četvrtak, 28.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 26.12.2017. u 11:45 Olga Janković

Manjak vozača i višak problema za pančevačkog autoprevoznika

Перон Главне аутобуске станице у Панчеву (Фо­то О. Јан­ко­вић)

Pančevo – Zbog zabrane zapošljavanja u javnom sektoru srpski autoprevoznici ne mogu da angažuju nove vozače, dok sve više njih daje otkaz i odlazi da radi u inostranstvu, uglavnom u Sloveniju, Slovačku i Nemačku i druge zemlje Evropske unije. Autotransportno preduzeće „Pančevo” muči ista muka. Ovde trenutno radi 151 vozač sa ugovorom o radu, ali ozbiljno zabrinjava što ih je tokom ove godine 11 napustilo firmu.

Zašto vozači tako lako odlaze iz preduzeća? U oba sindikata „Samostalnom” i sindikatu „Nezavisnost” imaju isti spisak nezadovoljstva. Prva stavka je niska zarada u odnosu na tržišta EU – u Hrvatskoj vozači autobusa zarađuju više od 800 evra, u Sloveniji 1.600, a u nekim evropskim zemljama i više od 2.500 evra, dok su ovdašnja u nekoliko navrata smanjivana i kreću se oko 36.000 dinara, a tu je i problem prekovremenog rada koji se ne plaća.

„Zato što ih nema dovoljno, vozači u ATP-u imali su prošle godine 23.000 prekovremenih sati, dok je ove godine taj broj smanjen na 15.000. Zbog zabrane zapošljavanja angažuju se ljudi na nekoliko meseci, ali ih nema dovoljno, pa oni koji rade osećaju stalni pritisak, zamor i preopterećenost, a kada se desi da dobiju slobodan dan, ta pauza ne traje duže od 24 sata. Zbog svega toga, još njih trinaest se sprema da ode”, naglašava Milan Marković, predsednik „Samostalnog sindikata”.

Poteškoća ima i u garaži ATP-a u kojoj je nekada na poslovima popravke i održavanja vozila radilo više od stotinu ljudi, a danas tek 22 automehaničara, čiji je prosek 45 godina i nema mladih koji bi se obučavali poslu.

Ipak, rukovodstvo tvrdi da je u ovom trenutku brojno stanje zadovoljavajuće za realizaciju postojećeg obima rada u međumesnom i gradskom saobraćaju. „Najveći problem da se rad organizuje u skladu sa propisima je veliki broj istovremenih izostanaka sa posla zbog privremene sprečenosti, odnosno bolovanja vozača. U prvih devet meseci ove godine, oni su odsustvovali sa posla 12.624 sata, porast bolovanja je primetan od marta ove godine, pa je tako prosečno 10 vozača mesečno istovremeno van rasporeda rada”, izjavio je Nebojša Gajić, direktor pančevačkog autoprevoznika.

U preduzeću slute da će biti i gore kada krene prava zima, sa otežanim uslovima rada, zastojima u saobraćaju, ali i većim sezonskim obolevanjem zaposlenih. Poslovodstvo je još u maju ove godine dostavilo molbu za popunu slobodnih i upražnjenih radnih mesta resornom ministarstvu i komisiji za pribavljanje saglasnosti u kojoj je obrazložilo neophodnost prijema 10 vozača, a odgovor još čeka.

Ni što se tiče zarada, nema mnogo manevarskog prostora za poboljšanje, jer je trenutno u primeni Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata kod korisnika javnih sredstava, tako da njihovo povećanje kako za vozno osoblje, tako i drugih zaposlenih nije moguće. Istovremeno, i da mogu da povećaju plate vozačima pitanje je koliko prevoznika to realno može i da sprovede. U ATP-u kao i svuda prihodi direktno zavise od cene karte i broja putnika, a nepopularna skuplja autobuska karta uticala bi na broj putnika to jest smanjenje ukupnih prihoda i tako ukrug.

Uznemirujuća informacija za sve autoprevoznike je i da će vozači autobusa od naredne godine još lakše moći do posla u inostranstvu, zahvaljujući pojednostavljenim procedurama za građane van EU radi zasnivanja radnog odnosa u deficitarnim zanimanjima, a jedno od njih je upravo radno mesto profesionalni vozač.

Komеntari5
92fe7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nenad
Bas kako Nikola kaze. Kada svi odu i gazdama se svezu ruke , molice gazde nove zaposlene . Dotle ce biti ovako kao sto je sada. Sin jednog mog kolege je izucio privatno jedan veoma redak zanat . Slucajno to dodje do nekih Svajcaraca . Mali je dobio svajcarske dokumente (B viza) momentalno . Plata do neba, auto , namesten stan i svi zadovoljni . Gazde su brutalne kada imaju izbora i mogu da biraju a isto tako ponizne kada nemaju. Ja sam tako posedovao neke vestine koje su mome bivsem gazdi donosile silan profit. Onda se jednom naljutim i spakujem i odem za Srbiju . Posle 2 meseca moli me gazda da se vratim . Dakako paltio mi je i ta 2 meseca dok sam se odmarao po Srbiji plus avio kartu u oba smera . Onda sam ubrzo dobio i auto na poklon i jos dosta toga . Samo da mu ne odem trajno , tada bi izgubio bas mnogo. Pitate kako . Pa lepo odem u konkurentsku firmu i prodam njima ta moja umeca. I stari gazda moze momentalno da zatvara firmu . Zato ucite skole i radite na sebi stalno .
Данило
Одлазе у Словачку да зараде леба. Држимо се ми браће Руса кад су их Словаци откачили.
bata popovic
A tu su i braća Arapi
Nikola
Подржавам сваког ко оде и тражи себи бољи живот. Са друге стране кад довољно људи оде и овде настане несташица радне снаге, порашће и плате. Сада док по 500 људи јуриша на једно радно место послодавцима се једноставно може да дају плате 20 хиљада.
Peko Dapcevic
Da je tako, Trgoviste ili polu-napustena banatska sela bi procvetala. Vecina otisli, a oni sto su ostali nemaju posla. Ako svi mladi i sposobni odu, ili jako veliki broj njih iz Panceva, koga ce ti autobusi da prevoze? Ah da, zaboravio sam: nesposobne i parazite, znaci vecinu u Srbiji. Nema opasnosti za nas, je vecina ima kvalitete neophodne za opstanak u ovakvom Srbistanu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja