utorak, 19.06.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:15

Đakon Ilić: „Olimp” treba prikazivati na Bogoslovskom fakultetu

„Satima i satima glumci-igrači izvode podvig od kog zastaje dah. Iza spektakularnih slika nastalih savremenom analizom grčkih tragedija stoji dug i naporan rad. Posvećen. Posvećen u toj meri da mi hrišćani ne možemo da pozavidimo skladnoj zajednici na sceni. Glumci i glumice su mahom goli, a da ta golotinja nema veze ni sa pornografijom, ni sa provokacijom malograđanštine, kaže đakon Ilić
utorak, 26.09.2017. u 18:42
Представа "Олимп" изазвала највише реакције јавности на овогодишњем "Битефу" (Фото Танјуг)

Skoro nisam video neki proizvod savremene umetnosti koji može da izazove ovoliko poštovanje, napisao je na svom fejsbuk nalogu Đakon Nenad Ilić o spektakularnoj predstavi „Olimp” reditelja Jana Fabra kojom je otvoren 51. Bitef.

Izvođenje predstave „Olimp” trajalo je 24 sata na sceni Sava centra, a RTS je u direktnom prenosu dočarao raskoš nesvakidašnjeg teatarskog poduhvata.

Prisustvo golih glumaca na sceni u različitim koreografijama izazvalo je mnogo reakcija u Srbiji - od euforičnog oduševljenja, do pogrda zbog „nekontrolisanog nemorala na sceni”.

Đakon Nenad Ilić je režirao nekoliko pozorišnih predstava među kojima je i „Laža i paralaža” koja je igrana u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Izuzetnu posvećenost umetnosti i veliki napor glumaca u predstavi „Olimp” Ilić je na svom fejsbuk profilu opisao kao „herojski napor da se smrt umetnosti ne prizna”.

„Satima i satima glumci-igrači izvode podvig od kog zastaje dah. Iza spektakularnih slika nastalih savremenom analizom grčkih tragedija stoji dug i naporan rad. Posvećen. Posvećen u toj meri da mi hrišćani ne možemo da pozavidimo skladnoj zajednici na sceni. Glumci i glumice su mahom goli, a da ta golotinja nema veze ni sa pornografijom, ni sa provokacijom malograđanštine, pa čak ni sa podvučenom erotikom - ona je samo jedno od sredstava za iskreno ulaženje u probleme ljudskog postojanja. Nema podrazumevanja. Izvođači su bukvalno ogoleli sebe”, napisao je Ilić na svom fejsbuk profilu.

Dalje u Ilićevom tekstu piše da „glumci do iznemoglosti ponavljaju rečenice dok ih zaista ne prihvatimo i uđemo u dijalog sa njima”.

„Polivaju se bojama, mažu uljem, rvu se, igraju uz hipnotičku muziku i valjaju po zemlji, vode ljubav sa biljkama i nevidljivim vizijama - sve pod palicom debeljuškastog Dionisa iako se protive ostalim paganskim bogovima. Rade sve to do iznemoglosti. Pošteno. Svedoče svoju umetničku veru”, napisao je Ilić.

U opisu predstave Ilić kaže da ne spada u ljubitelje takvih formi, ali ova predstava se definitivno izdvaja iskrenošću i autentičnošću.

„Iza svega stoji tragedija, ali suočavanje sa njom nije lišeno humora i vitalnosti koja fascinira. Otpor pretvaranju čoveka u sastavni deo racionalnog zapadnog projekta. Nešto što liči na sve umetničke i pozorišne pobune od šezdesetih godina na ovamo, ali lišeno svega trivijalnog, banalnog. Otkrivaju nam šta stoji iza sumanute kulture ekstaze kao jedine pauze u sivilu svakodnevice”, piše Ilić.

Dalje u tekstu piše „čovek je ograničeno, ali veličanstveno biće govore nam, a izvođači predstave na kraju otvoreno traže priznanje za svoje herojstvo, ali i za herojstvo čoveka uopšte”.

„Zatim ironišu taj svoj poziv pretvarajući ozbiljnu i za gledaoca zahtevnu koreografsku priču u banalnu erotičnu koreografiju sa medija kao što je naš nesrećni „Pink”.

Upućeni se sete kako je buntovnik Bunjuel završio film o Svetom Simeonu Stolpniku u tadašnjem disko klubu. Mistička ekstaza vraća se na instant ekstazu savremenog doba. I na kraju kad se Dionis, alternativa suvom racionalizmu civilizacije, povuče, poručuju nam - „dišite slobodno i zamislite nešto novo!” piše Ilić.

On u tekstu poručuje da je „divno kad ti neko da povod za ozbiljan dijalog”.

„Nezgodno je što te to obavezuje da izađeš iz sopstvene mlakosti i podrazumevanja. Veliko je osveženje kad se makar za neko vreme možemo izmaći iz naših lokalnih (velikih) problema i sagledati probleme današnjeg čovečanstva.

Snimak ove izuzetne predstave trebalo bi prikazivati, ako ne u bogoslovijama, a ono sigurno na Bogoslovskim fakultetima. Da bi budući sveštenici i teolozi mogli na vreme da nađu pravi odgovor na krik ovog vremena - „dajte nam nešto zaista novo!” - piše Ilić.  (Tanjug)

 


Komentari15
2b71f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Boki S
Ako je ovo ironija, sarkazam, metafora, itd, tekst je odličan!
Јован
За малограђане и београдске комплексаше је и млатарање полним органима узвишено, само ако долази са Запада. За хришћане је стид основна морална граница. Ђакон да скине мантију ако га надахњују голи људи будући да правила Цркве строго забрањују свако приказивање голотиње. Свештенослужитељи треба да се надахњују сагледавањем духовног света а не скакањем голаћа по бини, све са асоцијацијама на хомосексуални чин (содомију). Срамота, ајде за голаће, то су странци (шта они знају шта је стид и морал), срамота за ђакона и СПЦ, коју представља.
Zorka Papadopolos
Nisam videla predstavu, i pokusavam da iz ovog teksta i prikljucenih komentara osoba koji su predstavu videli dokucim o cemu se tu radi. Bez uspeha. Golotinja po sebi je bila revolucionarna 1968. godine, ako i tada. Nacula sam da u GB ima jedna mlada spisateljica koja danas, u ova banalna vremena pise u `desetercu', divi se starim `dobrim' vremenima, priziva ih. Da li je o tome?
Синиша
ВАЛА СИ СЕ ПРЕЛЕТИО ОЧЕ ЂАКОНЕ.
Bob S
@Ljiljana Stanojević Ilić Ovaj komentar je možda najbliži stvarnom stanju. A ova predstava jasno pokazuje da zapadnjak jednostavno nije sposoban da razume druge kulture, pa ni starogrčku, koja malo ima veze za danažnjom nakaradnom civilizacijom slavljenja ružnoće. Stari Grci su slavili lepotu i samo savršeno građeni igrači su mogli da učestvuju, a ne današnji, nakazni, iščašeni, slomljeni...
Preporučujem 2
Ljiljana Stanojević Ilić
Preletio je možda i autor vrhunski skulptor ali... ? Helinske tragedije i komadi ,pesma i igra su prvenstveno tekovina strana autoru kome bi za ostvarenje ovako vrhunskog koncepta bilo bliže i primerenije da je kao podlošku izabrao bajke Hansa Kristijena Andersena ili dela Hjeronimusa Boša -toliko netaknutog materjala! Zamislite Devojku sa bisernom minđušom koja opšti naga-što da ne a kako drugačije ,sa autorom dok ih mesec dana porteretiše Vermer .Mesec dana vrhunskog , total teatra ili multimedijalnog dodađaja. Ovako ostaje gorak ukus da nije imao hrabrosti da se suoči sa njemu bliskom tradicijom i sa sopstvenim kulturnim podnebljem i zahvatio je u helensko ,razvlačeći je kao što su to činili stotinama godina Kao u supermarketu izabrao tuđi proizvod .Malo kukavički , potpuno nerazumevanje Etike.
Preporučujem 9
Djordje Konjikovic
24-satni boravak olimpijskih bogova u Srbiji izazvao je pravi zemljotres. Naviknuti na ispastanje i Hristovu golgotu, tesko prihvatamo dionizijevska neogranicena uzivanja. Pozdrav djakonu Ilicu i otvorenoj, radoznaloj i hrabroj Srbiji.
Ljiljana Stanojević Ilić
Radost , veselje, spontanost, radi sve što ti se sviđa i pokaži to drugima .Ali ova predstava je trebala biti igrana na otvorenom prostoru u tradiciji grčkog teatra ili rimskih bahanalija u slavu i trijumf slobode i uživanja bez palanačkih ograničenja .Fascinira prelom grčkog teatra kroz prizmu bajke Hansa Kristijana Andersena -Carevo novo odelo ,kao kulture u kojoj je sazreo autor i spoja medija-Šarli ebdo - kao vrha i okosnice savremene kulture .Svi smo mi goli bogovi sa Olimpa -zar ne? Sve je dozvioljeno.
Preporučujem 5

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja