subota, 18.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:06

Kafedžija ima i ikonu za slave

Običaj da gosti dolaze u kuću domaćina na ručak pretvara se u slavlje koje se proteže do duboko u noć, često uz trubače i angažovanje estradnih zvezda. Mada i domaćice umesto da danima spremaju hranu, radije odlučuju da je naruče
Autor: Aleksandar Apostolovskiponedeljak, 06.11.2017. u 22:00
У кафани је тако: међу послужењем нађе се и слика свеца (Фото С.Ступарушић)

Glavni simboli srpske slave su ikona sveca koga domaćin slavi, slavski kolač, žito i sveća. Naravno, sveštenik i vino se podrazumevaju. Tako je bilo nekada, ali je proslava krsnih slava u doba tranzicije poprimila i neke od običaja koji se čine neprimerenim tradicionalnim vrednostima i koji su oličavali vezanost Srba za slavu i svetitelja zaštitnika.

Običaj da za slavu gosti dolaze u kuću domaćina na ručak pretvara se u slavlje koje se proteže do duboko u noć, često uz trubače, pa i angažovanje estradnih zvezda. I domaćice, koje su nekada danima spremale hranu, radije se odlučuju za ketering.

Jedan o poznatih beogradskih ugostitelja u Skadarliji za „Politiku” kaže da se od početka devedesetih godina 20. veka, kada su se Srbi naprasno setili svoje vere i sveca, slave često održavaju u beogradskim restoranima.

– Za svaku slavu imao sam zakupljene najmanje dve sale. Nabavio sam ikone svih svetaca pa ih postavljam po potrebi, tako da je to jedna vrsta slavske ol-inkluziv ponude. Imam utisak da se slave sve više pretvaraju u žurke i vašar. Mada, ne razumem ni one koji u kuću dovode muziku. Na slavama se pokazuje moć, toče skupa vina i žestok alkohol. Nekima isporučujem ekskluzivnu hranu. Dobrostojeći su, pa naručuju kavijar, tartufe, lososa, gambore… Za Mitrovdan, Aranđelovdan, Svetog Jovana ili Svetog Nikolu, sale u mom restoranu već su rezervisane. Kad bogati slave u kafani, s njima stiže i arsenal poznatih pevača. Ne bih da kažem koliko to košta, ali novac je glavni pokretač takvog načina obeležavanja porodičnog sveca. Kada takvi slave kod kuće, u nekoliko slučajeva sam kamionom sve stolove i stolice, gotovo sav kafanski inventar, prenosio u njihove domove. Što se mene tiče, neka samo troše, jer to jača privatni sektor – kaže ovaj ugostitelj.

Ali, kako bogatstvo nije masovna pojava, ovo su ipak trendovi koji nisu tipični za većinu.

– Nekada slave tako proslavljaju ljudi koji nemaju dovoljno prostora i pokušavaju da to reše na drugi način, kao što rade prilikom krštenja ili svadbi. Iznajmljivanje prostora za slavu nije problematično samo po sebi, ali ako imamo u vidu da je krsna slava nešto što se vezuje za porodicu, onda je logičnije da se slavi u kućnom okruženju – kaže sveštenik Milan Savić.

Danas krsna slava kod nekih domaćina podrazumeva pozivanje velikog broja gostiju, a izvorno to nije bilo tako, te obeležavanje porodične slave dobija i socijalnu dimenziju primerenu današnjem vremenu.

– Trebalo bi reći da nisu svi koji imaju dubok džep lopovi i kriminalci. Kao što i siromaštvo samo po sebi nije vrlina. Nov način života, prebacivanje iz ruralnih u urbane krajeve, promenilo je mnogo u spoljašnjem izgledu proslave slava. Ranije su porodice bile velike i domaćin slave je bio najstariji član. Ne postoji „Dušanov zakonik” kako se slavi slava. U Beogradu između dva svetska rata na ručku se okupljala porodica, a popodne se odlazilo samo na čestitanje, uz piće i kolače. Nije se služilo ni pečenje, a ni sarma – podseća sveštenik.

Ipak, sve te dimenzije slave su sekundarne. Primarna proslava je odlazak na bogosluženje i to je srce slave. Ako toga nema, sve drugo je na klimavim nogama. Začetak slave, pre nego što su nastale slave porodica, bile su slave hramova – ističe Savić.

Nekada porodična tradicija, postala je nešto poput fešte i želje za javnom samopromocijom. Osim tajkuna i estradnih zvezda, glamurozne slave obeležavaju i političari. Odnosno političarke, kao što su to sve novine lane zabeležile, jer su se među gostima kod nekih, u terminu za kolače i kafu, našli i pojedini ambasadori.

 

Potraga za keteringom

Jedan od vlasnika firme za ketering potvrđuje da u slavsko vreme koje je pred nama, sve više ljudi zove i naručuje hranu.

– Neko uzima ceo program, neko samo meso, ribu ili kolače. Mislim da je danas previše obaveza na poslu, pa žene više nemaju vremena da danima spremaju hranu – kaže on.

 


Komentari27
b4a90
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Стефан
Чему води ово представљање, жалосног стања данашњих верника СПЦ. „Нестанком „ комунизма у Србији, властодршци Цркве су широм отворили врата свима који су хтели да приђу Цркви, што није за осуду. Велико се ради на екуменији, уводе се новатарије, скраћују Литургије, црквени клир се бави више политиком него вером, а новопреобраћени у вери славе Крсну славо како им се ћефне, јер кажу „ваља се“. И шта сад? До неба се чује вика да треба нешто да се уради, да се изврши „чистка“. Срби су немоћни за такав подухват, и гле чуда, „Велики брат“ може и довешће у ред, са правом настали хаос. Је ли то, то?
Данило
Останите господо на "Политика" најстаријем листу на Балкану. Само овде се поштено рве интелект, све изнад појаса, у старом српском госпоству и ћирилици. Па добро, и овим у латиници прогледаћемо кроз прсте, наши су. Не смемо их осуђивати, да видимо како и када је латиница постала део њих?
Ivica
Ovakvo svetogrdje ni u komunizmu nije postojalo.Slabo crkva radi svoj posao.
Vuk Pokrajac
Mislim da bi sveštenici trebali da odbiju ili barem upozore takve "vernike" da to nije u duhu SPC. A ovako, još vidim i sveštenika kako sedi u kućerini sa 100 napirlitanih gostiju i polugolih gošći a on 101. gost. Crkva nije dosledna kad se radi o nekim stvarima. Ne verujem da privlačenjem primitivaca , površnog polusveta i sličnih mogu da urade nešto dobro za Pravoslavlje i srpstvo. Mnogima su Crkva i običaji samo sujevernički ritual i lista dužnosti ( sveća, slava, prilog) koje treba obaviti pa smiriti nečistu savest. Nažalost, upravo se takvi najviše vrzmaju oko Crkve i najveći su "vernici".
Јован Скерлић
Ако ме'анџија послује по тржишним принципима он има више икона у штеку, за сваку славу барем по једна или две, а можда и слику актуелног вође односно лидера у региону, онако за сваки случај да увелича угођај.
Muradin Rebronja
Тржишни принципи налажу да се задовоље потребе становништва. Не видим разлог, осим незнања, да ресторани не специјализирају понуду хране која се припрема за српске славе? Да се прате посне, мрсне...од почетка до краја периода. И да једна другу смењују. Мислим да би то била и атракција где би домаћини доводили своје госте да их упознају и са славама, обичајима, храном...У реду, моја меленкост ће, пре или касније, у неком од хотела, нудити санџачку бајрамску софру. Најбоља храна, храна за цара и султана, ће се постављати на округлу софру која се окреће. А на софри од чорбе до хошрафа. А оно што је најважније, бираће коју храну и колико желе да им се донесе на ту софру. Употреба земљаних посуда са стакленим поклопцима, а у свакој посуди нешто различито. Такве округле софре, које се окрећу, се могу ставити на постојеће столове. Права атракција за очи, јер гости најпре "једу" очима, онда носем и на крају непцима. Разлика између бајрамске софре и било које славе је - са или без алкохола.
Preporučujem 3

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja