četvrtak, 25.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 12.12.2017. u 22:00 Brane Kartalović

Sindikalna prepucavanja u „Fijatu”

Sve više menadžera napušta fabriku zbog malih plata, tvrdi predsednik „Nezavisnosti” Zoran Stanić, dok Zoran Marković iz Samostalnog sindikata najavljuje novu povišicu u januaru
Производна трака „фијата 500Л” (Фото Танјуг/Милош Милојевић)

Kragujevac – Ima štrajka, nema štrajka... Tako su početkom ove nedelje glasili novinski izveštaji o dešavanjima u fabrici automobila. Naime, sindikat „Nezavisnost” prvo je najavio da će u ponedeljak organizovati jednosatni štrajk upozorenja, a potom je medijima prosledio informaciju o odluci svoje uprave da se protest otkazuje. Rukovodstvo kompanije „Fijat-Krajsler automobili Srbija” (FKAS) nije odgovorilo na dopis ovog sindikata, a bez dogovora sa poslovodstvom svako odsustvo radnika sa posla bilo bi tretirano kao nezakonito i, naravno, primili bi manju platu.

Štrajk je planiran, kažu u „Nezavisnosti”, zato što dogovoreno posle letošnje tronedeljne obustave rada – nije u potpunosti ispunjeno. Ovaj „nerazumljiv potez” kolega, čelnici većeg Samostalnog sindikata nisu želeli posebno da komentarišu, navodeći da se problemi u fabrici postepeno rešavaju.

– Mi još nismo videli sporazum koji je u ime radnika, sa Vladom Srbije i poslovodstvom kompanije, potpisao Samostalni sindikat. Plate su nešto povećane, ali to je i dalje nedovoljno za normalan život. Primanja „Fijatovih” radnika u Italiji su i do četiri puta veća nego ovde u Kragujevcu. Zbog malih plata, sve više menadžera napušta fabriku. I moj poslovođa je to učinio.

Još nema plana za 2018. godinu
Iako se u mnogo čemu ne slažu, oba sindikata u „Fijatu” smatraju da je krajnje vreme da kompanija obelodani plan proizvodnje za narednu godinu. To se još nije desilo, iako je 2018. na pragu. Ove godine, baš kao i 2016, u Kragujevcu je napravljeno oko 85.000 automobila, što je oko 35.000 manje nego 2013. kada je počeo izvoz „velikog fiće”. Te godine je ostvaren izvoz u vrednosti od 1,53 milijarde evra, a prošle 990,7 miliona.

Malo je urađeno i na reorganizaciji proizvodnje, pa su radnici, koji su ostali u fabrici posle gašenja jedne smene sredinom 2016, i dalje zatrpani poslom – navodi čelnik „Nezavisnosti” Zoran Stanić, naglašavajući da sindikat koji vodi u fabrici ne odustaje od namere da organizuje štrajk čim se završi zimski kolektivni odmor koji će trajati do Božića.

Radnicima „Fijata” je ove jeseni neto plata povećana oko 900 dinara, u bruto iznosu sa 38.500 na 39.713 dinara. U januaru 2018. trebalo bi da bude potpisan i aneks ugovora koji bi zaposlenima u kragujevačkoj fabrici automobila garantovao bruto osnovicu od 42.250 dinara. To je 7.750 dinara manje nego što su tražili tokom letošnjeg protesta. Podsećanja radi, zaposleni u „Fijatu” su zahtevali da im bruto plata bude povećana na 50.000 dinara, što rukovodstvo kompanije nije prihvatilo.

Kad je reč o isplati godišnjih bonusa za ostvarenu efikasnost, predsednik Samostalnog sindikata u fabrici Zoran Marković kaže da će se o tome tek pregovarati.

– Razmišljamo šta je bolje, da li da zaposleni dobiju jednokratnu novčanu naknadu ili da idemo na dodatno povećanje plata. Možda je to dugoročnije rešenje. Kad je reč o primedbama koje stižu iz „Nezavisnosti” u vezi sa radom komisije za tehnička merenja, koja je zadužena za reorganizaciju proizvodnje i rasterećenje radnika, treba reći da je samo celina u kojoj radi kolega Stanić dobila šest vozača. Problemi u fabrici se postepeno rešavaju, zato ne razumem potez „Nezavisnosti” koji je poslovodstvo kompanije, navodno, hteo da podseti šta je dogovoreno sa premijerkom Anom Brnabić – kaže Marković.

Osim reorganizacije posla i većih plata, radnici su tokom obustave rada u junu i julu ove godine tražili i da im se isplaćuje naknada za dolazak na posao noću, posle 22 sata, kada u Kragujevcu nema gradskog prevoza. Lokalna samouprava je garant ovog dela sporazuma koji se tiče malog broja radnika od ukupno 2.500 zaposlenih u kompaniji FKAS. Sve njih zajedno, ipak, najviše muči jedno pitanje: da li će „Fijat” ostati u Kragujevcu i po isteku ugovora iz 2008. koji je oročen na deset godina, odnosno, hoće li uskoro biti pokrenuta proizvodnja novog modela koji bi trebalo da zameni vremešni „500-L” čija je serijska proizvodnja počela još pre pet godina.

Komеntari0
b0d22
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja