U Srbiji Banka Inteza je prisutna od 2005. i veoma smo zadovoljni poslovanjem. U međuvremenu je banka, kao vodeća u zemlji, koja servisira više od 1,4 miliona klijenata i ima tržišni udeo po osnovu ukupne aktive od 17 odsto, zabeležila izuzetan učinak ne samo u smislu poslovnih rezultata, već i po sposobnosti da podrži razvoj realnog sektora. Smatram da je Banka Inteza uzor na tržištu Srbije u pogledu izuzetnog kvaliteta usluga koje pruža građanima i privredi. Osim toga, zahvaljujući specijalizovanom pristupu banka je i pouzdan partner italijanskim kompanijama koje investiraju u Srbiji i učesnik u brojnim inicijativama čiji je cilj razvoj ekonomskih odnosa između Italije i Srbije, kaže u razgovoru za „Politiku” predsednik Upravnog odbora grupe Inteze Sanpaolo Đan Marija Gros Pjetro.
Da li vidite mogućnosti za dalji rast i širenje banke i u kom smeru? Da li će to biti organski rast ili možda planirate da kupite još neku banku u Srbiji?
Trenutno ne planiramo da širimo poslovanje u Srbiji kroz spajanja ili pripajanja drugih banaka. Naravno, mogućnost za dalji rast postoji zahvaljujući pozitivnim prognozama u vezi sa ekonomskim ciklusom Srbije, kao i progresivnom razvoju tržišnog pristupa banke u pogledu proizvoda, servisnog modela, distributivnih kanala. U tom smislu, treba pomenuti planirani početak rada novog društva za upravljanje investicionim fondovima.
Da li postoji potencijal za dalje širenje srpskog bankarskog tržišta?
Srpsko bankarsko i finansijsko tržište svakako ima potencijal za dalji rast u poređenju sa nekim zrelijim tržištima. Na primer, nivo zastupljenosti bankarskih usluga, iskazan kroz odnos kredita i BDP-a, u Srbiji iznosi ispod 50 odsto. Svakako smatramo da je ključna uloga Banke Inteza da podstiče finansijski i ekonomski razvoj.
Kako ocenjujete ukupnu situaciju u bankarskom sektoru u evrozoni i uticaj monetarne politike Evropske centralne banke? Da li očekujete da će ECB uskoro prestati da primenjuje program kvantitativnih olakšica s obzirom na brži rast i povećanje inflacije?
Bankarski sektor evrozone je u znatno boljem stanju u odnosu na period kada je finansijska kriza bila na vrhuncu. Politika ECB-a je omogućila refinansiranje obaveza i poboljšanje likvidnosti pojedinih delova bankarskog sistema počev od 2012. godine. Uz to, osnovani su Bankarska unija i Jedinstveni nadzorni mehanizam koji su povećali poverenje u bankarski sistem čiji je cilj da ojačaju njegovu dugoročnu otpornost na krizu. Načelno, pozitivni efekti ECB politike kroz kvantitativne olakšice i negativne stope još uvek premašuju troškove nastale po ovom osnovu. Ipak, iako je smanjenje kamatnih stopa doprinelo značajnom snižavanju nivoa neizmirenih obaveza po osnovu kredita širom evrozone, neophodno je da bankarski sektor pronađe rešenje za problematičnu aktivu iz perioda krize i vrati se svojoj primarnoj funkciji. U tom smislu, univerzalno rešenje tek treba da bude dogovoreno. Kada je reč o završetku Produženog programa kupovine hartija od vrednosti ECB-a, očekujemo da će to biti dugotrajan proces i da će biti okončan do kraja 2018. godine. Zapravo, plan je da se program završi do jeseni naredne godine, uz mogućnost promene krajnjeg datuma u zavisnosti od makroekonomskih i inflatornih projekcija.
Inteza Sanpaolo je nedavno kupila sredstva dve banke koje su propale – Banke Popolare di Vićenca i Veneto Banke, što je opisano kao važan potez za stabilizaciju italijanskog bankarskog sektora. Da li se bankarski sektor u Italiji oporavlja nakon što su se vlasti pozabavile problemima nekoliko banaka koje su bile u krizi?
Bankarski sistem u Italiji se oporavlja ne samo zahvaljujući tome što su rešeni problemi nekoliko banaka koje su bile u krizi, već i zato što je vlada intervenisala po osnovu više pitanja vezanih za banke, kao što je dužina pravosudnih postupaka, što je podstaklo oporavak BDP-a. Banke su takođe dale svoj doprinos kroz podizanje nivoa kapitala, racionalizaciju organizacije i bolje upravljanje problematičnim kreditima.