petak, 22.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 28.11.2017. u 22:00 Marijana Avakumović

Brisel bi da uspori kineske investicije

Evrop­ska ko­mi­si­ja raz­ma­tra uskla­đe­nost pro­jek­ta iz­grad­nje pru­ge Be­o­grad–Bu­dim­pe­šta sa EU pra­vi­li­ma, re­kla je Ma­ja Ko­ci­jan­čič port­pa­rol­ka Evrop­ske ko­mi­si­je
Ана Брнабић је подсетила да је слично било и са „Железаром Смедерево” коју је преузео кинески „Хестиг” (Фото Танјуг)

Sme­ta­ju li Evro­pi ki­ne­ske in­ve­sti­ci­je? Da li je Bri­sel, na­ku­pio do­volj­no stra­ha da u sve­mu ki­ne­skom vi­di ne­lo­jal­nu kon­ku­ren­ci­ju? Tek što je re­šen pro­blem sa pre­u­zi­ma­njem sme­de­rev­ske „že­le­za­re” od stra­ne ki­ne­skog „He­sti­la” na red je do­šla pru­ga Be­o­grad–Bu­dim­pe­šta.

Mo­gu­će ne­po­što­va­nje evrop­skih pro­pi­sa raz­log je što je Evrop­ska uni­ja pod lu­pu sta­vi­la iz­grad­nju br­ze pru­ge iz­me­đu Be­o­gra­da i Bu­dim­pe­šte, u okvi­ru ki­ne­ske ini­ci­ja­ti­ve „Po­jas i put”. Na te­stu je fi­nan­sij­ska odr­ži­vost pro­jek­ta vred­nog ne­što vi­še od dve mi­li­jar­de do­la­ra (za ko­ji je ki­ne­ska Eks­port-im­port ban­ka obez­be­di­la no­vac sa grejs pe­ri­o­dom od se­dam go­di­na i ka­ma­tom od dva od­sto) i da li se ti­me kr­še za­ko­ni EU pre­ma ko­ji­ma za ve­li­ke sa­o­bra­ćaj­ne pro­jek­te mo­ra­ju da bu­du ras­pi­sa­ni jav­ni ten­de­ri.

„Evrop­ska ko­mi­si­ja raz­ma­tra uskla­đe­nost ovog pro­jek­ta sa EU pra­vi­li­ma”, re­kla je Ma­ja Ko­ci­jan­čič, port­pa­rol­ka Evrop­ske ko­mi­si­je pre dva da­na, na dan otva­ra­nja še­stog Sa­mi­ta 16+1 i dan uoči po­čet­ka ra­do­va na pru­zi u Be­o­gra­du.

Pro­je­kat mo­der­ni­za­ci­je že­le­zni­ce do­go­vo­ren iz­me­đu Ma­đar­ske, Sr­bi­je i Ki­ne 2013. već du­že vre­me se na­la­zi pod is­tra­gom Evrop­ske ko­mi­si­je zbog mo­guć­no­sti na­ru­ša­va­nja pra­vi­la EU o kon­ku­rent­no­sti.

Ma­da je na otva­ra­nju sa­mi­ta u Bu­dim­pe­šti pred­sed­nik Ma­đar­ske Vik­tor Or­ban ja­sno na­ja­vio ras­pi­si­va­nje ten­de­ra, što je ki­ne­skoj agen­ci­ji Sin­hua po­tvr­dio i šef ma­đa­r­ske di­plo­ma­ti­je Pe­ter Si­jar­to. „Ten­der­ska pro­ce­du­ra tra­ja­će oko šest me­se­ci do go­di­nu da­na, a još dve go­di­ne bi­će po­treb­no za pro­jek­te i do­zvo­le, pa se po­če­tak ra­do­va ne oče­ku­je pre kra­ja 2020.”, re­kao je Si­jar­to.

Go­vo­re­ći o od­no­si­ma EU i Ki­ne Ko­ci­jan­či­če­va je re­kla: „For­mat 16+1 do­pu­nja­va od­no­se ko­je ima­ju EU i Ki­na. EU ni­je deo tog for­ma­ta, ali uče­stvu­je kao po­sma­trač”.

Ona je do­da­la da je ulo­ga Evrop­ske ko­mi­si­je i Evrop­ske slu­žbe za spolj­ne po­slo­ve da „po­dr­že ze­mlje čla­ni­ce ko­je pri­pa­da­ju tom for­ma­tu”, kao i da „po­mog­ne uskla­đi­va­nju ak­tiv­no­sti sa usa­gla­še­nim EU–Ki­na od­no­si­ma”.

Po­zna­va­o­ci evrop­skih za­ko­na ka­žu da je osnov­ni fo­kus is­tra­ge Evrop­ske ko­mi­si­je na Ma­đar­skoj, ko­ja kao ze­mlja čla­ni­ca u pot­pu­no­sti pod­le­že stro­gim evrop­skim za­ko­ni­ma o kon­ku­rent­no­sti. Isto­vre­me­no, Sr­bi­ja, kao kan­di­dat za član­stvo, ni­je u pu­noj oba­ve­zi ka­da je EU za­ko­no­dav­stvo u pi­ta­nju. U Bri­se­lu su vi­še pu­ta na­gla­ša­va­li da su u kon­tak­tu sa na­ci­o­nal­nim vla­sti­ma dr­ža­va ko­je se na­la­ze u okvi­ru pro­jek­ta pru­ga Be­o­grad–Bu­dim­pe­šta.

U slu­ča­ju da se do­ka­že kr­še­nje EU za­ko­na o jav­nim ten­de­ri­ma ka­zne mo­gu bi­ti nov­ča­ne i po­kre­ta­nje pro­ce­du­re za pre­kid ak­tiv­no­sti ko­je na­ru­ša­va­ju EU za­ko­no­dav­stvo.

 Iz­grad­nja br­ze že­le­znič­ke pru­ge iz­me­đu Be­o­gra­da i Bu­dim­pe­šte za Ki­nu je pri­lič­no va­žna i pred­sta­vlja deo pro­jek­ta po­ve­zi­va­nja lu­ke Pi­rej sa ostat­kom Evro­pe, a u ci­lju efi­ka­sni­jeg tran­spor­ta ki­ne­ske ro­be.

Isto­vre­me­no, de­o­ni­ca br­ze pru­ge iz­me­đu Be­o­gra­da i Bu­dim­pe­šte tre­ba­lo bi da po­slu­ži kao pri­mer da ki­ne­ske kom­pa­ni­je mo­gu da gra­de u skla­du sa naj­vi­šim EU stan­dar­di­ma.

Ana Br­na­bić, pre­mi­jer­ka Sr­bi­je, sma­tra da Evrop­ska uni­ja ne ko­či mo­der­ni­za­ci­ju pru­ge Be­o­grad–Bu­dim­pe­šta.

„Mi­slim da ne pre­i­spi­tu­ju ovaj pro­je­kat, ali je va­žno da pro­ve­re da li je u skla­du sa svim pra­vi­li­ma EU što se ti­če kon­ku­ren­ci­je. Mi­slim da će to bi­ti sve u re­du”, re­kla je Br­na­bi­će­va za Tan­jug.

Ona je pod­se­ti­la da je slič­no bi­lo i sa „Že­le­za­rom Sme­de­re­vo”, ko­ju je pre­u­zeo ki­ne­ski „He­stil”.

Sre­di­nom apri­la pro­šle go­di­ne, dva me­se­ca pre ne­go što će bi­ti sta­vljen pot­pis na pre­la­zak sme­de­rev­ske „Že­le­za­re“ u ru­ke ki­ne­skog „He­sti­la“, srp­ska de­le­ga­ci­ja je sa zeb­njom išla u Bri­sel. Ta­mo je to­kom ne­ko­li­ko da­na pre­go­vo­ra tre­ba­lo da ube­di EK da sme­de­rev­ska „že­le­za­ra” ne­će pro­da­va­ti ki­ne­ski če­lik Evro­pi. Ana­li­zi­ra­ne su i sub­ven­ci­je ko­je je Sr­bi­ja da­va­la „že­le­za­ri”, ali je EK ne­dav­no sa­op­šti­la da če­li­ča­na u vla­sni­štvu „He­sti­la” ne tre­ba da vra­ća dr­žav­nu po­moć, ko­ju je u pro­šlo­sti pri­ma­la. Po­tom je Sr­bi­ja u odvo­je­nom pro­ce­su do­ka­za­la i da ni­je pro­da­va­la če­lik u EU po dam­ping ce­na­ma.

Lju­bo­drag Sa­vić, pro­fe­sor Eko­nom­skog fa­kul­te­ta u Be­o­gra­du, sma­tra da EU po­ku­ša­va na sve na­či­ne da ogra­ni­či uti­caj Ki­ne, jer je do­ži­vlja­va kao ozbilj­nu kon­ku­ren­ci­ju.

– EU ima strikt­ne za­ko­ne ko­ji šti­te ze­mlje čla­ni­ce. Ona ne mo­že da za­bra­ni Ki­ni da in­ve­sti­ra, ali mo­že da uspo­ra­va i ogra­ni­ča­va pro­jek­te – ka­že Sa­vić.

Bri­sel­ski por­tal „Po­li­ti­ko” u tek­stu po­vo­dom Sa­mi­ta 16+1 u Bu­dim­pe­šti na­vo­di da su u okvi­ru ki­ne­skog pro­gra­ma „Je­dan po­jas, je­dan put” ubri­zga­na fi­nan­sij­ska sred­stva u in­fra­struk­tur­nu, lo­gi­stič­ku i tran­sport­nu mre­žu „ka­ko bi se ki­ne­skim pro­iz­vo­di­ma omo­gu­ćio lak­ši ula­zak na evrop­sko tr­ži­šte”. „Ki­na go­di­na­ma pro­mo­vi­še ve­li­ke in­ve­sti­ci­je i ini­ci­ja­ti­vu 16+1 ka­ko bi po­ve­ća­la svoj uti­caj u ze­mlja­ma cen­tral­ne i is­toč­ne Evro­pe, ali su ti nje­ni na­po­ri u po­sled­nje vre­me upa­li­li alarm­no zvon­ce u Bri­se­lu, na­ro­či­to zbog ak­tiv­no­sti Pe­kin­ga na Bal­ka­nu”, na­vo­di se u tek­stu.

Da EU ima raz­lo­ga za strah, po­ka­za­la je pre go­di­nu i vi­še da­na na pri­me­ru bri­tan­ske če­li­ča­ne „Ta­ta stil“, ko­ju su Ki­ne­zi ugu­ši­li pre­ve­li­kom po­nu­dom jef­ti­ni­jeg če­li­ka. Do te me­re da je in­dij­ski in­ve­sti­tor na­ja­vio po­vla­če­nje sa en­gle­skog tr­ži­šta i ti­me u pi­ta­nje do­veo 14.000 rad­nih me­sta. Ta­da je Ve­li­ka Bri­ta­ni­ja pri­zna­la da po­la go­di­ne in­di­rekt­no po­ma­že če­lič­noj in­du­stri­ji, a pro­iz­vo­đa­či­ma su, ka­ko je re­kla, iza­šli u su­sret i ka­da je reč o an­ti­dam­ping me­ra­ma, ali i ka­da je reč o ce­ni ener­ge­na­ta.

Iz Bri­se­la ta­da ni­je bi­lo opo­me­ne zbog dr­žav­ne po­mo­ći, ko­ja je u slu­ča­ju Sr­bi­je bri­žlji­vo ana­li­zi­ra­na da bi­smo do­bi­li ze­le­no sve­tlo za pro­da­ju „Že­le­za­re” Ki­ne­zi­ma. Pre­ma Spo­ra­zu­mu o sta­bi­li­za­ci­ji i pri­dru­ži­va­nju, ko­ji smo pot­pi­sa­li sa EU, iz­nos dr­žav­ne po­mo­ći ne sme da pre­đe 50 od­sto bu­du­će u ovom slu­ča­ju ki­ne­ske in­ve­sti­ci­je.

Komеntari11
dfdfa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dr Slobodan Devic
Kasno Makro na Kosovo stize ...
pera
U ovim komentarima ima svakakvih izmisljotina. Jos pre 20 godina kada je Kina pocela da prihvata u svojoj komunistickoj zemlji kapital iz kapitalistickih zemalja niko se nije pitao kuda to vodi. Ja sam imao priliku da jednom postavim to pitanje. On mi je jednostavno odgovorio pa ciji je to kapital. Privatni i oni koji ga imaju mogu da rade sta hoce sa njim. Gde su tada bile pametne glave u SAD i EU da kazu tako ne moze jer dovesce do propasti kapitalistickih zemalja jer odose masine u Kinu a njihovi radnici ostadose bez posla. Pa sta sada hoce kada nisu bili sposobni da se bore protiv takve politike a sada formiraju Komisije koje u EU godinama ne mogu da nadju resenja jer ih neznaju jer da su znali ne bi se sve ovo desilo. Kino samo napred jer ono sto proizvedes moras negde i da prodas. Da jos pitam te pametne glave gde su bile kada su kinezi pre 30 godina gradili pruge kroz Afriku.
janoš
Zvaničnocima EU kada su u pitanju kineske investicije nešto fali u načinu razmišljanja.Treba da shvate da je to korisno.Kinezi su shvatili da ako nekome prodaješ taj mora biti sposoban i da plati.Valjda shvataju da "put svile"ima dva smera.
Божидар
Јелте, јел стварно!? Или забранити Мају Коцијанчич и затражити од неког другог од ЕУ комисије због њеног могућег пристраног посматрања на ову тему или престати са писањем о тим темама. Њена земља има и те каквог интереса да било шта што не води преко њене земље не прође никакву комисију. А за ЕУ комисију питање. Како су дозволи Кини да узме на концесију луку Пиреј, тачније контејнерски терминал? Не знају? А како су пре неколико месеци онда дозволили да се прода контејнерски терминал у Зебружу? Опет не знају или се праве луди. Битно је да код нас ништа не успе и да нас држе на што нижем економском нивоу. Проблем? Па имају они неколико квиска!
Mihailo Krunić
E, ako je ovo politika EU o slučaju razvoja putne mreže u Evropi, a ne u azijskoj Kini, treba reći otvoreno:Daleko nam kuća od vaše EU.
Simic Koch Miro
EU samo odgovara zemlja sa robovima sto rade za 300€ dok srbske vlasti izdaju vajnu statstiku od preko 500€ odgovor je jednostavan miljardama teski objekti su u Spaniji i Portugalu su ostali bez prozora i radnih mesta milioni nezaposlenih po Evropi a zbog zasto PA JEDNOSTAVNO PRESKUPA PROIZVODNJA JOS SRBI,BUGARI I RUMUNI SU OSTALI ALI I JE I Puma skinula kapu i otisla u aziju!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja