ponedeljak, 19.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:22
Prvog jula zatvara se Glavna železnička stanica

Bez vozova u Savskom amfiteatru posle 134 godine

– Gotovo celokupan putnički saobraćaj odvijaće se kroz stanicu „Beograd centar” – Prugom oko Kalemegdana neće ići vozovi sa opasnim materijama – Stanica „Topčider” privremeno rešenje za utovar i istovar automobila
Autor: Dejan Aleksićponedeljak, 15.01.2018. u 22:00
Главна железничка станица у Београду (Фото Д. Јевремовић)

Glavna železnička stanica, koja od 1884. opslužuje putnike, od 1. jula neće ni primati ni ispraćati vozove, saznaje „Politika”. Od tog dana gotovo celokupan međunarodni putnički saobraćaj odvijaće se kroz stanicu „Beograd centar”, na koju je početkom decembra 2017. prebačen gotovo sav domaći saobraćaj. Prvog julskog dana „Prokop” će i zvanično postati centralna prestonička železnička stanica. Od tog dana vozovi sa opasnim materijama više neće ići prugom oko Kalemegdana. Ali, kako „Prokop” i dalje nema staničnu zgradu, kako još nije uređena ni tehničko-putnička stanica „Zemun” (TPS „Zemun”), a prilično je daleko i konačno rešenje za železničku obilaznicu oko Beograda, otvara se pitanje – kako će krupne novine koje će stupiti na snagu 1. jula funkcionisati na terenu?

Na osnovu odgovora iz „Železnica Srbije” može se zaključiti da će se do izgradnje infrastrukture koja nedostaje u Beogradskom železničkom čvoru sigurno još nekoliko godina koristiti privremena rešenja. Jedno od njih biće stanica „Topčider”, na kojoj će se utovarivati i istovarivati automobili, jer „Prokop” nema kapacitete za to.

– Stanica „Beograd centar” nijednim projektom u prethodne četiri decenije nije bila predviđena za utovar i istovar praćenih automobila, niti je funkcionalno namenjena za prevoz automobila železnicom. Planskim projektom razvoja Beogradskog čvora predviđeno je da se utovar i istovar automobila obavljaju u Zemunu, po završetku izgradnje TPS „Zemun”. Ali, kako će izmeštanje železničkih kapaciteta sa Glavne železničke stanici biti završeno do 30. juna, pojavila se potreba da se utovar i istovar automobila obavljaju na nekoj drugoj. Stručne službe „Infrastrukture železnice Srbije” i „Srbija voza” predložile su da se za to koristi stanica „Topčider”, kao najbolje rešenje. Ova stanica raspolaže potrebnim kapacitetima, a utovarna rampa biće postavljena na prvom koloseku – ukazuju u „Železnicama”.

Kako je stanica „Topčider” u lošem stanju, do kraja juna trebalo bi prilično da se sredi. „Infrastruktura”, uveravaju u ovom preduzeću, na vreme će urediti topčidersku stanicu, uključujući i produženje perona.

– Srediće se i deo prvobitne stanice „Topčider”, koja je sačuvana i nije srušena za vreme bombardovanja 1941. U ovom objektu biće nova blagajna, čekaonica i toalet za putnike. Drugi objekat je sadašnja stanica „Topčider”, odnosno nekadašnja Dvorska čekaonica, i tu se sređuju službene prostorije – navode u „Železnicama”.

„Topčider” će, dok se ne uredi TPS „Zemun”, biti privremeno rešenje za saobraćaj vozova između Beograda i Bara. Ali, problem je što je početak izgradnje TPS „Zemun” predviđen tek za kraj 2018, a za završetak će biti potrebne dve godine od početka gradnje.

– Predviđena lokacija TPS „Zemun” je između stanica „Zemun” i „Zemunsko Polje”. Površina potrebna za izgradnju tog kompleksa je 35 hektara i tu će biti podignuti novi objekti, ukupne površine 18.800 kvadrata, 17 kilometara novih koloseka, saniraće se 14.500 kvadrata postojećih objekata i šest kilometara koloseka. Biće izgrađeni svi koloseci, postrojenja i instalacije neophodni za održavanje elektromotornih garnitura, lokomotiva i putničkih kola „Srbija voza” – objašnjavaju u „Železnicama”.

Dve godine, kako kažu u ovom preduzeću, biće potrebne i da na „Prokopu”, čiju nedovršenu ploču trenutno „krasi” armatura nikne zgrada. Ali početak tih radova, po svemu sudeći, još je neizvestan.

– Početak izgradnje stanične zgrade u „Beograd centru” očekuje se posle odobrenja druge faze kuvajtskog kredita, u visini od oko 50 miliona evra (18 miliona kuvajtskih dinara), i sprovedenog postupka javne nabavke do kraja ove godine – kažu u „Železnicama”.

Kada se sve sabere, jasno se da u slagalici modernog Beogradskog čvora glavne kockice neće biti sklopljene bar još dve-tri godine. Najveća nepoznanica, kad je reč o konačnom rešenju, ipak je obilaznica preko koje će se u budućnosti prevoziti opasne materije. U ovoj jednačini sa više nepoznatih za sada se zna da će saobraćaj posle ukidanja pruge oko Kalemegdana biti preusmeren na obilaznu prugu Pančevo – Orlovat – Novi Sad, čija je rekonstrukcija u toku.

– Trajno rešenje je izgradnja obilaznice Beli Potok – Vinča – Pančevo. U toku je dorada projekta, kako bi se u potpunosti našla rešenja za drumsku i železničku obilaznicu – navode u „Železnicama”.

Konačno uređenje ove obilaznice, što odavno nije tajna, koči novac. Za njenu izgradnju, procene kažu, treba izdvojiti oko 500 miliona evra.

 

„Srbija voz” traži dodatne linije do Topčidera

Stanica „Topčider” ima jednu veliku manu – do nje je loša veza javnog prevoza. U „Železnicama” navode da je „Srbija voz” blagovremeno uputio zahtev za pojačavanje postojeće (tramvaj 3) i uvođenje dodatnih linija javnog gradskog prevoza, kako bi se putnicima olakšao pristup stanici „Topčider”.

Različita računica ministarke i „Železnica”

Rok od dve godine, koji su najavile „Železnice”, kad je reč o početku i završetku stanične zgradi na „Prokopu” i uređenju TPS „Zemun”, u raskoraku je sa rokovima koje je za ove projekte u nedavnom razgovoru za „Politiku” navela ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović. Ona je ukazala da bi izgradnja stanične zgrade trebalo da počne u aprilu i da traje oko godinu dana. Za TPS „Zemun” ministarka je istakla da bi „modernizacija ove stanice morala da bude gotova do kraja 2018.” Zorana Mihajlović se tada ipak ogradila rečima da je ova dinamika moguća „pod uslovom da svi koji učestvuju u tom poslu ispoštuju dogovor i urade što je u njihovoj nadležnosti”.

 


Komentari6
51edb
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sreten Bozic -Wongar
Kome treba prua Beograd -Bar.Srbija je povezana sistemom zeleznicke mreze za do Beograd-Bar je politickalinom Morava-Vardar jos od doba Obrenovica. Pruga Beograd-Bar je politicki projekat da bi se sacuvala ideja bratstva sa Crnom Gorom. Ideja je kostala Srbiju preskupo da bi se na kraju uspostavilo da Crnogorci imaju vece srodstvo sa NATO-m nego Srbijom. Treba se drzati dradicionalne i prirodne magistrale Beograd-Solum. Tim pravcom je planirana i trasa Kineskog ekonomstog prodora u Evropu od cega ce Srbija imati ekonomsku dobit.
Nemanja
Stvarno sam razočaran ovom idejom. Pa zan ni za taj beograd na vodi nije dobro da stanica ostane tu gde jeste. Naravno da treba da se raščisti onaj krš i servisna postrojenja i mostavi samo dovoljan broj koloseka da ona može da funkcioniše. Nisam čuo da se u ijednom gradu na svetu ukine železnička stanica koja funkcioniše već 150 godina!
Karlo Polak
Да ли Београд припада само некима одабранима, да их не наводим, или је то главни град за целу Србију? Железничка станица на Савском тргу је једина железничка станица у центру града, и једина везана за све оне републичке институције које се историјски налазе у центру и близу железничке станице. Сам Прокоп је био одувек као надоградња железничког чвора у тренутку када је Железничка станица Београд била на граници капацитета. Све до 2014. у урбанистичким плановима је био и Прокоп и Железничка станица Београд. Добро је један коментатор запазио да нам стижу од јула хиљаде камиона цистерни са опасним материјама по улицама Београда. Треба још поменути ускоро померање приградских и међуградских аутобуских линија, а све ће то оптеретити преоптерећене линије ГСП, продужити време путовања, направити нови хаос.
Marko
Da opasne materije neće ići vozom oko Kalemegdana ali će ići šleperima kroz grad jer nema alternativne izgrađene železničke obilaznice i to će morati da se koristi veliki broj šlepera svakodnevno sa opasnima materijama i još u drumskom saobraćaju koji je neuporedivo nebezbedniji od železničkog. Sad kad se vidi da Prokop nije ni približno završen (a nisu ga još uvek ni propisno povezali gradskim prevozom, jedna linija za glavnu stanicu u državi je apsurdna stvar) i još nije pogodan za utovor automobila pokazuje svu besmisao ukidanja glavne železničke stanice, tj. ona je morala da se ostavi u funkciji barem kao jedna od sporednih stanica, svi veliki svetski gradovi imaju železničke stanice u centru i oni ne razmišljaju da su im te stare stanice višak već su upravo ponos i nešto što se čuva i održava sa velikom pažnjom, a kod nas se zarad ličnih interesa ukida tako bitan objekat.
u svetu
Centralne železničke stanice nalaze se svuda u svetu u centru grada, upravo zbog saobraćaja i prevoza putnika. U Rimu je nisu preselili na aerodrom. Sramota je da nam Arapi kroje kapu, oni će da odu, a mi ćemo doveka da se mučimo.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja