sreda, 25.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 04.11.2017. u 22:00 Novica Đurić

Izgradnja petlje Smokovac ugro­ža­va za­vr­še­tak auto-pu­ta

Tra­sa od Pod­go­ri­ce do Ma­te­še­va bi­la bi be­smi­sle­na bez pe­tlje „Smo­ko­vac”, za ko­ju iz­vo­đač ra­do­va, kom­pa­ni­ja CRBC, ka­že da ni­je u ugo­vo­ru
Пла­ни­ра­ни из­глед пе­тље Фо­то Мон­те­пут

Od na­šeg stal­nog do­pi­sni­ka

Pod­go­ri­ca – Da li će bu­du­ća de­o­ni­ca auto-pu­ta Pod­go­ri­ca–Ma­te­še­vo osta­ti bez pri­ključ­ne de­o­ni­ce, pe­tlje na Smo­kov­cu, još uvek na to pi­ta­nje ne­ma­ju od­go­vor ni Vla­da Cr­ne Go­re ni ki­ne­ski iz­vo­đač ra­do­va na auto-pu­tu u Cr­noj Go­ri, CRBC.

Ki­ne­zi od­bi­ju iz­grad­nju pe­tlje u okvi­ru do­go­vo­re­ne ce­ne na de­o­ni­ci Smo­ko­vac–Ma­te­še­vo zbog pro­pu­sta Mi­ni­star­stva sa­o­bra­ća­ja Cr­ne Go­re, ko­je u pro­jekt­ni za­da­tak i po­nu­du ni­je uvr­sti­lo pe­tlju „Smo­ko­vac”. Spor­na tra­sa, pr­va pe­tlja na ovom bu­du­ćem pu­tu, pro­du­ži­će ugo­vo­re­nu de­o­ni­cu za ki­lo­me­tar i po, pa će ona iz­no­si­ti 42,5 ki­lo­me­ta­ra.

Pre­vid mi­ni­star­stva is­pra­zni­će dže­po­ve gra­đa­na za 25 do 30 mi­li­o­na evra, što vla­da mo­že pla­ti­ti je­di­no iz bu­dže­ta ili no­vim za­du­že­njem u ino­stran­stvu.       

 

 

Za­ni­mlji­vo je da je Mi­ni­star­stvo tu­ri­zma i odr­ži­vog raz­vo­ja tek u ju­nu ove go­di­ne iz­da­lo gra­đe­vin­sku do­zvo­lu za pe­tlju „Smo­ko­vac”, ali ki­ne­ski iz­vo­đač je od­bio da za­poč­ne ra­do­ve na iz­grad­nji pe­tlje.

Mi­ni­star sa­o­bra­ća­ja Osman Nur­ko­vić po­vo­dom ne­spo­ra­zu­ma sa Ki­ne­zi­ma oko iz­grad­nje pe­tlje „Smo­ko­vac” sa­op­štio je da po­sto­ji di­le­ma da li je pe­tlja ugo­vo­re­na oba­ve­za ili ne.

„Na tom pi­ta­nju ra­di ko­mi­si­ja ko­ju je for­mi­ra­lo Mi­ni­star­stvo sa­o­bra­ća­ja i usko­ro bi tre­ba­lo da se kre­ne u raz­go­vo­re sa Ki­ne­zi­ma”, ka­zao je mi­ni­star.

Mi­ni­star Nur­ko­vić je do­dao da pe­tlja ne­će bi­ti ka­men spo­ti­ca­nja iz­me­đu Vla­de Cr­ne Go­re i Ki­ne­za, a uko­li­ko se utvr­di da ovo ni­je oba­ve­za in­ve­sti­to­ra, „Vla­da će na­ći no­vac iz bu­dže­ta i pla­ti­ti, jer ne­će­mo do­zvo­li­ti da to uspo­ri ukup­nu di­na­mi­ku i otva­ra­nje auto-pu­ta”.

Cr­na Go­ra ima sa­mo dve mo­guć­no­sti – da od­u­sta­ne od grad­nje pe­tlje, što je ne­mo­gu­će jer bi to obe­smi­sli­lo grad­nju auto-pu­ta, ili da po­kre­ne ar­bi­tra­žni po­stu­pak, što je ma­lo ve­ro­vat­no jer bi pre­su­da la­ko mo­gla bi­ti njoj na šte­tu, a ta ar­bi­tra­ža bi pro­du­ži­la ro­ko­ve iz­grad­nje. Tre­nut­ni rok za za­vr­še­tak ra­do­va je maj 2019. go­di­ne.

Da je spor sa Ki­ne­zi­ma ve­o­ma ozbi­ljan sve­do­či i či­nje­ni­ca da se ume­šao i cr­no­gor­ski pre­mi­jer Du­ško Mar­ko­vić, ko­ji je re­kao da će se spor­na de­o­ni­ca sva­ka­ko ra­di­ti.

„Bez pe­tlje ’Smo­ko­vac’ ne­ma auto-pu­ta i ona će se ra­di­ti. Ne­spor­no je da je ugo­vo­re­na iz­ra­da pro­jek­ta te pe­tlje, ali da po­sto­je raz­li­či­ta tu­ma­če­nja da li iz ugo­vo­ra pro­iz­la­zi i oba­ve­za ki­ne­ske kom­pa­ni­je CRBC da iz­ra­di pe­tlju. Tu se CRBC ne sla­že s na­ma, mi­sle da to ni­je pred­vi­đe­no, mi mi­sli­mo da je­ste”, po­ru­čio je Mar­ko­vić.

On je na­gla­sio da uko­li­ko CRBC bu­de upo­ran da to ni­je nji­ho­va oba­ve­za, „po­sto­ji me­đu­na­rod­na ko­mi­si­ja ko­ja će se ba­vi­ti ti­me”.

 „Ako ni to ne bu­de da­lo re­še­nje ići će se na ar­bi­tra­žu. Ja sam ipak uve­ren da će se na­ći re­še­nje, jer se već sa­da stva­ra­ju pret­po­stav­ke da se sa za­vr­šet­kom pr­ve pri­o­ri­tet­ne de­o­ni­ce na­sta­ve ra­do­vi na sle­de­ćoj de­o­ni­ci Ma­te­še­vo–An­dri­je­vi­ca i An­dri­je­vi­ca–Bo­lja­ri”, is­ta­kao je Mar­ko­vić.

Ugo­vor o iz­grad­nji de­o­ni­ce auto-pu­ta Pod­go­ri­ca–Ma­te­še­vo pot­pi­sao je ta­da­šnji mi­ni­star sa­o­bra­ća­ja Ivan Bra­jo­vić u fe­bru­a­ru 2014, a ra­do­vi su zva­nič­no po­če­li tek u ma­ju 2015. Po­če­tak glav­nih ra­do­va ka­snio je sko­ro go­di­nu da­na jer je ki­ne­ska stra­na do­bi­la ne­pot­pu­ne po­dat­ke za iz­ra­du pro­jek­ta.

Pre­ma ugo­vo­ru, ova de­o­ni­ca ko­šta 809 mi­li­o­na evra za 41 ki­lo­me­tar, a 85 od­sto se pla­ća od kre­di­ta ki­ne­ske Eks­im ban­ke od 944 mi­li­o­na do­la­ra.

Komentari8
c418f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nemanja Nedeljković
Jos uvek ne mogu da shvatim ovu fotografiju, a odlicno se snalazim sa tim stvarima, ovo ili nije Smokovac ili je nesto lazirano
Obrad Lipovac
Ne znam kako bi Crnogorci uopšte do istine da im nije g. Đurića?
Zoran Markovic
Pa ovde je sve jasno. Kinezi su potpisali ugovor uz odredjenu projektnu dokumentaciju i kolicine radova. Sada bi Crnogorci da im Kinezi izgrade jos i naknadno ubacenu petlju sa prilaznim putevima, ali za iste pare! Da li bilo gde u svetu takva prica moze da prodje? Ako zele dopune i dodatne radove, to se dodatno i placa. Veoma prosto. I to nije naknadni namet na gradjanstvo, vec jednostavno prosirenje ugovora.
Zoran Markovic
@Sveznalica - Ja mislio da ovoga ima samo u Srbiji, a ono eto i u Crnoj Gori. Za sendvic botovi spremni da pljuju po svakome ko makar i spomene u negativnom kontekstu Svetog Mila i sadasnju vlast. I najmanja natukica je dovoljna da se obruse, a nije bitno koliko je clanak ili komentar tacan, detaljan i obrazlozen. Jedino nisam siguran da li u sendvicu dobijate i prsutu, jer ona je njeguska, a znamo sta pokusavate sa Njegosem da uradite.
Zoran Sveznalica
Jeste li vi to, Zorane, ucestvovali u pisanju ugovora ili su vam ga kasnije stavili na uvid? Jeste li proucavali verziju ugovora na CG ili kineskom jeziku, ili su vam mozda poslali verziju na engleskom? U svakom slucaju vase poznavanje slucaja je impresivno.
Mimica
Kakva petlja, to je samo petljavina protivničkog tabora. Na balkanskim prostorima svaku građevinu jedni grade, a drugi razgrađuju. Oduvek.
Lučić
Ko je naprauo grešku. Ko je odgovoran. Jedan čovek ili tim nedgovornih, neradnih i nwjompetetnih??? Da li će oni snositi sankcije za svoj previd i nerad? Ništa o tome? Izgleda da uC. Gori jao i u Srbiji samo imaju Prava, a nikako duznosti i odgovornosti...Dok je tako, "pojo vuk msgarca".

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja