sreda, 19.09.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:47

Srbljanović objasnila zašto strela kao spomenik Đinđiću

utorak, 24.10.2017. u 14:48
(Фото Танјуг)

Pobedničko idejno rešenje za spomenik Zoranu Đinđiću izazvalo je polemike u javnosti, a koautorka spomenika, koji će imati oblik polomljenje strele, dramaturškinja Biljana Srbljanović na polemiku je reagovala tekstom za portal „Peščanik” u kome između ostalog navodi da u pokrenutoj diskusiji Srbima „promiču bitne stvari”.

„Dok vi diskutujete o Vučiću, Vesiću, vajarskoj estetici, položaju spomenika i njegovom izgledu i zašto nije lep kao na groblju, promiču vam bitne stvari, Srbi moji”, navodi Srbljanović, dodajući, da što se nje tiče „strela može i u šupu”.

Ona u tekstu navodi primer iz istorije Beograda, kada je tadašnji gradonačelnik Kosta Kumanudi skulpturu Pobednika „izvukao iz šupe na Senjaku u kojoj su se čuvale polomljene cevi i neki gvožđarski otpad” i postavio je na Terazije.

Tada se povodom Pobednika i njegovog mesta na Terazijama, povela polemika u javnosti o njegovom estetskom, moralnom i nacionalnom značaju, gde je „Meštrovićevog Pobednika argumentovano branila plejada tadašnjih intelektualaca”.

Ipak, pod pritiskom javnosti odlučeno je da ovaj spomenik bude premešten na Kalemegdan „na visinu od sedamnaest i po metara ne zato da se što bolje vidi, već da se vidi što manje”.

Ovaj potez tadašnje gradske vlasti opisan je u tekstu Srbljanović kao „poraz beogradske opštine i modernog duha Beograđana” i dokaz „da konzervativizam često ume da bude razoran za savremenike, što istorija neprestano potvrđuje”.

Srbljanović pravi paralelu između ovog događaja iz istorije Beograda i polemike koju već sada izaziva spomenik Zoranu Đinđiću, a koji je zamišljen kao „izvijena strela koja je u jednom delu nepovratno prekinuta, ali ipak nezaustavljivo leti u visine”.

Ona je i autorka tekstualnog obrazloženja predloga za izgled spomenika gde navodi da je „strela univerzalni simbol za pravac i smer”, dok „prekinuta, izvijena strela jasno evocira traumu koja ovu strelu (misao, pravac) samo za trenutak ometa, ali je nikada ne zaustavlja”.

Posetioci spomenika moći će da čuju i misli pokojnog premijera putem zvučne instalacije koja „polazi od osnovne ideje unutrašnjih glasova prolaznika, misli koje beže i koje se mešaju, koje nadglasavaju i nadjačavaju jedne druge, koje zbunjuju i skreću sa strelovitog puta”.

Kako navodi Srbljanović, tek kada se posetioci približe skulpturi „počinju da razaznaju poznati glas sa poznatim rečenicama” dok „iz drugog nivoa dobro skrivenih i obezbeđenih zvučnika, koji se nalaze u gornjem delu prekida strele, sa unutrašnje strane, dopire glas Zorana Đinđića”.

Čitava skulptura i zvučna instalacija, objašnjava Srbljanović, postavlja pitanja „Šta sam ja učinio? Šta sam mogao da učinim? Šta nisam čuo, razumeo? Da li sam mogao nešto da promenim? Šta sam propustio da slušam i razumem i zašto mi se to dogodilo? Zašto to ne uradim sad? Kako to mogu da uradim sad?”.

Reči i rečenice koje će se čuti putem zvučne instalacije predstavljaju ono što je Đinđić govorio „kada nije bio uronjen u dnevnopolitičke izazove”.

Te rečenice, navodi Srbljanović, biće „svedočenje o ovom čoveku kao o velikom misliocu i analitičaru svog vremena”, a obuhvatiće „sva obeležja naše kulture, mentaliteta, našeg društva u celini”.

Jedan insert iz zvučne instalacije obuhvatiće rečenice poput „Kaži ljudima istinu”, „Najlakše je negde se popeti i onda pljuckati na ostale”, „Morate da se umijete hladnom vodom, ako ne pomaže, da se istuširate hladnom vodom”, „Da počistite svoju kuću i bukvalno, a i metaforički”, „Tradicija je trag kočenja”, „Spavaćete kad budete u penziji, i vi ste mlad čovek, ja vam kažem, gledajte u budućnost”, „Gledajte u budućnost i tamo ćemo se sastati vi i ja”.

(Tanjug)


Komentari22
63b5c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Svetislav Stojanovic
Ako skulpturu posmatramo ka nezavisnu instalaciju koja je namenjena jednom takvom javnom prostoru grada koji zeli da bude posmatran kao metropola, onda je ona sasvim ok, savremena, intesantna, ne svakidasnja... Ako skulpuru posmatramo u likovnom i geometriskom smislu onda mozemo da "kazemo" (samo da kazemo) da je stelica na skulpturi okrenuta na gore i pretstavlja nasu zelju gde zelimo da se krecemo. Ako skulpturu posmatramo o kontekstu vremena, namere i namene onda je jasno da je strelica ustvari okrenuta na dole i pretstavlja odraz naseg opsteg stanja svesti i odraz morala nash dristvenih elita. Pre svega iz razloga sto su propozicije konkursa, a potom i samo odabrano idejno resenje je cista manipulacija sa namerom da se Djindic konacno gurne u zaborav i aboliraju svi oni koju su njega ubili, a nas doveli dovde. Formalno ce spomenik Djindicu postojati, ali ce se vrlo brzo zaboraviti da je uopste Djindjicev. Bice to samo neka od instalacija nekog egocentrika koji je ponovo pristao
miroslav
Biljana kipar, dramaturg i političar? Šta kad bi kipari odlučili a ne dramaturzi i političari? Čemu ova dramatizacija, kiparima se dramaturzi mešaju u posao? Ipak malo umetnosti a to znaju umetnici, kipari, slikari. Biljana neka drami, bez obzira šta ja o njoj imam za reći.
Боривоје Банковић
Е, само кад нам је објаснила. На само себи својствен, умилан, топао и дирљиво непосредан начин.
Ilic Momcilo
Da. Gospodja Srbljanovic je dala objasnjenje.Ali to objasnjenje nije ni blizu znacenja da je to sto se radi dobro.Naprotiv.I ona i Djindjic su postali vrhunski strucnjaci u svojim poslovima u inostranstvu i onda su dosli da menjaju Srbiju.Zasto se to onda radi u Srbiji.!?Sta im je Srbija skrivila.!?
Jeremija
Budalastijeg simbola čovjeku ne vidjeh nikada.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja