sreda, 22.11.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:28

Za registraciju stambene zajednice i do 3.500 dinara

Novac odlazi na razne takse, ugovore, overe obrazaca i izradu pečata što je najveći izdatak i staje između 1.200 i 2.000 dinara – Da bi ispunio očekivanja građana koji su ga angažovali, jedan upravnik može da se brine o maksimalno 30 stambenih zajednica
Autor: D. Mučibabić / A. Vukovićutorak, 17.10.2017. u 21:44
Процена Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре је да ће Србији бити потребно најмање 15.000 професионалних управника како би грађани имали могућност избора и за што мање новца добили што бољу услугу (Фото Р. Крстинић)

Za registraciju stambene zgrade u stambenu zajednicu, što je zakonska obaveza stanara bez obzira na to da li upravnika biraju iz svojih redova ili angažuju profesionalca, potrebno je između 2.500 i 3.500 dinara. Taj novac odlazi na razne takse, ugovore, overe obrazaca, izradu pečata... Manji trošak imaće zgrade sa više stanova i one čiji stanari odluče da rukovođenje objektom prepuste prvom komšiji, a ne profesionalnom upravniku.

Kada formiraju stambene zajednice, vlasnici stanova koji su birali profesionalnu upravu mesečno će izdvajati 250 do 350 dinara, koliko u Beogradu sada koštaju usluge upravnika.

U Novom Sadu one se kreću između 200 i 350 dinara.

Predstavnici firmi koji se u tržišnoj utakmici uveliko bore za veći kolač smatraju da je 300 dinara realna cena i da ona ne bi trebalo da pada. Dušan Jakšić, vlasnik firme „Kućepazitelj”, objašnjava zašto: – Da bih pokrio troškove goriva, kancelarijskog materijala, kol centra, skrivenih izdataka poput taksa, ispod te cene plašim se ne bi nam se isplatilo da radimo.

Šta upravnik ulaže?

Živce, vreme i patike, kao iz topa šaljivo odgovara Marko Arsenijević, član Upravnog odbora „Inicijative za kvalitetnije stanovanje” – udruženja organizatora profesionalnog upravljanja, koje broji više od 30 najvećih firmi iz Srbije.

– Profesionalni upravnik mora da bude dostupan 24 sata, redovno obilazi zgradu i komunicira sa stanarima, saziva skupštinu stanara, podnosi im izveštaje o tome kako je potrošen njihov novac, bilo za tekuće ili investiciono održavanje, da im predoči, na primer, da jednom godišnje moraju da obave tehnički pregled lifta, na tri godine provere gromobranske instalacije, da se u sezoni grejanja mesečno radi servis gasnih kotlarnica... sve to je izuzetno odgovoran posao koji ne može da se obavlja bez poznavanja nekoliko zakona – ističe Arsenijević.

Da bi ispunio očekivanja građana koji su ga angažovali, jedan upravnik može da se brine o maksimalno 30 stambenih zajednica, pod uslovom da ima tim ljudi i logistiku. To je za desetak firmi koje se zasad u Beogradu bave upravljanjem i održavanjem zgrada još daleki san, ali nije nedostižan, kaže Dejan Turkalj, direktor preduzeća „Moj upravnik”, kćerke firme najveće slovenačke kompanije u oblasti upravljanja i održavanja nekretnina „SPL Ljubljana”, koja ima više od 130 zaposlenih.

– Bez softvera sa „ličnim kartama” svake zgrade i kol centra koji radi 24 časa, jedan čovek teško da može da vodi računa o tako velikom broju zgrada. Mi upravljamo sa oko 100 objekata. Dnevno sada zaključujemo pet do deset ugovora sa skupštinama zgrada jer se približava rok do kada moraju da budu registrovane stambene zajednice – kaže Turkalj.

Njegova firma ima šest zaposlenih, tri profesionalna upravnika i usluge naplaćuje između 300 i 350 dinara po stanu, ali ima i one koji su radi da mesečno izdvoje čak 1.000 dinara.

– Reč je o vlasnicima stanova u manjim zgradama u elitnim delovima grada, koji su često na putu i ne žele da razmišljaju o tome da li je kod kuće sve u redu. Od nas zahtevaju da dva do tri puta sedmično obilazimo zgradu, proveravamo da li je obijena, kosimo travu, čistimo bazen... – kaže Turkalj.

Procena Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je da će Srbiji biti potrebno najmanje 15.000 profesionalnih upravnika kako bi građani imali mogućnost izbora i za što manje novca dobili što bolju uslugu. Obuku u Privrednoj komori Srbije dosad je prošlo oko 700 kandidata, a licence i zvanje profesionalnog upravnika steklo njih 183.

Novom zanimanju i pre nego što se dokazalo u praksi najbolji pi-ar uradila je država, odnosno resorno ministarstvo, tvrdeći da će upravnik moći da zaradi platu od oko 55.000 dinara. Oni koji su već „u sedlu” demantuju ih i tvrde da računaju na oko 40.000 dinara.

Pečatoresci profitiraju

Za razliku od većine građana koji od novog Zakona o stanovanju očekuje samo veće namete i obaveze, pečatoresci će, ipak, profitirati. Po našoj računici, beogradske pečatorezačke radnje do sada su zaradile najmanje milion i trista hiljada dinara. Prema propisima, svaka stambena zajednica – a dosad ih je registrovano 1.156 što je samo kap u budućem moru – mora da ima svoj pečat. Izrada štambilja kreće se od oko 1.200 dinara, koliko košta najjeftiniji – okrugli drveni, pa do 2.000, što je cena automatskih pečata.

– Upravnici zgrada iz opštine donose rešenje o registraciji stambene zajednice, a gotov pečat mogu preuzeti samo uz ličnu kartu. Mi smo ovlašćena pečatorezačka radnja za izradu štambilja sa državnim grbom, ali pošto pečat zgrade taj grb nema, oni se mogu izraditi i na mestima koja nisu ovlašćena. U poslednje vreme dolazi nam dosta ljudi – kažu u firmi „Graveks”.

Pune ruke posla imaju i kod konkurencije, gde se takođe već uveliko izrađuje „alat” novih upravnika.

– Nama je svejedno jer i do sada smo pravili pečate za kućne savete i skupštine zgrada. Promenilo se samo to da sada radimo za upravnike stambenih zajednica. U svakom slučaju, ima dosta posla, a posebno u prethodnih mesec dana – kažu u pečatorezačkoj radnji „Perić”.


Komentari5
480fe
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Marko Boltužić
Ovo se kosi sa zdravim razumom. Ako sam poslovno sposoban, zašto mi se nameće staratelj nad mojom imovinom??? Užas
Dejan Čejović
Zato što većina poslovno sposobnih ne želi da se bavi svojom zajedničkom imovinom.
Preporučujem 3
Боривоје Банковић
Жути су покушали са грађевинским дозволама за кречење и замену клозетских шоља, па су морали брже - боље да повуку такав закон. Ови су суптилнији, па су зато успешнији у пљачкању народа. Да ми је неко пре двадесет година рекао да ћу се са сетом присећати брачног пара Милошевић - Марковић, одговорио бих му да је луд. Поред свих киоска на травњацима и картонским кутијама по тротоарима, њихова Србија је била појам уређене, моралне и поштене државе у односу на овај провизоријум у коме данас живимо.
Radovanka
Primitivni oblici pljackanja osiromasenog naroda i prebacivanja svega i svacega na ledja tog istog naroda. To vam je i EU i tranzicija i pljackalizacija...na jednom mestu.
Dragoslav
Sve smo to uradili pre 2 godine i na sastanku sa predsednikom opstine Palilula koji je odrzan u Junu mesecu nisu nam konkretno odgovorili zasto ponovo taksa za no sto je uradjeno. Na sastanku je bilo prisutno preko 300 predsednika Skupstine stanara. Posle 30 minuta ostala je pravnica u sali a predsedniku i jos jednom saradniku se zurilo negde i napustili su sastanak. To je nasa opstinska vlast na Paliluli. naj vecoj opstini Srbiji.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja