sreda, 20.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:47
ISHRANA

Prebranac u prvom planu

Čips,kokice, kikiriki, flips, razne grisine i druge grickalice su posne, ali ovakve užine nisu zamena za obrok, već samo dopuna
četvrtak, 14.12.2017. u 15:00
(Фото Пиксабеј)

Živimo u svetu izobilja, dostupno je povrće i voće iz raznih krajeva sveta. Svežim voćem i povrćem možemo unositi minerale, vitamine i vlakna čak i kada to ranije nismo mogli. Alternativa je upotreba trenutno smrznutog povrća i voća, kao i suvog voća. 

Naravno, ne treba zaboraviti ni zimnicu: kiseli kupus, turšiju, ajvar, domaći kuvani sok od paradajza, a tu su i slatke varijante: džemovi i kompoti. 

Poznato je da je kiseli kupus jedan pravi rudnik vitamina i minerala i cenjen je od davnih vremena. Sarma može da se napravi i u posnoj varijanti i skoro nimalo ne zaostaje za „originalom”. Salata od kiselog kupusa je nezaobilazna u toku posta i jedna od najzdravijih.

Od žitarica birajte one integralne, dakle od celog zrna. One pored energije sadrže puno vlakana. Mahunarke, pasulj, boranija, sočivo su pored energije bogate i proteinima, što u postu puno znači. Nije ni čudo što je prebranac sinonim za posno jelo.

Riba (plava) je dobar izvor omega 3 masnih kiselina i u postu se upotrebljava subotom, nedeljom i praznicima. U suštini sva riba i rečna i morska je zdrava jer sadrži i proteine, koji su bitni za pravilan rast i razvoj, a možemo je naći u ribarnici, svežu ili smrznutu.

Izbegavajte kupovinu pangasijusa, ribe poput domaćeg soma, jer je ovaj „proizvod” iz Vijetnama uzgajan u ekstremno zagađenim vodotokovima reke Mekong. Umesto ove jeftinoće, izaberite neku skuplju, kvalitetniju i mnogo zdraviju ribu.

Riblje štapiće uzmite samo ukoliko nemate alternativu, a od proizvoda su još dostupni i smrznuti plodovi mora: lignje, dagnje, surimi… Konzervirana riba je takođe popularna tokom posta, mada je sveža uvek najbolji izbor. Paštete od ribe sadrže biljna ulja, pa da ne ponavljam priču od malopre.

Post na vodi može biti opasan po zdravlje ako dugo traje, jer se tako lišavamo i životinjskih i biljnih masnoća u ishrani, kao i proteina. Dakle, nema ribe ni ulja, pa tako ni dovoljno energije. 

Post kao promena uobičajenog načina ishrane uglavnom dovodi od probavnih smetnji, ali to je kratkotrajna nuspojava. Ona se takođe javlja i nakon kraja višenedeljnog posta. Pored toga, usled promene ishrane može do glavobolje, razdražljivosti, anemije, depresije, gubitka apetita ili suprotno – gladi.

Glad se javlja ukoliko je šećer u krvi nizak (hipoglikemija) ili imate jače lučenje kiseline u želucu. Kada niste uobročeni, ovo je redovna pojava. Zato je bitno da i tokom posta imate nekih 4-5 obroka na dan, dakle tri glavna i 1-2 užine. Rasporedite ih na 3-4 sata odnosno prema vašim dnevnim aktivnostima.

Ako tokom posta nemate ideju šta da jedete, obično krenete sa pecivima, testeninama, džemovima, medom koji su po prirodi ugljeni hidrati. Oni su naravno izvor energije, ali ne treba preterivati, jer ćete tako uneti više kalorija nego što vam je potrebno. Posledica je nekoliko kilograma viška na kraju posta.

Čips, kokice, kikiriki, flips, razne grisine i druge grickalice su posne, ali ovakve užine nisu zamena za obrok, već samo dopuna. Ipak birajte zdrave grickalice, koje nisu energetski prejake u adekvatnim količinama.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com


Komentari0
9c09f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja