ponedeljak, 01.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 06.10.2017. u 22:00 Jovana Rabrenović

Bankari derikože, klijenti ovce

Marketinški stručnjak Žozef-Ivan Lončar reklamu Direktne banke okarakterisao kao „oglasni promašaj veka”, dok oni kažu da su klijenti pohrlili kod njih
Маркетиншка кампања која је изазвала пажњу јавности (Фото А. Васиљевић)

Uzalud se banke u Srbiji upinju iz petnih žila da pokažu da su društveno odgovorne i da pomažu vrtiće, kupuju opremu za bolnice, finansiraju Banku hrane, pomažu izbeglicama da započnu svoj posao, grade parkove za decu, sponzorišu sportske događaje – za većinu građana oni su derikože i zapravo su dobrice s parama koje su oteli od njih. I ne samo što su one derikože za klijente, već ih je takvim „naslikala” i jedna banka. Znači njihov kolega, odnosno konkurent.

​Istraži i ne vređaj
Društvo Srbije za odnose sa javnošću preporučuje svima koji se bave komunikacijom da, pre nego što krenu u realizaciju kampanje, bez obzira na količinu pažnje koju žele da privuku, urade istraživanje i dobro razmisle da li su njihova poruka i ton komunikacije uvredljivi i da li zbog toga mogu da izazovu kontraefekat, odgovaraju u ovom udruženju na naše pitanje šta misle o reklami Direktne banke.– Apel na humor je jedan od najčešće korišćenih u komunikaciji, pogotovu u oglašavanju. Razlog za to je što humor privlači pažnju i što se pamti. Pravilno upotrebljen i stavljen u adekvatan kontekst, utiče na dobro raspoloženje i pozitivan odnos javnosti ili ciljne grupe prema proizvodu ili usluzi. Konkretno, korišćenje slenga u kampanji Direktne banke ili TV O2 izazvalo je burne reakcije javnosti, ali je teško proceniti koliko će im klijenata ili gledalaca baš te poruke doneti. Svakako ne iz grupe onih koji smatraju da je nevaspitano da ih u javnoj komunikaciji poistovećuju sa magarcima, ovcama, kokoškama ili zavisnicima – kažu u ovom udruženju.

Direktna banka javnosti se predstavila kampanjom u kojoj su oglasili da oni svoje klijente ne jašu, ne čerupaju, ne šišaju. U reklamnom materijalu, u svakoj objavi, našla se i životinja, odnosno ptica na koju se odnose pomenuti glagoli. U slobodnoj interpretaciji klijenti su onda konji, ovce, kokoške. Banka je oglasila da kod njih nema skrivenih troškova, da kredit odobravaju u najkraćem roku, za jedan dan, i da ne naplaćuju godišnje administriranje kredita.

Vlasnici Direktne banke su Andrej Jovanović i Bojan Milovanović, a banka je nastala spajanjem, pošto su kupili bivšu kragujevačku KBM banku i Findomestik banku. Oni su javnosti poznati i kao vlasnici grickalica „Marbo”, firme koju su kasnije prodali. Pre dve godine, u saradnji sa investicionim fondom „Mid Evropa partners”, kupili su „Dunav hrana grupu”, u čijem su sastavu kompanije: „Imlek”, „Mlekara Subotica”, „Bambi”, „Knjaz Miloš”, a vlasnici su i „Medigrupa”.

Ako je ovom dvojcu namera bila da provokacijom njihova nova banka postane prepoznatljiva na tržištu, u tome su nesumnjivo uspeli. O kampanji „ne šišamo, ne čerupamo, ne jašemo” svi pričaju, a izazvala je osudu dela stručne javnosti i bes bankara.

Žozef-Ivan Lončar, osnivač, vlasnik i glavni urednik časopisa o svetu marketinga „Tabu” i počasni član Međunarodnog udruženja oglašivača, označio je reklamu Direktne banke kao „oglasni promašaj veka”.

On je u svom postu na „Fejsbuku” napisao da je „malo koja oglasna kampanja u ovom veku ponizila struku i njene poslenike kao ova”. Dodaje da se banka služi elementima nelojalne tržišne utakmice vređajući svoje konkurente.

– Kampanja je u sukobu sa Kodeksom oglašavanja i marketinga. Pošto ga u Srbiji nemamo, upozoravam da smo, kao Privredna komora Srbije, direktni potpisnici tog kodeksa u ICC, Međunarodnoj trgovinskoj komori čije je sedište u Parizu, a Srbija je jedan od njenih najstarijih članova – piše Lončar.

Drugi krivac je, navodi, oglasna agencija: ako je prihvatila ideju klijenta, nije smela da to učini. Ako je i sama autor, još gore. Klijenta je morala da upozori da ne želi da učestvuje u njegovom neetičkom ponašanju. Bez obzira na to koliko je klijent hteo ili je toliko i toliko platio.

Lončar kao trećeg krivca, možda i najvećeg, apostrofira medije: oni, ni po koju cenu, nisu smeli da prihvate objavljivanje ove kampanje. Pošto je gro medija u rukama stranih vlasnika, trebalo je da se „sete” da u njihovim zemljama to nije dozvoljeno i da bi, i te kako, bili sankcionisani.
Četvrti krivac, koji je mogao biti najsuroviji sud ove gluposti, jesu klijenti ove banke: građani ili firme. Ova kampanja direktno vređa njihovu inteligenciju, bez obzira na to na kojem je nivou.

– Gde su centri za zaštitu potrošača? Gde je Savet za štampu? Zar oglašavanje nije sastavni deo uređivačke politike bilo kog medija – pita Lončar.

U bankama ne žele javno da komentarišu kampanju Direktne banke i kažu da su svi bankari redom besni i da im nije jasno zašto ćuti Narodna banka, ali i njihovo sektorsko Udruženje banaka.

– Ponuda Direktne banke za keš kredite ista je kao i ponude svih ostalih banka. Iste kamate, iste procedure. Oni ni u čemu nisu dali povoljniju ponudu da bi mogli da se pozivaju na to da ne jašu, ne šišaju ili čerupaju klijente. Naveli su da ne naplaćuju naknadu za godišnje administriranje kredita, a to ne naplaćuje nijedna banka ili 99 odsto banaka to ne naplaćuje, kažu u jednoj banci. Banke godinama grade imidž, objašnjavaju da novac ima svoju cenu, navode šta sve ulazi u kamatu kako bi objasnili klijentima da je ne formiraju tako da bi što više zaradili. Gde je kraj negativnoj kampanji, da li će sledeća biti upiranje prstom u konkurenciju da su skuplji od njih – pitaju u bankama.

Ocenjuju da će malo ko, zbog reklame, da pohrli u Direktnu banku, a zadali su udarac branši koja nije omiljena.

U Direktnoj banci, s druge strane, prezadovoljni su efektima reklame i kažu da ih klijenti zasipaju kreditnim zahtevima. Dragan Lazarević, predsednik Izvršnog odbora, kaže da su želeli da kažu da su oni fer, efikasna banka, da daju direktne odgovore.

– Nismo smatrali da treba da imamo u reklami mamu, tatu, seku, baku, deku koji su srećni što otplaćuju kredit, jer je to licemerno. Istraživanja pokazuju da je za klijenta odlazak u banku podjednako stresan kao odlazak zubaru – kaže Lazarević.

U marketinškoj agenciji „Hominid studio”, koja je tvorac kampanje, rekli su nam da im je drago što medije ova tema interesuje i što kampanja nije prošla nezapaženo. „Ipak, ne želimo da na bilo koji način komentarišemo ni ovaj projekat ni bilo koji drugi na kojem smo radili” – kažu u „Hominid studiju”.

Komеntari17
e32a8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milenko Grujic
Veca je uvreda reklama sa nasmejanom i srecnom porodicom sa kaminom. a u pozadini te porodice ne mogu oka da sklope od nameta i rata i naravno straha ukiluko dodje do situacije da nemogu pravovremeno otplacivati kredite. Banke i bankare treba zaobilaziti u sirokom luku.
Petar Petrović
A najsmešnije je kad tobož uvredjeni bankari tvrde kako oni klijentima objašnjavaju da novac ima svoju cenu zbog čega su kamate takve kakve jesu(?). Šta su hteli da kažu time? Da su srpski krediti vredniji od stranih odnosno da je srpski novac manje vredan (obzirom na kamate)....?!? Da li je to zato što oni domaće klijente upravo vide baš onako kako ih je Direktna banka apostrofirala u reklami kao : ovce, kokoške i konje?
PETAR PEJIC
Autor ovog teksta bi trebao da pokusa da objasni o kakvim merilima vrednosti ili etickim normama ova zemlja ima iole neki stav.Od 90-tih,mi nemamo nikakvih normi ni merila,osim zgrtanja para ma na kakogod koji nacin.Takodje je neprimereno i u najmanju ruku licemerno prikazivati banke kao dobrotvorne i socijalno odgovornim organizacijama. Zato smatram da je ovaj tekst radjen po necijoj narudzbi,a ne zbog stvarnog prikaza stanja banaka kod nas.
Ендру
Овца је свако ко не уме да испланира своје приходе тако да троши колико зарађује и да до добара долази штедњом а не кредитима. Кад зине један део тела, нико после није крив, банке понајмање. Најјачи су ми они што се жале на кредите за станове...што се нисте жалили на услове пре потписивања, него легле парице а после "јао и куку", "дај државо (сви остали грађани који не живе у новим кућама и становима) помоћ!". Научите да се протежете по губеру а не по машти и видећете како ће банке да се спусте на реалан ниво.
Боривоје Банковић
Изгледа да господин Жозеф Иван ипак помало греши. Не знам за остале, али заинтригиран управо рекламом "Ко о чему, банке о поверењу", распитао сам се о чему се ради, па сам пре десетак дана угасио рачун у старој банци и прешао у Директну банку јер ми је одржавање рачуна скоро двоструко јефтиније. За остало: штедњу, кредите, картице, дозвољене и недозвољене минусе, немам појма јер ме не занима. Као клијент, од банке не очекујем топле људске приче о породичним вредностима и радостима које ме очекују ако узмем кредит. Очекујем да ме кошта што мање, да нема ситних слова, двосмислених одредби и аутоматског мењања уговорених услова ако их ја експлицитно не одбијем. Ово није реклама ни за кога, већ само навођење чињеница. И сматрам да су све банке зло, а народ који је његова држава препустила џунгли нерегулисаног тржишта може само да покуша да бира мање зло.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja