Autobusi marke „Solaris”, jedni od najmodernijih u voznom parku GSP-a, ipak će biti presvučeni u crveno. Iako su prošle zime iz najvećeg gradskog prevoznika za naš list poručili da oni neće biti prefarbani zbog garancije karoserije, GSP je raspisao tender na kome se traži najpovoljniji ponuđač za farbanje u crveno 200 poljskih zglobnih „solarisa” koji su u garantnom periodu i 55 domaćih „ikarbusa”. Tender je podeljen u dve partije, a kao kriterijum za dodelu ugovora važiće najniža ponuđena cena.
Gradsko saobraćajno preduzeće je, kada je reč o farbanju „solarisa”, još pre pune dve godine od proizvođača dobilo saglasnost da boja može da se promeni, ali pod uslovom da se sav posao radi prema njihovim specifikacijama. Na osnovu tendera može se zaključiti da će sve i zaista biti organizovano pod dirigentskom palicom Poljaka. „Solarisi” će morati da se farbaju prema tehnologiji koju je odredio proizvođač i uz pomoć farbarskog i potrošnog materijala koji je on odobrio.
Ali, i za „solarise” i za „ikarbuse” važi da će sve troškove transporta autobusa od pogona GSP-a do lokacije na kojoj će se ona farbati, kao i nazad, snositi gradski prevoznik. Radionica za prefarbavanje i jednih i drugih autobusa neće smeti da bude udaljena više od 50 kilometara od adrese sedišta GSP-a u Kneginje Ljubice. Ponuđač će morati i da ispuni uslov da je u prethodnih pet godina prefarbao najmanje 50 autobusa, ali i da dostavi dokaz da ima minimum po tri limara – bravara i lakirera, ali i najmanje jednog diplomiranog (master) mašinskog inženjera – diplomiranog (master) tehnologa, a koji su angažovani pre objavljivanja javne nabavke.
Inicijativa za uniformisanje voznog parka GSP-a, ali i privatnog konzorcijuma pokrenuta je u leto 2015. Tada su gradski čelnici najavili velike promene u javnom prevozu, od kojih većina nije zaživela do danas, ali među njima je bila i ta da će sva vozila imati istu boju. Posle kraćeg anketiranja sugrađana, na tada za većinu Beograđana još nedovoljno poznatom sajtu Direkcije za javni prevoz kao buduća boja vozila izabrana je crvena. Početkom 2016. za privatnog partnera u javnom prevozu na deset godina izabran je Konzorcijum privatnih prevoznika.
On je kao jedan od uslova morao da ispuni i to da do kraja te godine ceo vozni park ofarba u crveno. Privatnici su kroz cilj prošli na vreme, za razliku od GSP-a. Njemu i danas grad toleriše šarolikost vozila, verovatno zbog prilično skupog poduhvata, a GSP je jedan od dva najveća gradska gubitaša. A kako su još u leto 2015. za naš list procenili u GSP-u, menjanje boje vozila po komadu će, u zavisnosti od vrste i starosti, koštati između 1.800 do 2.500 evra.
Ono što je još tada bilo izvesno jeste da će sva nova vozila koja se budu naručivala biti crvena, ali i da boju sigurno neće menjati žuti autobusi iz japanske donacije. U međuvremenu su iz GSP-a poručili da prefarbavanje neće važiti čak ni za tramvaje i trolejbuse, iako su u leto 2015. tvrdili suprotno. Isto tako, u međuvremenu obznanjeno je i da ovo gradsko čedo, za razliku od privatnika ipak nema rok za okončanje prefarbavanja – „zbog tehničke kompleksnosti i zbog zahtevnosti posla”.
U decembru prošle godine odgovor GSP-a je glasio – trenutno se koristi 650 autobusa, a u crveno je ofarbano 30 odsto. Tada je kao prosečna cena za farbanje po vozilu navođen iznos od 2.500 do 3.500 evra (u zavisnosti od toga da li je solo ili zglobno vozilo). Kakav je trenutni presek nismo saznali jer na postavljena pitanja za dnevni tekst nismo dobili tražene odgovore. Tako se ne zna ni procena koliko će po komadu koštati farbanje „solarisa”. Ali, kako su to zglobna vozila, a prošle godine su u GSP-u kao maksimalnu cenu navodili 3.500 evra, ona bi tako za 200 „poljaka” mogla biti i 700.000 evra.
Sugrađani negodovali zbog prefarbavanja
Da je farbanje možda nepotreban potez u trenutku kada mnoga vozila javnog prevoza nisu reprezentativna, sugerisali su građani još u leto 2015. Oni su kao primer navodili mnogo bogatije prestonice čija su vozila šarena, ali pre svega sređena i udobna. Ako su već morala da budu jednoobrazna, predlagao je deo Beograđana, primat je trebalo da dobije žuta boja, koja je te 2015. bila glavna boja autobusa u javnom prevozu. U GSP-u su tvrdili suprotno, da je crvena dobar izbor jer je to boja većine tramvaja.
Ko se prijavio za farbanje – znaće se 17. novembra
Ponude će biti otvorene 17. novembra u 10 sati, a odluka o najpovoljnijem ponuđaču trebalo bi da bude doneta u roku od 25 dana od otvaranja ponuda. Izabranim ponuđačima „solarisi” za prefarbavanje će biti isporučivani u 13 tura, a „ikarbusi” u 11. Na isporuku prve ture prefarbanih solarisa GSP će čekati 15 dana, a za ostale ture mesec dana. Za „ikarbuse” po svakoj turi će rok isporuke prefarbanih vozila biti 35 dana. To znači da će ovaj posao najverovatnije zaći i u 2019. godinu.