nedelja, 17.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:11
ISHRANA

Prigovaranje za stolom

Veruje se da grickanje između obroka kvari apetit, ali zdrave užine ujednačavaju novi šećera tokom dana
četvrtak, 09.11.2017. u 09:00
(Фото Пиксабеј)

Verovatno se sećate nekih stvari vezanih za ishranu koje su vam roditelji obično prigovarali za stolom kad ste bili mali. To su, uglavnom, iste stvari koje se ponavljaju još od starih vremena i, možda bez razloga, ostavljaju deci u amanet. Sada, kad smo odrasli, možemo da ih analiziramo iz ugla naših roditelja.

„Nemoj da grickaš između obroka. Pokvarićeš apetit!”

Ovako su roditelji verovatno hteli da nas malo drže pod kontrolom da se ne bismo ugojili. Iako ovo roditeljsko razmišljanje može da ima osnova, jer se isto primenjuje i tokom restriktivnih dijeta u smislu odricanja od nezdravih grickalica, užine između glavnih obroka su ipak zdrave ukoliko su nutritivno vredne. Izaberite, recimo, voće, orašaste plodove, semenčice, jogurt. Što dalje od čipsa, flipsa, čokolada i sličnih praznih kalorija.

Zdrave užine izjednačavaju nivo šećera tokom dana, tako da telo ne razmišlja o prejedanju, a obroci koji slede sigurno neće biti preobilni, jer za tim nema ni potrebe. Rezultat nije gojaznost. Naprotiv. Ne bi trebalo da imate duži vremenski period bez jela, osim preko noći, pa se tako na svaka četiri sata preporučuje obrok, bilo da je to osnovni obrok (doručak, ručak, večera) ili užina.

„Ima da pojedeš sve sa tanjira!”

Ovo ima smisla samo ako tačno znate koliko kalorija vam je potrebno i tačno toliko ih imate u tanjiru, na primer ukoliko ste na personalizovanoj dijeti. Naravno, ukoliko vidite i osetite da vam je puno hrane, ne treba na silu da jedete.

S druge strane, deca nisu na dijeti i ne treba da jedu na silu. Ukoliko su vam tanjiri veći, vaš osećaj za porciju je pogrešan i sve vam se čini da na tanjiru ima manje hrane nego ukoliko koristite manji tanjir. Kada jedete u restoranu, pojedite onoliko koliko obično jedete, a ostatak vam mogu spakovati ukoliko želite.

„Ne jedi pre treninga, biće ti loše”

Ovo može da bude, ali ne mora. Ako jedete, pa odmah nakon toga odete, na primer, na trčanje, naravno da ćete se osećati loše. Međutim, ukoliko sačekate da se obrok svari, želudac će biti prazan, a vi orni i puni energije koju možete lepo potrošiti. Najprimerenije je otići na trening neka dva do 2,5 časa nakon glavnog obroka (recimo ručka) ili 45 do 60 minuta nakon užine.

„Ne igraj se hranom, hajde, požuri sa jelom!”

Roditelji decu često teraju da na brzinu pojedu nešto pre škole, što nije dobro. Normalan obrok može da traje 20 minuta, toliko je dovoljno mozgu da registruje sitost. Ako dete brzo jede, ono ne stigne ni da primeti da je preteralo. Ništa ne škodi da napravite kratke pauze u toku obroka, ali ni namerno otezanje definitivno nije dobro.

„Pojedi ovo i dobićeš čokoladu”

Za dete koje slabo jede, ovakva ucena je kontraproduktivna jer šalje pogrešnu poruku. Dete može da pomisli da više ne jede „normalnu” hranu zato što je gladno, već zato što će dobiti čokoladu kao nagradu. Umesto toga, nagrada treba da bude nešto što nije jelo, recimo film ili predstava, nova knjiga, igranje sa drugarima, bazen ili luna-park. Spojite ishranu sa nečim lepim i korisnim.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com


Komentari0
49770
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja