petak, 18.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:58

„Salvator Mundi” kao muška „Mona Liza”

Uspeh nedavne aukcije Da Vinčijeve slike stručnjaci tumače marketinškim trijumfom, ali i apetitom tržišta
Autor: J. Ko­pri­vi­ca utorak, 21.11.2017. u 22:02
Леонардо да Вин­чи:­ „Сал­ва­тор Мун­ди”

Ne­de­lju da­na na­kon što je sli­ka Le­o­nar­da da Vin­či­ja „Sal­va­tor Mun­di” pro­da­ta za 450 mi­li­o­na do­la­ra, po­stav­ši ta­ko naj­sku­plje umet­nič­ko de­lo ika­da, svet­ski me­di­ji i da­lje po­sta­vlja­ju ne­iz­be­žno pi­ta­nje: „Da li je za­i­sta to­li­ko vred­no”. Iako je pro­šle sre­de na auk­ci­ji u nju­jor­škom „Kri­sti­ju” „Sal­va­tor Mun­di” („Spa­si­telj sve­ta”) sru­šio sve re­kor­de, bri­tan­ski „Te­le­graf” pi­ta da li jed­no umet­nič­ko de­lo mo­že ima­ti to­li­ku ce­nu i za­što je svet i da­lje ta­ko ob­u­zet Da Vin­či­jem. „Nju­jork tajms” se ba­vi pi­ta­nji­ma da li je Mun­di za­i­sta „mu­ška Mo­na Li­za” i da li je ne­po­zna­ti ku­pac pa­za­rio „sli­ku ili brend”.

Isto­vet­ne te­me otva­ra i „Gar­di­jan”, uz tu­ma­če­nje ka­ko je jed­no de­lo us­pe­lo da do­stig­ne tri pu­ta ve­ću ce­nu od pro­ce­nje­ne ko­ja je iz­no­si­la oko 120 mi­li­o­na do­la­ra.

De­lo je ra­đe­no u ulju na dr­ve­noj pod­lo­zi i pri­ka­zu­je Isu­sa Hri­sta ko­ji u le­voj ru­ci dr­ži kri­stal­nu ku­glu, dok de­snom, po­dig­nu­tom, bla­go­si­lja. Iako je sli­ka, ko­ja je bi­la u iz­ra­zi­to lo­šem sta­nju, sa ne­ko­li­ko na­knad­no do­da­tih slo­je­va bo­je, de­lo­va­la kao ko­pi­ja, struč­nja­ci Me­tro­po­li­ten mu­ze­ja, uz emi­nent­ne sa­rad­ni­ke iz Ve­li­ke Bri­ta­ni­je i Ita­li­je, po­tvr­di­li su nje­nu auten­tič­nost pre ne­ko­li­ko go­di­na. Da Vin­či­je­va sli­ka iz 1500. go­di­ne naj­pre je bi­la u vla­sni­štvu en­gle­skog kra­lja Čar­lsa Pr­vog, da bi joj se iz­gu­bio sva­ki trag. U jav­no­sti se po­ja­vi­la po­no­vo u 19. ve­ku ka­da ju je ku­pio je­dan bri­tan­ski ko­lek­ci­o­nar, a kao de­lo Đo­va­ni­ja Bol­tra­fi­ja, jed­nog od Da Vin­či­je­vih uče­ni­ka, pro­da­ta je 1958. go­di­ne, ta­ko­đe na auk­ci­ji, za su­mu od sa­mo pe­de­se­tak do­la­ra.

Uspeh ne­dav­ne auk­ci­je upu­će­ni tu­ma­če mar­ke­tin­škim tri­jum­fom, ali i ape­ti­tom sa­mog tr­ži­šta. Za­ni­mlji­vo je da ku­ća „Kri­sti” de­lo ni­je sta­vi­la u ode­ljak sta­rih maj­sto­ra, već sa­vre­me­nih de­la. To je sli­ku „na­met­nu­lo” naj­bo­ga­ti­jim kup­ci­ma. Bi­la je iz­lo­že­na u lon­don­skoj Na­ci­o­nal­noj ga­le­ri­ji i go­to­vo da je ob­i­šla svet di­žu­ći ta­ko ogrom­nu pra­ši­nu. I auk­ci­ja je na­ja­vlji­va­na kao „je­din­stve­na pro­da­ja”, jer je jed­na od de­set Le­o­nar­do­vih sli­ka za ko­je se zna da po­sto­je.  

„U pi­ta­nju je naj­bo­lje de­lo auk­ci­o­nar­stva u mo­der­no vre­me. A sva­ka­ko je po­mo­glo to što je Hrist do­ča­ran na nov i uz­bu­dljiv na­čin. Tr­ži­šte sta­rih maj­sto­ra je po­ne­kad po­put zmij­skog le­gla u ko­me ima mno­go pod­me­ta­nja, a ovo de­lo iz­me­šte­no je pa­met­no iz te `sredine` što se is­pla­ti­lo”, oce­nio je za „Gar­di­jan” Ben­dor Gro­sve­nor, isto­ri­čar umet­no­sti.

Iako ni­je po­zna­to ko je pla­tio 450 mi­li­o­na do­la­ra za sli­ku, pret­po­sta­vlja se da je u pi­ta­nju ku­pac iz Azi­je ili Bli­skog is­to­ka. 

Su­prot­no ne­kim na­vo­di­ma, „Sal­va­tor Mun­di” ni­je po­sled­nji Le­o­nar­do ko­ji se ču­va u pri­vat­nim ko­lek­ci­ja­ma. Voj­vo­da od Bej­klua i Kvin­sbe­ri­ja po­se­du­je Le­o­nar­do­vu „Ma­do­nu s pre­sli­com”, i ako bi se ko­jim slu­ča­jem re­šio da je sta­vi na auk­ci­ju bi­la bi pr­va sli­ka ko­ja bi do­sti­gla, ka­ko pro­ce­nju­ju struč­nja­ci, ce­nu od mi­li­jar­du do­la­ra.   

Iako se spe­ku­li­sa­lo i oko auten­tič­no­sti sli­ke, svi ti na­pi­si sa­mo su pra­vi­li bes­pla­tan mar­ke­ting sli­ci. Ali, ni­je sa­mo u to­me ključ uspe­ha na auk­ci­ji, oce­nju­ju me­di­ji, već i u raz­o­ru­ža­va­ju­ćoj le­po­ti sa­me sli­ke. 

„U pi­ta­nju je ve­o­ma se­ku­la­ran pri­kaz Hri­sta. Ne­ma kr­sta, ne­ma ore­o­la, ali ima ne­ke dvo­znač­no­sti u nje­go­voj po­ja­vi ko­ja iz­ra­ža­va duh vre­me­na”, ka­zao je za „Gar­di­jan” tr­go­vac umet­ni­na­ma Fi­lip Mold, do­da­ju­ći da bi se ova sli­ka sa­svim ko­mot­no mo­gla na­ći tik uz de­lo ne­kog im­pre­si­o­ni­ste, ili Džek­so­na Po­lo­ka ili En­di­ja Vor­ho­la.     

To­mas Kem­bel, ne­ka­da­šnji di­rek­tor Me­tro­po­li­ten mu­ze­ja, sma­tra da je do­stig­nu­ta ce­na iz­ne­na­đu­ju­ća, ali da to ne tre­ba da ču­di na tr­ži­štu gde su „spe­ku­la­ci­je i mar­ke­ting za­me­ni­li struč­nost kao me­ru vred­no­sti”. Bez ob­zi­ra na to, sa­ma ci­fra sli­ci ga­ran­tu­je „sla­vu”, pa ako se ikad bu­de na­šla u ne­kom od mu­ze­ja bi­će „le­pak” za po­se­ti­o­ce, kao što je to slu­čaj sa Mo­na Li­zom u Lu­vru.


Komentari5
b0243
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

klofuta vid
Lici na Mona Lisu...lik i poprsje skoro da su zenski....
Milan
Ko je video te milione i od koga su? Nepoznati kupac? Pa onda je i prodaja nepoznata. A time je i izveštaj o tome nepotpun i potpuno nezanimljiv. Bajka za malu decu.
miroslav
Cena se povećala samo tri puta od procene, pa to je normalno za prodaju umetnina na aukcijama. Vrlo često se cena na aukciji podigne od dogovorene-procenjene za 10 i 20 puta. Cenu formiraju kupci a umetnina vredi toliko para, za koliko je prodana. Pročetna cena je dogovor između vlasnika umetnine i prodavača tj aukcjonara. To je najkorektnijih načina prodaje umetnina. Ako kolekcijonaru neka umetnina nedostaje u kolekciji, spreman je zbog svoje strasti dizati cenu do pobede. Ova slika je upravo iz tih razloga i ne samo njega, dostigla takvu cenu. Treba spomenuti i proviziju aukcjonara, koja iznosi od 20% do 25% od postignute cene i ona se zaračuna vlasniku umetnine i kupcu umetnine. Dakle zarada aukcjonara je od 40% do 5o%, na postignutu cenu umetnine. Sve je jasno, kao dan i sve je korktno i transparentno. Treba znati odabrati i treba znati kupiti umetninu, kako na buvljoj pijaci, galeriji, antikvarijatu ili aukciji. Sve je to "znanje imanje".
Misa
U odlicnom je stanju da bi bila original, narocito ako se zna da je Leonardo eksperimentisao sa bojama i zbog toga njegovi radovi nisu sacuvani u boljem stanju. Slika je verovatno falsifikat.
Zoran z
A da li transfer nekog fudbalera moze da kosta nekoliko stotina miliona evra? Vredi li i on toliko?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja