petak, 05.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 02.01.2018. u 22:00 Jelica Antelj - Ivana Albunović

Raskid ugovora sa operaterom košta

Kada klijent zaključi ugovor na dve godine, a želi da ga raskine posle dva meseca, operater zahteva da plati i preostalih 18 meseci iako mu uslugu nije isporučio, upozorava „Efektiva”

Potrošačka organizacija „Efektiva” upozorila je da bi u narednoj godini nadležni trebalo ozbiljnije da se pozabave ugovorima koje operateri mobilne telefonije zaključuju sa klijentima. Najveći broj žalbi ovoj organizaciji u 2017. godini odnosilo se upravo na ove usluge zbog čega je „Efektiva” izdvojila nekoliko najčešćih primera kršenja propisa prilikom ugovaranja ovih usluga.

Kao primer navode slučaj kada potrošač koji je zaključio ugovor na dve godine, zbog neodgovarajućeg kvaliteta usluge želi da ga raskine posle šest meseci. Operater, međutim, po raskidu ugovora traži, pod pretnjom prinudne naplate, da mu potrošač plati za preostalih 18 meseci – kao da ugovor nikada nije raskinut i kao da se usluga i dalje pruža. To jest, očekuje da dobije od potrošača sve ono što bi dobio da je ugovor ostao na snazi. 

– Primenom zabranjene ugovorne kazne za novčana potraživanja po Zakonu o obligacionim odnosima, operater pokušava da rizik svoga poslovanja svede na nulu, to jest da uvek bude na dobitku, čak i onda kad nikakvu uslugu ne pruža. Ovakvim ponašanjem on krši i načelo srazmere ugovornih davanja iz istog zakona – kaže za Potrošač Dejan Gavrilović, predsednik ovog udruženja. 

On tvrdi da se obmana potrošača ogleda i tome što se postavljaju minimalni rokovi u kojima se usluga mora koristiti kod jednog operatera (recimo tri meseca) da bi potrošač ostvario pravo prebacivanja broja kod drugog operatera. Navedeni rok, kaže, ne postoji ni u Zakonu o zaštiti potrošača niti u Zakonu o elektronskim komunikacijama.

Možda i najčešći razlog zbog čega su se građani obraćali ovoj potrošačkoj organizaciji je što operateri uglavnom ne ispostavljaju informacije o realnom stanju potrošnje minuta, poruka i interneta. 

– Korisnici nemaju uvid u realno trenutno stanje potrošnje, pa se tako dovode u neku vrstu zablude. Kada dobiju informaciju o potrošnji, građani računaju na preostali broj minuta ili poruka, a zapravo je to stanje od prethodnog dana, te se dodatnim telefoniranjem ili korišćenjem interneta premašuje plaćeni paket, što se dodatno tarifira – objašnjava naš sagovornik. Recimo, proverom stanja potrošač je utvrdio da mu je do kraja isteka paketa preostalo još pet minuta.

Korišćenjem tih 5 minuta, za koje veruje da su stvarni ostatak paketa, on zapravo premašuje limit, jer je dobio očitano stanje sa određenim kašnjenjem, kaže Gavrilović. Potrošače zanima i to da li je zaokruživanje poziva na 60 sekundi pravično. I u ovom sektoru, potrošači će za minut i jednu sekundu razgovora platiti dva minuta, što je inače praksa i prilikom naplate drugih usluga kao što je parking, korišćenje prostora u dečijim igraonicama itd. 

Potrošaču se naplaćuje usluga koju on nije koristio, a Zakon o zaštiti potrošača propisuje upravo suprotno – plaćanje računa u skladu sa utrošenim.

 

Komentari5
f9381
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

ALEKSANDAR
Dokle ce operateri pljackati ovaj jadan narod i zasto se to dozvoljava od strane drzave. Evo primera MTS . Bio sam korisnik usluga MTSa na vikendici dve godine da bih mogao da gledam TV program sport i ostalo sto nude, medjutim mi vikendasi to koristimo najcesce u periodu od aprila do oktobra, a sta je sa ostalim mesecima moramo da placamo , a ne koristimo, placamo godisnje 7 do 8000 dinara a ne upalimo tv. Zar to nije pljacka osmisljena u reziji MTS a . Pokusao sam da uspostavim kontakt i objasnim ljudima u MTS u da osmisle realno koriscenje usluga za vikendase kojih ima veoma mnogo, ali to njima ocito ne odgovara. Prekinuo sam saradnju po isteku ugovora jer nisam zeleo da nekom punim dcepove za nesto sto ne koristim, zar se ne moze osmisliti usluga da se placa mesec za mesec, da napr za mesec koji ne zelim da koristim usluge nemam placanje i nemam program. Mislim da je to jako prosto, ali to nekome ne odgovara.
Nedim
Izvršitelj koji zastupa VIP 060 mrežu me je obavestila da u slučaju raskida ugovora pre vremena na neplaćeni dug od15.500din sledi kamata i kazneni poeni i naplata za ostale mesece što ukupno iznosi 15500+50.000=65500din.Dakle preskupo i neisplativo.Srećom uspeo sam da platim dug pa od kazni nema ništa i VIP-u je interes da zadrži pretplatnika.Najveći deo duga je nastao zbog rominga letos u Crnoj gori.Pre polaska u okolne zemlje valja se raspitati o cenama usluga.
Marko
Postoje i drugi kao i Efektiva. Samo što Efektiva odgovara samo na mejlove koji joj odgovaraju. Nažalost tako je. A nisu prvi koji su skrenuli pažnju na ovaj problem za koji treba kriviti Ratel i Ministarstvo trgovine
Božo Marijan
Po pravilima EU klijent može da napusti operatora bez ikakvih posljedica a može čak da prenese i broj koji je dobio od tog operatora.
Зорица Аврамовић
Упозорење "Ефективе" је сасвим на месту. И сама сам се питала који то закон омогућује оператерима да уговор, закључен на две године са потрошачем, постаје "закован", без могућности ранијег раскида, а без огромне штете на рачун клијента. Држава би морала да се о овоме побрине, и да заштити своје грађане. Све и да оператер има неки трошак по овом питању, он никако не може да буде зарачунат само на штету грађана. Срећа што "Ефектива" постоји.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja