Pančevo – Zbog zabrane zapošljavanja u javnom sektoru srpski autoprevoznici ne mogu da angažuju nove vozače, dok sve više njih daje otkaz i odlazi da radi u inostranstvu, uglavnom u Sloveniju, Slovačku i Nemačku i druge zemlje Evropske unije. Autotransportno preduzeće „Pančevo” muči ista muka. Ovde trenutno radi 151 vozač sa ugovorom o radu, ali ozbiljno zabrinjava što ih je tokom ove godine 11 napustilo firmu.
Zašto vozači tako lako odlaze iz preduzeća? U oba sindikata „Samostalnom” i sindikatu „Nezavisnost” imaju isti spisak nezadovoljstva. Prva stavka je niska zarada u odnosu na tržišta EU – u Hrvatskoj vozači autobusa zarađuju više od 800 evra, u Sloveniji 1.600, a u nekim evropskim zemljama i više od 2.500 evra, dok su ovdašnja u nekoliko navrata smanjivana i kreću se oko 36.000 dinara, a tu je i problem prekovremenog rada koji se ne plaća.
„Zato što ih nema dovoljno, vozači u ATP-u imali su prošle godine 23.000 prekovremenih sati, dok je ove godine taj broj smanjen na 15.000. Zbog zabrane zapošljavanja angažuju se ljudi na nekoliko meseci, ali ih nema dovoljno, pa oni koji rade osećaju stalni pritisak, zamor i preopterećenost, a kada se desi da dobiju slobodan dan, ta pauza ne traje duže od 24 sata. Zbog svega toga, još njih trinaest se sprema da ode”, naglašava Milan Marković, predsednik „Samostalnog sindikata”.
Poteškoća ima i u garaži ATP-a u kojoj je nekada na poslovima popravke i održavanja vozila radilo više od stotinu ljudi, a danas tek 22 automehaničara, čiji je prosek 45 godina i nema mladih koji bi se obučavali poslu.
Ipak, rukovodstvo tvrdi da je u ovom trenutku brojno stanje zadovoljavajuće za realizaciju postojećeg obima rada u međumesnom i gradskom saobraćaju. „Najveći problem da se rad organizuje u skladu sa propisima je veliki broj istovremenih izostanaka sa posla zbog privremene sprečenosti, odnosno bolovanja vozača. U prvih devet meseci ove godine, oni su odsustvovali sa posla 12.624 sata, porast bolovanja je primetan od marta ove godine, pa je tako prosečno 10 vozača mesečno istovremeno van rasporeda rada”, izjavio je Nebojša Gajić, direktor pančevačkog autoprevoznika.
U preduzeću slute da će biti i gore kada krene prava zima, sa otežanim uslovima rada, zastojima u saobraćaju, ali i većim sezonskim obolevanjem zaposlenih. Poslovodstvo je još u maju ove godine dostavilo molbu za popunu slobodnih i upražnjenih radnih mesta resornom ministarstvu i komisiji za pribavljanje saglasnosti u kojoj je obrazložilo neophodnost prijema 10 vozača, a odgovor još čeka.
Ni što se tiče zarada, nema mnogo manevarskog prostora za poboljšanje, jer je trenutno u primeni Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata kod korisnika javnih sredstava, tako da njihovo povećanje kako za vozno osoblje, tako i drugih zaposlenih nije moguće. Istovremeno, i da mogu da povećaju plate vozačima pitanje je koliko prevoznika to realno može i da sprovede. U ATP-u kao i svuda prihodi direktno zavise od cene karte i broja putnika, a nepopularna skuplja autobuska karta uticala bi na broj putnika to jest smanjenje ukupnih prihoda i tako ukrug.
Uznemirujuća informacija za sve autoprevoznike je i da će vozači autobusa od naredne godine još lakše moći do posla u inostranstvu, zahvaljujući pojednostavljenim procedurama za građane van EU radi zasnivanja radnog odnosa u deficitarnim zanimanjima, a jedno od njih je upravo radno mesto profesionalni vozač.