriji sufinansiranja razvoja projekata domaćeg dugometražnog filma), sredstva je dobio i njegov projekat„Čudotvorac“ na konkursu za originalnu ideju za realizaciju dugometražnog igranog projekta koji prikazuje vezu između srpskog i kineskog naroda.

I dok je „Čudotvorac“ zasnovan na istinitoj priči koja se plete oko ličnosti i delatnosti fudbalskog trenera Bore Milutinovića, „Autoportret“ govori o još jednoj traumi savremenog srpskog društva, za koje se Radovanović pokazao uspešnim rediteljem sudeći po filmu „Enklava“.

U obrazloženju odluke FCS navodi se da je do sada tema NATO bombardovanja 1999. bila tretirana nespretno, jer je akcenat stavljan na senzacionalizam. Na šta ste vi stavili akcenat?

Svako ozbiljno delo koje ima ambiciju da se bavi nekom velikom temom, tretira tu temu indirektno. U mom filmu bombardovanje kao agresivni čin dat je kroz kognitivni razvoj jednog sedmogodišnjaka sa Crvenog krsta s proleća 1999. koji, nažalost, ne ide svojim prirodnim tokom. Dakle, agresija je data kao neprirodna sila koja ostavlja veliki trag, odnosno traumu na duši jednog mladog ljudskog bića. Dakle, to biće i njegova porodica predmet su mog interesovanja, a ne puka fizička agresija i demonstracija sile nad njima.

U istom obrazloženju je navedeno i da je vaša priča univerzalna? Na osnovu čega ste je gradili?

Pa upravo na arhetipovima spoznaje kod jednog sedmogodišnjaka. Očigledno je da je proces spoznaje u ovom slučaju bolan i traumatičan jer su okolnosti surove. Upravo te okolnosti na jedan „povišeni“ ali i „uzvišeni“ način definišu materinstvo, odnosno ulogu i značaj majke u životu deteta. I to u okolnostima kada je prisustvo oca dovedeno u pitanje. Ova priča na metafizički način revitalizuje fundamentalne vrednosti klasične porodice čije se postojanje poslednjih godina globalno dovodi u pitanje!

Nije vas plašilo to što ne postoji neka velika vremenska distanca?

Još je manja bila vremenska distanca kada sam radio film o Kosovu. „Enklava” je napisana šest godina posle pogroma iz 2004, a realizovana posle 11 godina. Osamnaest godina od bombardovanja je prava vremenska distanca. Mi smo svedoci toga čina i dužni smo da o njemu svedočimo. Mi smo istorijski izvor iz „prve ruke”. To samo po sebi ima objektivnu vrednost, ali i nosi rizike subjektivizma. Ali ako je reč o pravom umetničkom delu, onda to delo na neki magičan način kondezuje duh vremena i postaje objektivna cigla u zidu kolektivnog sećanja. Dakle, naša generacija mora da ima odnos prema temi bombardovanja, mora da ima stav o njemu, psihološki, estetski, ideološki, politički... Čini mi se da se u našom javnom mnjenju sve više izbegava ova tema i da kao kolektivitet polako tonemo u zaborav čiji je bog hipnos krivice i sopstvene negacije... Ja ovim filmom želim da kažem da smo kao kolektivitet još živi i da imamo pravo na nadu i večnost!

Kako ste vi lično doživeli bombardovanje Srbije 1999?

Racionalno kao kosmičku nepravdu, a psihološki turbulentno! Rastrzan između uznemirene dečice, roditelja koji su dobijali iznenadne napade panike i smirene supruge! Čini mi se da svi danas plaćamo ceh potisnute kolektivne anksioznosti...

Koje troškove pokrivaju sredstva koja ste dobili na konkursu?

Ta sredstva su namenjena osnovnim aktivnostima u ovoj fazi projekta kao što su traženje lokacija, kasting, rediteljska razrada, plan snimanja, budžet, kontaktiranje potencijalnih inostranih partnera, prevodi itd. Ono što je značajno i ohrabrujuće za mene kao autora jeste da već imamo neka značajna evropska produkcijska imena koja žele da budu deo našeg projekta! To je pre svega holandski producent Lorens Gils (dobitnik Oskara za najbolji strani film 1998. za film „Karakter“), zatim Angelopulosov producent Kostas Lambropulos, kao i producentkinja Miki Zahar iz Izraela. Dakle, sve zavisi da li će film dobiti podršku od Filmskog centra Srbije za produkciju čiji je konkurs upravo raspisan. Bilo bi apsurdno da ne iskoristimo koprodukcionu podršku ovako velikih imena koja bi omogućila i ozbiljnu prohodnost filmu na međunarodnoj sceni.

Kako vidite svoje mesto u srpskoj kinematografiji?

Ne vidim ga, niti treba da ga vidim. To je jedna obična ego zamka. Moji igrani i dokumentarni filmovi sa osvojenih više od sedamdeset međunarodnih i domaćih nagrada su sigurno deo srpske i evropske kinematografije, ali prava istorija umetnosti se uvek piše a posteriori. Na meni je da se borim za svoj estetski stav i credo, a sve ostalo nije u mojim rukama. 


Komentari3
25b2f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Enzo
Ziveo Gorane i stvarao jos dugo! Covek si od integriteta i mere!
Branko
Priklanjam se pravim zrelim stavovima, i cestitam sve uspehe i nagrade, ... Veliki pozdrav ! Branko, istorija umetnosti '77.
Немања
Да имамо више оваквих, дивних, освећених, скромних, надарених људи у медијском простору.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja