sreda, 14.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:22
BEOGRADSKI ŽELEZNIČKI ČVOR

„Prokop” glavna stanica za domaće polaske

Od danas će sa Glavne železničke stanice ići samo međunarodni vozovi ka Beču, Budimpešti, Solunu, Baru... a od domaćih samo tri ka Novom Sadu
Autor: Dejan Aleksićnedelja, 10.12.2017. u 11:45
(Фото Д. Жарковић)

Glavna železnička stanica, barem kada je reč o polascima i dolascima vozova u unutrašnjem saobraćaju, od sutra neće biti glavna! Na snagu će stupiti novi red vožnje „Železnica Srbije”. Sa Glavne železničke stanice ubuduće ići će samo međunarodni vozovi ka Beču, Budimpešti, Solunu, Baru..., a od domaćih biće samo tri dolaska i polaska ka Novom Sadu. Poslednji dan kada će sa Glavne železničke stanice ići i većina domaćih vozova je danas. Posle toga, putnici koji idu ka Užicu, Novom Sadu, Subotici, Šidu, Nišu... moraće da se naviknu da Glavna više nije glavna.

Prebacivanje domaćih vozova sa Glavne železničke na stanicu „Beograd centar” nije novost, ali je ovo najveća promena otkako je odlučeno da počne postepeno preusmeravanje vozova. Prvi vozovi u unutrašnjem saobraćaju u „Beograd centar” prebačeni su početkom 2016. kada je ministarka Zorana Mihajlović i najavila da će veći deo ovog posla biti završen u toku ove godine. Prvi preduslov za ovakav potez bilo je uređenje peronskog dela stanice „Prokop”, koji je svečano otvoren uoči Savindana 2016.

Od proleća i redukcija vozova
Već na proleće, zbog nedavno započetih radova od Beograd centra do Stare Pazove, biće redukovani polasci BG voza, ali promene će važiti i za vozove iz Novog Sada i Šida. Kada se ovi radovi zahuktaju, gradski vozovi od Batajnice do Ovče bi trebalo da idu na sat vremena, a novosadski i šidski da putovanje završavaju u Batajnici i Zemunu.

Stanicu „Beograd centar”, koja će ubuduće biti jedna od četiri glavne železničke stanice u prestonici, trenutno osim vozova u unutrašnjem međugradskom saobraćaju, koriste i kompozicije BG voza. Ova stanica dodatno bi trebalo da bude opterećena na proleće, jer je u planu da se tada uvede linija gradske železnice do Resnika.

Nekoliko je razloga što iz „Prokopa” trenutno ne mogu da se organizuju i međunarodni polasci. Jedan od osnovnih je to što stanica, iako ima savremen perone, još nije dobila staničnu zgradu u kojoj bi bila i sala sa šalterima za informacije i prodaju karata. U „Prokopu” još nisu sređeni prvi i drugi kolosek i ploča iznad tog dela. Za završetak ovog posla najavljeno je da će biti iskorišćena preostala sredstva iz kuvajtskog kredita, uz pomoć kog je i sređen peronski deo. Kada je reč o zgradi i komercijalnim sadržajima koji će se graditi na ploči iznad perona, nadležni su investitorima leta 2016. uputili poziv za ovaj posao, ali još se ne zna ko će zaista graditi staničnu zgradu i komercijalne kvadrate, niti kada će taj posao i početi. U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture su za naš list na godišnjicu otvaranja peronskog dela „Prokopa” ukazali da će za završetak železničkih sadržaja na „Prokopu” (bez komercijalnih) biti neophodno da se obezbedi 43,2 miliona evra, a da je vreme potrebno za završetak ovih radova dve godine.

Deo mozaika „Prokopa” se od januara 2016. ipak promenio i pored odlaganja ovih važnih poslova. Ovog leta otvorene su prve pristupne veze iz pravca Bulevara kneza Aleksandra Karađorđevića, ali potrebno je da se to uradi i iz pravca niškog auto-puta. Do stanice trenutno voze autobusi 34 i 36, ali mnogi putnici su je do sada zaobilazili jer u njenoj blizini nije bilo kioska na kome se prodaju dopune za gradski prevoz. Od sutra, hteli – ne hteli, većina putnika koji vozom putuju u druge gradove u Srbiji moraće da nauče da je to glavna železnička stanica u Beogradu.

Beograd na vodi pokrenuo radove na „Beograd centru”

Ideja o izmeštanju železničkog saobraćaja iz Savskog amfiteatra stara je više od pola stoleća, ali ozbiljnije je počela da se razmatra u doba gradonačelnikovanja Branka Pešića. Projekat je završen 1974. kada je počela i gradnja dvokolosečnog visećeg železničkog mosta preko Save. Prvi radovi na „Prokopu” otvoreni su 1977, a plan je bio da budu završeni do maja 1979.

Nešto je ipak u međuvremenu urađeno – pruga do Novog Beograda, krak ka Rakovici, stanica „Vukov spomenik”. Podizanje zgrade u „Prokopu” počelo je 1996. i do 2000. dobila je današnji izgled. Priča sa modernim železničkim čvorom je sporo išla sve do 2014. kada novi zamah radova u „Prokopu” pokreće projekat „Beograd na vodi”. Početkom 2014. „Železnice Srbije” raspisuju tender za izbor izvođača radova pod pločom. Kao novi rok dato je 14 meseci. Prvi put rok nije probijen. Tada je najavljeno da bi dobar deo modernog železničkog čvora mogao da bude gotov do kraja 2018, ali ovaj rok će biti probijen jer je ostalo da se mnogo toga uradi.


Komentari4
671f0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ендру
"Од сутра, хтели – не хтели," и ето суштине скоро свих радова, скоро сваке власти. Доке не научимо службенике (изведено од речи служити) да раде у корист оних који их бирају, дотле ће свако ко зајаше на власт решавати све своје послове по кратком поступку- хоћеш, нећеш...мораш.
Dusko Kljajic
Procitao sam nekoliko puta ovaj tekst ali na zalost nisam razumeo sta sve saobraca iz te nove zeleznicke stanice i gde se taj Prokop nalazi.Moze li mi neko to pojednostaviti
Зорица Аврамовић
@Dusko K.! Примедба на месту! Браво!
Preporučujem 13
Nina
A pruga Beograd Bar uzas jedan. Jos malo i vozovi uopste nece ici. Priboj ,Prijepolje nekada svi isli vozom,a sad stanice u raspadu, ljudi otpusteni tuneli i mostovi samo sto ne padnu jer niko ne odrzava.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja