nedelja, 06.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 11.01.2018. u 22:00 Brane Kartalović

„Posao stoleća“ na redakturi

U ugovoru koji se može naći na sajtu Vlade Srbije stoji samo to da će zajedničko privredno društvo „Fijata“ i naše države „uložiti komercijalno realne napore radi započinjanja proizvodnje drugog modela“
Турбулентно тржиште аутомобила диктира будућност "Фијата" у Крагујевцу (Фото С.Радовановић)

Kragujevac – Bliži se dan odluke: hoće li „Fijat“ ostati ili otići iz Srbije? Ako Vlada Srbije želi da „Fijat“ ostane u zemlji, do kraja godine će sa ovom kompanijom morati da potpiše novi ugovor. Prvobitni ugovor o zajedničkom investicionom ulaganju potpisan je 29. septembra 2008, a paraf su stavili direktor italijanske kompanije Serđo Markione i potpredsednik tadašnje vlade Mlađan Dinkić. Ovaj ugovor je vremenski ograničen na 10 godina i ističe 31. decembra 2018.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u maju prošle godine, na svečanosti u Kragujevcu povodom početka serijske proizvodnje restilizovane verzije modela „500-L“, izjavio kako se nada da će poslovna saradnja sa „Fijatom“ biti nastavljena i posle 2018. Da bi aranžman sa „Fijatom“ mogao biti produžen govori i to što su sindikati u kragujevačkoj fabrici automobila pre nekoliko dana potpisali novi kolektivni ugovor sa rukovodstvom multinacionalne kompanije koji važi tri godine. Ipak, treba biti oprezan, jer ostanak „Fijata“ u Srbiji zavisi od mnogo faktora.

U pitanju je, pre svega, uvek turbulentno tržište automobila na kojem se sukobljavaju najveće kompanije iz oblasti auto-industrije. Da bi se, koliko-toliko, suprotstavila konkurenciji, grupacija „Fijat-Krajsler“ preorijentisala se na proizvodnju robusnijih četvorotočkaša – „terenaca“, što ne ide u prilog kragujevačkoj fabrici u kojoj se još uvek montira vremešni „500-L“. Serijska proizvodnja „velikog fiće“, podsećanja radi, počela je 2012, a novi model, o kome se odavno priča, još nije na vidiku.

U načelnom ugovoru (bez toliko pominjanih zatamnjenih klauzula), koji se od juče može naći na sajtu Vlade Srbije, kad je reč o proizvodnji novog modela u Kragujevcu stoji samo to da će zajedničko privredno društvo „Fijata“ i naše države „uložiti komercijalno realne napore radi započinjana proizvodnje drugog modela“. Tamo gde je u verziji ugovora koji je objavljen na sajtu vlade 2008. godine pisalo da je „Fijat“ obavezan da pravi dva modela u Kragujevcu, sada stoji – „redakcija teksta“.

Ukoliko Vlada Srbije uopšte može da bude ravnopravan partner u „poslu stoleća“, kako su mediji okarakterisali ponovni dolazak „Fijata“ u Kragujevac, stari ugovor sa ovom multinacionalnom kompanijom moraće da pretrpi zaista ozbiljnu redakturu. Jer, osim što je osnivački ulog bio manji, sva ostala davanja naše države su bila veća.

Shodno udelu u zajedničkom privrednom društvu od 33 odsto, naša država je, po ugovoru iz 2008, imala obavezu da uplati 231.000 evra osnivačkog kapitala, a „Fijat“, sa većinskim udelom od 67 odsto – 469.000 evra. No, država se obavezala da u zajedničku kompaniju uloži i „Zastavinu“ imovinu vrednu 50 miliona evra, kao i da zaposlenje svakog radnika podrži sa 10.000 evra. „Fijat“ se, s druge strane, obavezao da će angažovati najmanje 2.433 radnika, ali je naša država, opet, bila dužna da kompaniji vrati pun iznos socijalnih doprinosa za zaposlene. Država je plaćala i usavršavanje radnika, ali se, umesto povećanja proizvodnje, sredinom 2016. suočila sa gašenjem jedne proizvodne smene u fabrici koju je napustilo oko 750 radnika. Država je bila primorana i da „gasi“ nezadovoljstvo radnika koji su prošle godine, zbog malih plata, organizovali tronedeljni štrajk.

Plate radnika u Kragujevcu povećane su sa 35.500 dinara na 42.250, ali su ta primanja i dalje tri do četiri puta niža od mesečne zarade zaposlenih u „Fijatovim“ pogonima u Poljskoj i Italiji. Nije do kraja sproveden ni proces rasterećenja radnika posle gašenja jedna smene, ali bi se i nezadovoljstvo tim povodom moglo ublažiti kada bi u fabrici počela proizvodnja novog, konkurentnijeg modela automobila. Od 2012. do 2016. vrednost izvoza „500-L“ opala je više od 500 miliona evra – sa 1,5 milijardi na 990 miliona, pa bi u novom ugovoru, ako ga bude, proizvodnja novog modela trebalo da bude prioritet naših pregovorača.

Komentari13
2a34c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Леон Давидович
Тако је то када држава нема ништа своје него је све препустила туђину и мора још да мољака и подмићује неког да производи било шта не питајући се чак ни за економску оправданост по интерес државе.
Milos miokovic
Pobozani su stanovnici toga grada,imaju krst na ulasku,veci od ovog Fiatovog totema,...,ce bude ok.....
Bane Bumbar
Zaboravili ste da je Bugarska u EU..zato ne moraju da daju 10 000 po radniku .
ni za jotu
nije mnogo komplikovano;F.I.A.T. je skracenica od fabrika italianskih automobila-torino. jedino ako se sad ne zove:fabrika italijanskih jugo automobila-torino?!
Dijaspora SRNj
Fijat ima NACELNO losi glas u EU! Moja zena medju ostalima imala u toku 50 g cetiri! prvi je bila Fiat 500( odlicna) kasnije Fiat 25 dobra ali brzo pocela karoserija da se korodira, sledeca je bila Tipo koja stalno " pregrijavala dotle sledeca Panda ostala mojoj zeni u dobrom secanju( ja sam vozio( vozim)" prave " Automobile Mercedes i BMW"! Ova danasnji 500 - njak nije losa ali pre skupa prema Japancima i Korejancima! Ako vec mora onda bi trebalo u sobst. Reziju proizvoditi jednoga moderniziranoga Juga jeftinoga!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja