petak, 30.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 29.10.2017. u 22:00 Milan Galović
„POLITIKA” SAZNAJE

Novi život „orla”

Čuveni avion biće modernizovan i opremljen novim naoružanjem kao što je vođena raketa vazduh-zemlja VRVZ-200 koju su razvili domaći stručnjaci
(Фото Министарство одбране Србије)

Za nekoliko nedelja, kako saznaje „Politika”, s aviona „orao” trebalo bi da se obavi lansiranje rakete vazduh-zemlja VRVZ-200 domaće proizvodnje. To je naravno vest vredna pažnje jer je reč o složenom proizvodu odbrambene industrije, ali je „još veća” vest da će to biti prvi značajniji test modernizovanog „orla”.

Naime, već dužni niz godina, govorilo se o neophodnosti modernizacije školsko-borbenog aviona G-4. Međutim, nedavno je kao prioritet predstavljena modernizacija „orla”, jurišnog aviona – namenjenog pre svega za dejstva po ciljevima na zemlji.

Poslovi na modernizaciji G-4, neophodni za savremenu obuku pilota, biće nastavljeni. Ali za razliku od tih planova, modernizacija „orla” nije se „rastegla” na (više)decenijski period, već je veoma brzo postala vidljiva – na vojnim manifestacijama, a uskoro i na poligonima.

– Vođena raketa vazduh-zemlja VRVZ-200 dometa 40 kilometara opremljena je televizijskom ili termovizijskom glavom za samonavođenje i linkom za prenos slike s glave rakete do prikazivača u kabini aviona, kao i za prenos komandi upravljanja od operatera do rakete. Oprema za link između aviona i rakete integrisana je u podvesni kontejner, koji je podvešen ispod trupa aviona.

Piloti ulaze u avion „orao J-22” na vojnom aerodromu Lađevci kod Kraljeva
(Foto Tanjug/Saša Petrović)

U cilju stvaranja uslova za letna ispitivanja i lansiranje rakete VRVZ-200, koje se očekuje u narednih nekoliko nedelja, u toku je realizacija verifikacionih i homologacionih ispitivanja ugrađene opreme – kažu za „Politiku” u Ministarstvu odbrane.

„Orao” je ponos vazduhoplovne industrije SFRJ, osim za podršku trupama po zemlji namenjen je i za izviđanje i obuku, pa i za dejstva po ciljevima u vazdušnom prostoru. Avion postiže visoke podzvučne brzine, a u vreme JNA opitni pilot je ovom letelicom u obrušavanju probio zvučni zid. „Orlovi” su svoju žilavost i efikasnost potvrdili u ratovima na prostoru bivše Jugoslavije.

Ove letelice i danas su u upotrebi u Vojsci Srbije, a pošto je prošlo više od četvrt veka od njihove proizvodnje, postavilo se pitanje šta učiniti s njima, odnosno jurišnom avijacijom. Novi avioni su, naravno, skupi, pa je modernizacija postojećih, inače uobičajena stvar u vazduhoplovstvu, logično rešenje.

U dosadašnjoj eksploataciji, avioni tipa „orao” prosečno su naleteli oko jedne četvrtine propisanog veka upotrebe od 3.000 časova. Ispitivanja stanja strukture aviona potvrdila su mogućnost produženja veka upotrebe ovih aviona do 48 godina (orijentaciono do 2040. godine). Mogućnost relativno duge upotrebe aviona, uz dokazane visoke performanse, opravdava razmatranje mogućnosti njegove modernizacije u cilju povećanja sposobnosti i efikasnosti upotrebe u savremenim i budućim uslovima borbenih dejstava – navode u Ministarstvu odbrane.

Rakete i bombe kojima će biti naoružan modernizovani „orao”
(Foto Ministarstvo odbrane)

Modernizacija „orla” podrazumeva ugradnju digitalne elektronske opreme, sistema naoružanja, napadno-navigacijskog sistema i uređaja za protivelektronsku zaštitu. Osim toga, obaviće se modifikacija delova strukture, ugradnja jednodelnog prednjeg vetrobranskog stakla i, naravno, novog vođenog naoružanja za dejstvo po ciljevima na zemlji.

– Na ovaj način postižu se preciznija navigacija i upotreba aviona u svim meteorološkim uslovima, danju i noću, efikasno nalaženje ciljeva i dejstvo, smanjenje opterećenja pilota, proširenje palete naoružanja savremenim visokopreciznim ubojnim sredstvima s tržišta i iz domaćeg razvoja, veliko povećanje sposobnosti samozaštite i preživljavanja u borbenim dejstvima. S novim vođenim raketama i bombama za dejstva po ciljevima na zemlji, avion „orao” bi mogao precizno da dejstvuje sa daljina od 8 do 40 km, čime bi se, uz unapređenu sposobnost samozaštite aviona, znatno povećala verovatnoća preživljavanja tokom dejstva – navode u Ministarstvu odbrane.

Kako kažu, ugrađen je i novi optoelektronski akvizicioni sistem koji omogućava zahvat ciljeva na većim daljinama a integrisani su i novi sistemi vođenog naoružanja, prvenstveno iz domaćeg razvoja za dejstva po ciljevima na zemlji: vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200, VRVZ‑240, „košava 1”, „košava 2” i laserski vođena bomba LVB-250F.

– Sprovedena istraživanja koja se odnose na mogućnost modernizacije aviona „orao” ukazuju da je modernizacija u potpunosti opravdana i da ju je moguće realizovati prvenstveno angažovanjem domaćih istraživačkih, proizvodnih i remontnih kapaciteta, pri čemu bi se s inotržišta nabavljala samo specijalizovana avionika i oprema. Na ovaj način bi se oformio i adekvatan istraživačko-razvojni kadar, koji bi, u perspektivi, usluge ovog tipa mogao da pruža i drugim korisnicima – ističu u Ministarstvu odbrane.

Komentari45
d9112
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Нечовек
А ја помислих ово ВРВЗ значи „вероватно замало“... Иду ли те ракете бар брже од авиона?
gagi
Srbija treba da napravi avione kao mig 29
Boško
Коме и после толико деценија није јасно зашто је "наш орао" проблематичан авион, нека прочита књигу од првог Чаушескуовог герерала Секуритатеа Јон Паћепе "Црвени Хоризонти", и како су румуни дошли до планова "нашег орла" али због недостатка сопствене "авио индустрије" поделили су планове са југославијом
Dragan Dragan
Mnogo je napisano o Orlu i mnogo sezna iz iskustva koje je stečeno u upotrebi ovog aviona. Ali, pošto postoji mnogo nerealnih ocena o ovom projektu treba navesti i ponoviti samo neke činjenice: 1. Dok je još bio na papiru nije imao rešen motor, što mu je jedna od glavnih mana. 2. Loš stajni trap, kopija i prerada od Jaguara. Ako se uzme u obzir koliko je bilo otkaza prema broju aviona i uporedi sa brojem otkaza stajnog trapa na MIG-u 21 prema broju koji smo mi imali, podatak je zastrašujući. Na MIG-u 21 bez otkaza na stajnom trapu a na Orlovima... 3. Promašena težina drastično, pre svega zbog konstrukcije veze krila sa trupom koju nismo znali da uradimo. 4. A onda veliki broj nezavršenih stvari na ovom avionu. 5. Rumuni su nam bili partneri jer nismo imali dovoljno para, Indija je bila alternativa ali je bila daleko. 6. Rumuni su odmah uočili sve ozbiljne nedostatke i pokušali da avione prodaju još 1988. Irancima, bili su na probi, ali je posao zaustavljen zbog političkih promena.
Ljubitelj
Veoma detaljna i tacna analiza koju bih dopunio. Naime, Orao je prvobitno konstruisan kao jednomotorni avion, ali su Britanci odbili da nam isporuce odgovarajuci motor, pa je konstrukcija "navrat-nanos" prepravljena za dva motora slabijeg pojedinacnog potiska. To je dovelo do, pre svega, povecane mase aviona, sto se odrazilo na manevarske sposobnosti i povecano specificno opterecenje krila. Postoje misljenja da je veca masa dovela i do problema sa stajnim trapom. Takodje, bila je problematicna i konstrukcija podvesnih nosaca naoruzanja, pa je prilikom ispaljivanja raketa dolazilo do destabilizacije aviona po poprecnoj osi, sto je kasnije ispravljeno. No, imajuci u vidu jurisnu namenu "Orla", velicinu i konfiguraciju terena nase zemlje, ovaj avion, naravno, modernizovan, bi mogao da ima sasvim odgovarajuce mesto u nasem RV.
mrki101ab
Jugoslovensko-rumunski borbeni avion sa britanskim Rols-rojs motorima bi morao da ima jos poboljsanja, da bi bio ozbiljniji i da se ne bi zlonamerno sumnjalo da je bio sabotiran tada jos na crtacim tablama. Krila su mu slaba i ne dozvoljavaju ostre zaokrete. Motori se vise ne proizvode, pa bi morala da se nadje odgovarajuca zamena- kineska, a mozda i turska. Ekspert Radić bi mogao dosta da doda na temu.
Douglas Bader
Vi hocete da kazete da je specificno opterecenje krila preveliko? Imate na youtube "blage" zaokrete orla.
Milan Konjević
Šta, kad bi gospoda, (sve sa "Orlom") lepo se spakovala (kao orlići!) i pravac majčica Rusija, da se edukuju, i uz pomoć ruske braće nauče kako se prave vojni avioni visokih performansi, a ne ovako decenijama tavorila u neznanju i trošila novac poreskih obaveznka na svoju lenjost!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja