petak, 19.10.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:55
FORMULE ŽIVLjENjA

Izlog ličnosti

Socijalna maska, fasada ili „javno Ja” legitimni je deo naše ličnosti koji nam pomaže da bolje komuniciramo sa javnošću, a nosimo je da bi privatnost i svoje tajne zaštitili od radoznalih, ali i da bismo druge ljude štitili od svoje iskrenosti i komentara, zbog kojih bi oni mogli da se uvrede ili budu agresivni
Autor: Zoran Milivojevićponedeljak, 18.12.2017. u 08:00
Срђан Печеничић

Koliko se trudite da u svakoj socijalnoj situaciji budete ono što jeste, da budete potpuno iskreni, autentični i spontani – da drugima pokazujete svoje „pravo lice”? Ako se zaista trudite da uvek komunicirate na ovakav način, najverovatnije ćete imati mnogo problema sa ljudima. Razlog je što su socijalne situacije veoma različite i što kultura komuniciranja zahteva da u mnogim situacijama nosimo svoje socijalne maske.

Svaki pojedinac funkcioniše u dva veoma različita društvena kruga: u krugu ljudi sa kojima je blizak i u krugu ljudi sa kojima nije blizak, koje možda i ne poznaje, a koji zovemo javnost.

Suvišne u krugu bližnjih

U krugu bliskosti socijalne maske nisu poželjne zato što odnos bliskosti podrazumeva da se bliske osobe ponašaju spontano, da se pokazuju jedna drugoj upravo onakvim kakve zaista jesu. Bilo da je bliski odnos tipa ljubavne veze, bilo iskrenog prijateljstva, on ne trpi da se u njemu nosi socijalna maska i da se bude dvoličan. Bliskost je moguća samo između „jednoličnih” osoba.

U odnosu na mali broj osoba sa kojima pojedinac može biti blizak, on mora komunicirati sa svim ostalima koji sačinjavaju javnost. U krugu javnosti vladaju druga društvena pravila i osoba je prisiljena da se nepoznatim ljudima predstavlja na određeni način, da nosi određenu socijalnu masku i da igra određenu socijalnu ulogu.

Iako svi imamo iskustva sa ljudima koji su nam se lažno predstavili i koji su nosili lažne socijalne maske, treba razlikovati predstavljanje od lažnog predstavljanja.

Potreba za nošenjem socijalne maske u javnosti izvire iz tri razloga. Prvi je da svoju privatnost i svoje tajne štitimo od radoznalosti drugih, posebno od onih koji bi te informacije mogli da zloupotrebe. Drugi je da druge ljude štitimo od svoje iskrenosti i komentara zbog kojih bi oni mogli da se uvrede, da se loše osećaju ili da postanu agresivni ili neprijateljski prema nama. Treći razlog je da time što se drugima predstavljamo na određeni način utičemo na to kako će se oni postaviti prema nama.

Zato je socijalna maska (persona, fasada, javno Ja, itd.) legitimni deo naše ličnosti koji nam pomaže da bolje komuniciramo sa javnošću. Ako zamislimo da je ličnost prodavnica, onda je njena maska izlog te prodavnice koji je okrenut ka ulici. Nijedna prodavnica ne može sve staviti u izlog, već samo neke odabrane stvari koje daju informaciju prolaznicima šta ima u toj prodavnici. Prolaznici gledaju u izlog, i ako smatraju da im nešto treba iz prodavnice, ulaze u nju. Na isti način naša socijalna maska trebalo bi da bude naš izlog i da drugima predstavi neki rezime naše ličnosti, na osnovu čega se drugi odlučuju kakav će odnos imati sa nama.

Opasno lažno predstavljanje

Poseban problem je nečije lažno predstavljanje i zavođenje drugih svojom lažnom maskom. Ljudi često smatraju da takvi kavki su nisu dovoljno vredni da bi bili prihvaćeni i zato se predstavljaju u daleko boljem svetlu nego što jesu, pažljivo krijući svoje negativne osobine. Oni to čine zato što veruju da kada bi se drugima istinito predstavili ne bi bili prihvaćeni. Njihovo lažno predstavljanje može biti manje ili više vešto, ali i kada je veoma uspešno, oni imaju problem straha od bliskosti. Znajući da ih je drugi prihvatio na osnovu lažnog predstavljanja oni se plaše da drugog puste sebi blizu jer bi onda on uvideo kakvi oni zaista jesu i otišao. Zbog toga su osuđeni da socijalnu masku nose i u odnosima bliskosti, drugim rečima da umesto iskrene bliskosti imaju odnos lažne bliskosti, laži i prevare.

Za razliku od dece koja su po prirodi stvari naivna i koja veruju da su drugi zaista takvi kakvi su im se predstavili, odrasli ljudi znaju da se drugi samo predstavljaju na određeni način, da lice koje im se nudi nije isto što i ličnost druge osobe. Zato veština procenjivanja drugih, pokušaj da se otkrije šta je iza socijalne maske spada u veoma važnu socijalnu veštinu odraslih. Nekada je najteže razlikovati masku od lažne maske, a najveća šteta nastaje kada osobu sa lažnom maskom pustimo u krug nama najbližih osoba.


Komentari5
385b4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Petar V. Terzic
Sa svojim prepoznatljivim pragmaticnim stilom ovaj autor na majstorski nacin obradjuje teme koje su u zdravorazumskom domenu, a pravi je velemajstor da daje jednostavne odgovore na veoma osetljiva i kompleksna pitanja. Finom tranzicijom autor "prevodi" vrlo kompleksne teme i cini ih dostupnim sirem krugu citalaca, a pritom nista ne gubeci na semantickom planu. Iako cvrsto stoji na redukovanom terenu psihologije i psihoterapije, autor cesto ne moze da odoli izazovima koje pruza holisticki prilaz i interdisciplinarni metod, sto cini njegovu kolumnu korisnijom i obuhvatnijom. Svaka tema rasvetljena sa vise aspekata (filozofski, socioloski, religijski,moralni, umetnicki itd.) moze ukljuciti sirok spektar raznovrsnih komentatora iz svih oblasti ljudskih delatnosti, sto moze samo da obogati i poboljsa ukupan strucni i naucni nivo ove posve zanimljive i veoma korisne Milojeviceve kolumne.
Mitar
Ja bih rekao da su ovo teme i odgovori Transakcione Analize a ne g.Milivojevica.
Preporučujem 1
Ilic Momcilo
Tekst govori o ljudskoj i psiholoskoj,svesnoj ili nesvesnoj, potrebi za razlicitim prikaz svoje licnosti u razlicitim sredinama, sto ne znaci da je to dobro.Mislim da u sustini postoje tri vrste licnosti i njihove potrebe za maskom,a to su one koje upotrebom maske pokrivaju lose stvari,koje takodje upotrebom maske isticu sebe kao dobre likove i cesto su u pravu, a treci tip cine one licnosti koje sebe bez maskiranja prikazuju takvim kakve jesu,bez obzira da li spadaju u dobre ili lose licnosti.To je plus za zajednicu bilo koje vrste,jer uvek znamo sta i od koga mozemo ocekivati i prema tome delovati. Posebno me je zainteresovalo poredjenje licnosti sa prodavnicom i njenom nemogucnoscu da svu robu iznese u izlog.To je tacno i slazem se sa tim,ali postoji i roba,koja se namerno ne iznosi u izlog,a to je roba koja je uvek u regularnom ili tajnom magacinu i donosi nepredvidive velike zarade i druge koristi. Primeticemo da je u pitanju,opet tri tipa robe.
dragana raskovic
Maska je uvek lažna! Biram bez maske, u krugu bliskih i u "javnosti".
Дејан Ј.
По који већ пут помислим исто — како су аутор текста и аутор илустрацијe одлична комбинација! Миливојевић изнова, широком кругу читалаца, представља релативно комплексну тематику, на веома јасан, приступачан и сведен начин, и увек се дотакне релевантног проблема који вероватно интересује највећи број људи (у овом случају, пуштање у ужи круг особе са лажном маском). С друге стране, Печеничић својом илустрацијом увек погађа у срж ствари. Наставите тако и срећан даљи рад!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja