subota, 23.03.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:39

Ugrožena autonomija univerziteta ili ugrožene privilegije?

Peticiju kojom se traži povlačenje Zakona o visokom obrazovanju pokrenulo Udruženje profesora i istraživača a do sada je potpisalo više od 300 univerzitetskih profesora, članova SANU, istraživač
sreda, 15.11.2017. u 13:53
Ректорат Универзитета у Београду (Фото А. Васиљевић)

Akademska zajednica je pokrenula peticiju i traži povlačenje Zakona o visokom obrazovanju, jer on zadire u autonomiju univerziteta, dok ministar prosvete Mladen Šarčević tvrdi da novo zakonsko rešenje ne narušava autonomija univerziteta, te da su neki od potpisnika peticije nezadovoljni zbog izgubljenih privilegija.

Peticiju je pokrenulo Udruženje profesora i istraživača, a do sada je potpisalo više od 300 univerzitetskih profesora, članova SANU, istraživača.

Osim Zakona o visokom obrazovanju oni traže povlačenje svih nedavno usvojenih prosvetnih zakona - Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (ZOSOV), Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, Zakona o osnovnom obrazovanju, Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, Zakona o dualnom obrazovanju.

Jedna od inicijatora peticije prof. Biljana Stojković kaže da akademska zajednica traži povlačenje svih zakona jer smatraju da je obrazovanje jedinstven, celovit sistem i da su povezani svi nivoi obrazovanja povezani.

„Akademska zajednica se nije pitala u meri u kojoj je trebala da se pita pri izradi zakona . Akademska zajednica treba da kreira obrazovnu politiku jedne države, jer je to najvažnija stvar u dugoročnom smislu kako će razvijati jedna država”, rekla je Stojković za Tanjug.

Ona je dodala da su najveće zamerke na Zakon o visokom obrazovanju što se kreiranje politike visokog obrazovanja stavlja većinski u ruke Vlade i Privredne komore Srbije.

„Mi imamo sada apsurdnu situaciju da u Nacionalnom savetu za visoko obrazovanje imate više predstavnika Vlade i Privredne komore nego univerziteta, što je sumanuto”, naglasila je Stojković.

Nacionalni savet za visoko obrazovanje do sada je imao 21 člana i to 12 predstavnika univerziteta i dva predstavnika viših škola, Vlada Srbije i pokrajinska vlada imale su sedam predstavnika. Po novom zakonu NSVO ima 17 članova i to osam predstavnika univerziteta i visokih škola i devet predstavnika Vlade Srbije i PKS.

Većinska uloga Vlade u regulatornim telima, pojašnjava, je zadiranje u autonomiju univerziteta.

„Zakon definitivno zadire u autonomiju univerziteta čim regulatorna tela, koja su važna za kreiranje obrazovne politike, za trendove na univerzitetu, za akreditacije visokoškolskih ustanova, predajete većinski u ruke Vlade Srbije i PKS, a oduzimate većinski udeo u odlučivanju samom univerzitetu”, naglasila je Stojković.

Upitana zbog čega akademska zajednica nije reagovala ranije, pre usvajanja zakona ona je rekla da jeste, ali da je sistem tako uređen da širem građanstvu to možda izgleda kao da je izostala reakcija.

„Naravno da su svi fakulteti, Rektorat, Nacionalni savet za visoko obrazovanje reagovali. NSVO je imao zamerke na svaki član ovog zakona, dali su negativnu ocenu ovog zakona, a on je otišao u Skupštinu gde je dodatno doteran po želji vlasti”, podvukla je ona.

Ministar prosvete Mladen Šarčević međutim kaže da novim zakonima iz oblasti obrazovanja nije narušena autonomija univerziteta, ali smatra da neki od potpisnika peticije nezadovoljni zbog izgubljenih privilegija.

„Ne vidim ni u jednom članu tog zakona da se ugrožava autonomija, ako je do sada postojalo prisustvo države u Savetima visokoškolske ustanove samo 15 odsto. Mi smo u analizi otkrili da na više od 70 mesta država nema nijednog člana, što nije praksa u evropskim državama”, , rekao je Šarčević.

Šarčević je rekao da javne rasprave pre usvajanja zakona služe za to da se utiče na nacrt, te da je u javnoj raspravi mnogo predloga prihvaćeno i da je zakon od osnove ideje do usvajanja izmenjen više od dvadeset odsto.

Ako je neko izgubio pravo na privilegije ima pravo da se ljuti, i da to formuliše kroz peticiju, demokratska smo zemlja, kaže on, ali smatra da treba sačekati da se vide efekti zakona koji je donet.….

On je dodao da više od 2.000 mladih može da radi na Univerzitetu, ali ne radi zbog loših akreditacija i zato što su „jedni te isti ljudi imali to pravo”. (Tanjug)


Komentari9
34b3f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

djuradj
Sadasnji ministar je prihvatio sve sto se trazilo od njega a sto prethodna dva ministra nisu htela.Zato je kao poslusnik toliko i hvaljen...Zakon o visokom obrazovanju u celosti gledano jeste los jer nije razresio ni ono sto je dosad bilo lose u njemu,nego je i ono malo dobrih stvari napravio nejasnim.Npr status strukovnih studija koje je maksimalno ogranicio u napredovanju...tj zabranio prenos bodova...a stalno se govori kako nam treba akademska praksa sto je npr slucaj u Austriji,Svajcarskoj....Takodje na istom nivou je obesmislio master i specijalisticke studije koje su vredele 60 ESPB boda...Npr Verbic to nije hteo nikako da prihvati...
Ema
Strukovne studije i treba da ostanu strukovne, nema dalje. Ne mozete od strukovnih stici do mastera ili doktora. Za to treba ipak zavrsiti prethodno fakultet iliti po novom osnovne akademske studija. A slazem se da je besmisleno da osnovne akademske studije, master i strukovne studije budu na istom nivou. To nije normalno.
Preporučujem 8
Милан
Svi imaju putera na glavi. Šarčević je klasični privatnik koji se obogatio od "obrazovanja", a predstavnici naučne zajdnice pokušavaju isto to. Treba smeniti sve njih, i Šarčevića i "predstavnike", i dati da stvar reše pametniji od njih. Te ljude imamo, ali se oni ne eksponiraju nego sede i rade svoj posao, drže predavanja i pišu naučne radove. Najglasniji su uvek bili najlošiji djaci. Neka svaki fakultet i institut da jednog predstavnika-najpametnijeg koga izaberu tajnim glasanjem, i za mesec dana bi imali najbolji obrazovni sistem na svetu. Od ovih "glasnogovornika" niko pametan ne može da dodje do reči.
Petar
Autonomija je druga reč za privilegije. Nigde na svetu nema da te neko finasira a da ti odredjujes sta ćeš i kako da radiš. Sve to košta građane Srbije. Subotom, nedeljom i praznicima drže predavanja, kolokvijume i ispite za studente na budzetu, da bi radnim danima tezgarili po raznim privatnim fakultetima u okruženju i Srbiji. Zato se oni panično bore protiv ukidanja postojećih privilegija. Kao nema prostora, pa pre trideset godina pola Jugoslavije je studiralo u Beogradu i bilo je prostora za sve, nikad se nije radilo vikendom i pranicima. SRAMOTA šta oni hoće i brane.
stari doktor
@Petar. Niste u pravu, gledate sa laičke strane. Univerziteti su bili od vajkada izvorišta znanja i nauke, a njihovi najistaknutiji pretstavnici akademici organizovani u akademije nauka. A sve je finansirala država baš iz osnovnog razloga da se sačuva autonomija, odn. sloboda naučne misli od brige za penjezom. Druga je stvar što je to široko zloupotrebljvano u diktatorskim sistemima, koji su vršili pritisak da se njima privrženi uguraju te institucije ne bi li tako olakšali svoje namere koje su se sve odnosile na uplitanje u naučni život i na kontrolu osoba i institucija. Najbolji primer iz domaće istorije je rat Kraljevske srpske AN i Bgd univerziteta sa vladom slovenačkog popa i političara Korošeca koji je pokušala isto što se pokušava i sada. Sada je mnogo gore, jer su i nosioci pritiska (politička vlast) i insajderi (nezasluženi članovi SANU ili BU) siroviji u pokušajima, a cela nauka i prosveta su ponižene i degradirane.
Preporučujem 3
Mikajlo
Uputite se malo u ono sta "oni" to hoce I brane. Mislim da su oni koji brane to o cemu govorite upravo oni koji podrzavaju nove zakone i smanjenje autonomije, kako bi politicari mogli postavljati svoje poltrone.
Preporučujem 15
Nikola
Istina je i da incijator Dušan Teodorović ostaje bez funkcija u izvršnoj vlasti visokog obrazovanja, ali istina je i da vlast ukida i sužava autonomiju Univerziteta deo po deo. Ne volim predstavnike MNTPR-a, ali ne verujem ni Teodoroviću. Na kraju će po pravilu stradati mladi nastavnici i istraživači dok će penzioneri harati srpskim Univerzitetima!
Стефан Стојановић
Мени се посебно свиђа ова изјава како 2000 може да ради на Универзитету, али им не дају ови што већ раде. Па да ли министар зна колико година треба да се направи један добар доцент, ванредни професор, редовни професор, академик? Или било који други стручњак, нпр. лекар, инжењер. А и да су возачи, столари, опет би биле потребне године да се постане добар возач, добар столар. Да ли се он залаже за то да то да се људи отпуштају да би уступили место млађима? И то још 2000 радних места? Па толико не запошљавају "Јура", "Фијат" и сви њихови инвеститори заједно. Сулуда изјава. Популистичка изјава (као и увек). И то нам је министар образовања...
Petar
Stefana, toliko Srbija može da finansira, a vi ako baš toliko vredite kao što mislite što se ne okušate na drugim univerzitetima. Polovina vas ni minimalne kriterijume ne zadovoljavat, nego kroz klanovske, porodične i kumovske veze dobijate zvanja a ne po zasluzi. Vas ni FIAT ni JURA za radnika nikad uzela da radite kod njih jer bi posle prvog dana dobili otkaz jer toliko vredite.
Preporučujem 20

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja