Novi Sad – Od juče Novosađani mogu pešice da pređu preko novog Žeželjevog mosta, čiji su lukovi spojeni na sredini Dunava u petak, u 17 časova i 25 minuta. Vicepremijerka Zorana Mihajlović je juče prošetala pešačkom stazom u društvu predsednika pokrajinske vlade Igora Mirovića i šefa delegacije EU u Srbiji Sema Fabricija i poručila da je ovaj most put Srbije u budućnost.
Političare koji su u šetnju mostom krenuli s novosadske strane, na sredini su dočekali radnici glavnog izvođača radova, kompanije „Azvi”, kao i podizvođači, a ministarka im je podelila poklone. Mada će radovi na mostu, koji se gradi više od pet godina, potrajati još barem do proleća, reka je na tom mestu ponovo premošćena nakon 18 godina od NATO bombardovanja zemlje i rušenja starog mosta koji se zvao po arhitekti Branku Žeželju i koji je takođe imao dva luka.
Napomenuvši da više ne želi da govori o rokovima i novcu, problemima koji su ga pratili, istakla je da Žeželjev most za nju predstavlja nešto što „spaja prošlost i otvara prostor za lepu budućnost”.
„Ne možete da se ne setite”, kazala je, „i 1999. godine i 23. aprila, kada je most srušen, i svih 78 dana bombardovanja koje je naša zemlja pretrpela u tom periodu. U petak u 17.25 sati je most spojen, tog trenutka je prestalo, praktično, bombardovanje Novosađanki i Novosađana. Tako ja to vidim.”
Po njenim rečima, posle 18 godina imamo most koji će u februaru imati železničke pruge i koji će mesec-dva nakon toga imati pristupne puteve.
„Vrlo brzo ovim mostom će se voziti preko 150 kilometara na sat, ako govorimo o železnici”, kazala je ministarka, napominjući da je to trasa Koridora 10, kao i trasa iz projekta modernizacije pruge Beograd–Budimpešta, te deo globalnog projekta „Jedan pojas, jedan put”.
Predsednik pokrajinske vlade Igor Mirović rekao je da je spajanjem lukova premošćen Dunav i da je to veliki dan za Novi Sad, Vojvodinu, Srbiju.
„Ovde će već za koju godinu tutnjati vozovi u novoj rekonstruisanoj trasi pruge od Beograda do Novog Sada – u prvoj fazi, u drugoj – do Budimpešte. Kada ljudi budu putovali od Novog Sada do Beograda četrdesetak minuta, tek ćemo onda, pretpostavljam, u punoj meri shvatiti značaj ovog vašeg i našeg zajedničkog posla”, dodao je Mirović, zahvaljujući izvođačima radova.
Dva luka, kako je napomenuo, dodirnula su se s greškom od „svega nekoliko milimetara ili santimetara”, ali to je „za ovu grdosiju nevažno”.
Spajanje lukova mosta predstavlja „značajnu prekretnicu u realizaciji ovog projekta”, ocenio je šef delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici koji se zahvalio učesnicima u ovom „fenomenalnom arhitektonskom poduhvatu”. Evropska unija, podsetio je, pomaže izgradnju ovog mosta još od početne, projektantske faze, a za ceo projekat je dala 34 miliona evra. Po njegovim rečima, most je deo nove transportne politike Srbije, a ta politika je deo procesa pristupanje Srbiji EU.
Celokupna investicija za sada iznosi oko 51.709.000,94 evra, izjavila je Anita Dimovski, direktor projekta izgradnje novog Žeželjevog mosta.