nedelja, 08.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:45
ISHRANA

Nespavanje povećava želju za hranom

Lišavanja sna utiče na hormone koji regulišu metabolizam i apetit, što dovodi do gojaznosti uglavnom kod mlađih i sredovečnih osoba
četvrtak, 04.01.2018. u 15:15
(Фото Getty Images)

Lišavanje sna je stanje u kojem nedovoljno spavamo. Hronično neispavana osoba se lako zamara, priviđaju joj se stvari i nema meru u ishrani. Lišavanje sna utiče na mozak i kognitivne funkcije. Potpuno lišavanje sna u dužem periodu je gotovo neizvodljivo, osim u nekim medicinskim slučajevima, kad osoba zaspi makar u kratkim epizodama. Kod laboratorijskih životinja potpuno lišavanje sna je fatalno.

Efekti nespavanja ili nedovoljnog spavanja mogu biti: bol u mišićima, zaboravnost, konfuzija, depresija, halucinacije, drhtanje ruku, glavobolja, slabost, osetljivost na hladnoću, podočnjaci, hipertenzija, povećan nivo hormona, veći rizik za dijabetes, napadi besa kod dece, razdražljivost, oslabljen imuni sistem.

Da lišavanje sna utiče na to koliko ćemo se ugojiti ili smršati, došlo se posmatrajući potpuno nespavanje laboratorijskih životinja (studija iz 1989. godine), gde je bio povećan unos energije ali i potrošnja, pa je dolazilo do slučajeva gojaznosti ili mršavljenja i na kraju fatalnog ishoda.

To je ipak ekstreman test šta se može desiti i putokaz za posmatranje ljudskih navika u ishrani.

Problem gojaznosti može se posmatrati i u svetlu nedovoljnog spavanja jer u kriznim vremenima radimo više, a spavamo manje. Osim toga i burni noćni život znači manje sna. Smatra se da smanjenje časova koje provedemo spavajući utiče na hormone koji regulišu metabolizam i apetit. Veza između nespavanja ili kraćeg spavanja i gojaznosti je izgleda najveća kod mlađih i sredovečnih osoba. Neki naučnici celu teoriju okreću naopako, govoreći da gojaznost utiče na dobar san. U svakom slučaju, lišavanje sna ne valja.

Naučnici se nisu zaustavili na preliminarnim istraživanjima, već su (u studijama iz 2011–2013. godine) testirani i dobrovoljci. Jedna noć koju su učesnici eksperimenta proveli u budnom stanju (koji inače redovno obavljaju radnici koji rade po smenama) ispoljava značajne efekte na energetski bilans sledećeg jutra, uključujući i smanjenje potrošnje energije, povećani hedonistički podsticaj koji u mozgu povećava želju za konzumiranjem hrane i prejedanja. A znate kuda vodi prejedanje.

Takođe, ako spavamo samo četiri sata dve noći uzastopno, smanjuje se nivo leptina, a povećava nivo grelina, kao i osećaj gladi. Slične endokrine promene se dešavaju posle jedne neprospavane noći. Rezultati istraživanja pružaju novi uvid u uticaj nespavanja na rad endokrinih žlezda, koji obično povećava apetit i gojaznost.

Zato večeras nemojte dugo da ostanete budni uz knjigu, TV ili šta već radite, naspavajte se i probudite odmorni. Ako imate višak kilograma, imaćete motiv više da se naspavate.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com


Komentari0
6d055
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja