sreda, 21.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 08.11.2017. u 21:51 Milica Dimitrijević

Noar inspiracija Petra Mirkovića

Radovi ovog Novosađanina podsećaju na dokumentarne kadrove iz prošlog veka ili izmaštane fantazije koje će se tek desiti
(Фото: Галерија „New Moment”)
Код 5, 2017. Петар Мирковић

Ne, nije u pitanju fotografija. Nije ni kadar iz nekog filma. Reč je, zapravo, o crtežu, tehnika je ugalj na papiru, a autor je umetnik čiji je rukopis brzo postao prepoznatljiv po atmosferičnosti koja inspiraciju vuče iz asocijativnog noar polja. Petar Mirković (1978), vajar čija su preokupacija crtež i slika i čije će delo „Kod 5” u ime „Politikine” nagrade za najbolju režiju na ovogodišnjem Bitefu biti dodeljeno Janu Fabru, izlaže već desetak godina na domaćoj i internacionalnoj sceni.

Diplomirao je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, gde živi i radi, stvarajući radove, često i velikih formata, koji podsećaju na dokumentarne kadrove iz prošlog veka, najpre šezdesetih godina, ili izmaštane fantazije koje će se tek desiti. Crtež „Kod 5” nastao je u seriji pod nazivom „Kodovi”, koja je, kako umetnik kaže, logičan nastavak njegovog dosadašnjeg stvaralaštva, u kojem se bavio noćnim scenama i neo-noar žanrom.

Sada je zašao još dublje u noć, u prostor – vremensku ravan gde nestaju obrisi i konture stvarnog sveta i ostaju samo igre svetlosti, apstraktne slike. O postupku po kojem stvara Mirković kaže:

– Moji radovi jesu mešavina filma, fotografije i dokumenta. Filmski kadar, vizura kamere i pokretna slika su me uvek privlačili, prostori na granici između realnosti i fikcije. Stoga, u stvaralačkom procesu koristim i film i fotografiju kako bih na kraju dobio neku vrstu svedočanstva vremena, zabeleženog nečim osnovnim kao što je ugljen. I to na papiru. Dodatnu dokumentarnu notu svakako daje i odsustvo boje, odnosno crno-bela slika. Zbog takve njihove prirode scene često asociraju na neko prošlo ili buduće vreme, iako beležim savremene prizore i estetiku. Sa tehničke strane, crtež sam razvijao postepeno i došao do stadijuma kada veoma podseća na fotografiju, iako mi to od starta nije bila namera.

Imajući u vidu karakter radova u samom njihovom nastanku režija je sastavni deo. Naš sagovornik objašnjava da je u početku koristio sekvence preuzete iz filmova, dok potom nije došao u priliku da sam kreira scene. U tom smislu situacija se zakomplikovala, ali namerno – kompleksnost koju sa sobom nose pravljenje setova, odabir lokacija, aktera i svega onoga što se koristi u radu na filmu rezultiraju autonomnim predlošcima za sam crtež.

Odgovarajući na pitanje da li i vaja u pauzama crtanja i zašto mu je baš crtež inspirativan, posebno danas u eri razvoja drugih vrsta medija, Mirković ističe da mu je skulptura i danas podjednako bitna kao i pri prvom susretu, to je nešto što je izabrao kao životni put.

– Posmatrano produkcijski, to je daleko zahtevnije od crteža ili slike, tako da skulpture radim periodično, u međuvremenu crtam i pravim skice. Kada je u pitanju crtež, reč je o bazičnom vizuelnom izražajnom sredstvu, kojim se najkraćim i najbržim putem beleže misli i ideje, zbog čega smatram da je uvek aktuelan. On je preživeo put od pećina Altamire do danas. To je siguran dokaz njegove iskonske konstantnosti, njegove privlačnosti i mesta koje će uvek zauzimati. Čak i kod novih medija i savremenih tehnoloških procesa obično put počinje skicama koje su opet olovka na papiru.

Komentari1
a7a61
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa Trajkovic
Kompliment Politici koja dosledno prati našu umetničku scenu i afirmiše mlade umetnike koji svojim radom zaslužuju medisjku pažnju. Nažalost redovi ispred muzeja savremenih umetnosti samo pokazuju emprijski koliki je značaj kulture i umetnosti u savremenom društvu a žalosno je što se to desilo posle 10 godina.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja