Od 72 srednjoškolaca iz Srbije koji su se u septembru prošle godine prijavili na konkurs za stipendije i školovanje u prestižnim američkim i britanskim školama, njih 45 ovog vikenda prolaziće u Beogradu završne intervjue za sticanje diploma koje im otvaraju put za studiranje na Kembridžu, Oksfordu, Jejlu, Prinstonu... Najuspešniji na testiranju dobiće stipendiju od oko 60.000 dolara koja će im omogućiti godinu dana školovanja u nekoj od srednjih škola u Americi, ili 70.000 funti za završetak dve godine srednje škole u Velikoj Britaniji. Kako objašnjava Aleksandra Marković, koordinator britanskog HMC i američkog ASIST programa za Srbiju, koji ovo i omogućavaju, đaci nemaju pravo izbora strane škole već to čini stručna komisija na osnovu njihovih interesovanja, a godine školovanja u inostranstvu nadovezuju se na razrede završene kod nas.
Diplome koje dobiju van zemlje omogućiće im da domaće fakultete upišu prema bodovanju koje važi za strance, i takođe pružiti više šanse za upis na američke i britanske fakultete.
Markovićeva objašnjava da je ovu praksu uvela pre sedam godina u Srbiju, po ugledu na kolege iz Crne Gore, koji su je prethodno veoma uspešno razvili.
– Prve dve godine sam tražila podršku Ministarstva prosvete da bar konkurs oglase na njihovom sajtu, koji đaci često posećuju, ali je pomoć izostala. Sve radim u „T end T centru za obrazovanje”, iz čistog entuzijazma i želje da pomognem našim srednjoškolcima, bez dinara finansijske dobiti. Jednostavno sam bila fascinirana podatkom da su posle slučajnog prijavljivanja na ovaj program Englezi u sedmogodišnje, prvo srednjoškolsko a zatim i fakultetsko obrazovanje talentovanog đaka iz Crne Gore, Luke Pajovića kroz stipendije uložili 280.000 funti. U toku srednjoškolskog programa u Engleskoj on je slučajno otkrio upravi škole svoj hobi ikonopisanje, poklonivši im ručno rađenu ikonu. Odmah su je prosledili na Kembridž i za nekoliko dana dečku je stigao poziv da kod njih upiše arhitekturu, umesto da se vrati u Crnu Goru – objašnjava neverovatne mogućnosti koje srpskim đacima nude ova dva programa.
Žiri sastavljen od inostranih stručnjaka procenjuje ko je od naših đaka pogodan za njihove škole na osnovu dva eseja, koje pišu o sebi i na zadatu temu i višečasovne provere znanja iz engleskog jezika. Takođe se gledaju i ocene iz dosadašnjeg školovanja i preporuke od nastavnika matematike, engleskog i razrednog starešine.
– Bitno je da đaci u trenutku prijavljivanja 1. septembra imaju između petnaest i šesnaest i po godina, a uopšte se ne gleda da li baš imaju sve petice. Važniji je njihov pogled na svet, da li su sposobni da se odvoje od roditelja i perfektno znanje engleskog jezika. Događalo se da na takozvanom HMC i ASIST testiranju savršeno prođu učenici koji konstantno imaju četvorku iz engleskog u našim školama – naglašava Markovićeva i dodaje da je razlika u školovanju ta što će đaci iz Srbije u Engleskoj, na primer, u toku jedne školske godine imati samo četiri izborna predmeta, koje će do detalja izučavati, kao da su na fakultetu.
Na završnom testu koji će im za vikend prirediti dva stručnjaka iz SAD i jedan iz Velike Britanije đaci će se predstaviti, govoriti o svojim zanimanjima i pokušati da pridobiju žiri mudrim odgovorima na pitanja tipa: da imate čarobnu moć, koju biste poznatu, ili nepoznatu osobu iz prošlosti pozvali na večeru i zašto.
– Program za koji se testiraju ovi mladi ljudi obuhvata oko 90 škola u Velikoj Britaniji i isto toliko u Americi. Britanci su ga namenili za 13 zemalja istočne Evrope, dok u SAD konkurs važi za đake iz 51 zemlje na svetu. Za sedam godina, uspeli smo da na školovanje, uz stipendije, pošaljemo 50 učenika iz Srbije, od kojih su neki ostali na fakultetima širom Evrope. Postoji program koji nudi stipendije i za sve četiri godine školovanja i pomoći ćemo našim đacima da se i na njega prijave. Značilo bi nam kada bi se Ministarstvo prosvete konačno uključilo u ovaj projekat, jer sve funkcioniše prema principu: što se više đaka iz neke zemlje prijavi, više stipendija u nju ide – objasnila je Aleksandra Marković.